• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Mjuka fjädrar

F

F.d. 8765

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: ALKO AMC
Motortyp: 2,8 JTD
Årsmodell Chassie: 2003
Husbilsfabrikat: Hymer
Husbilsmodell: B 644
Husbilstyp: Integrerad
Årsmodell Husbil: 2003
Ämnesområde: Fram o bakvagn
Hej. Jag har undring. Har en helintigrerad Hymer B -03.När jag köpte den 2006 och kommit hem till Kil upptäckte jag att den var den väldigt låg i framvagnen, varför jag misstänkte att fjädrarna hade mist sin spänst pga materialfel el dyl. (inget fjäderbrott). Tog då kontakt med försäljaren på Husbilslandet och omtalade då mina farhågor.
Inga problem tyckte försäljaren , Citat: då fixar vi nya fjädrar åt dej. Förresten behöver du inte köra ända hit, utan det kan fixas hos Fiatservice i Karlstad. Beställ tid och materiel hos dem och skicka räkningen till oss. Sagt och gjort. fick detta ordnat. Men nu till min undring. När jag hämtar bilen är den inte mycket högre i framvagnen Är det kanske så att bilen är så framtung, så standardfjädrar blir för komprimerade. Har ALKO-chassie med torisionsfjädring bak. Har inga problem under körning, får aldrig några "bottenslag" utan upplever en mycket bra åkkomfort, däremot är det estetiskt fult samt irriterande att behöva palla framvagnen vid parkering. Är det någon som har liknande problem och löst det med förstärkta fjädrar, Typ Bossing? Iså fall blev det så mycket bättre att det är värt och satsa 8-9000:- för konverteringen?
Tacksam för synpunkter.
Appropå det så har jag bara positiva saker att säga om Husbilslandet i Bäckhammar, de har ställt upp till 100%. Har haft några andra problem med bilen som de har löst utan några diskutioner eller frågor. Det har liksom varit självklart att jag skulle känna mej nöjd, vilket jag också gör.
Nu siktar vi mot en fin sommar. Hälsningar: Totte

Smeden

HBK Medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2025
Hej Totte

Jag Hymer 644 -02, och upplevde fjädringen på samma sätt som du. Jag monterade Bossings förstärkta gula fjädring och fick en höjning med 3-4 cm.
Är nöjd med detta.

Hälsningar
Kåre

Smeden

HBK Medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2025
Hej Totte

Jag tycker att den var lika stötig som före fjäderbytet. Det är ju ingen personbilskänsla precis.

Jag sänkte däckstrycket till 4,5kg vilket var positivt. Kan efter detta året och c:a 1500 mil inte se någon snedslitning av däcken.
Man kan ju befara att slitbanan skall slitas mer i ytterkanterna när man sänker trycket. Vid för högt tryck blir det givetvis tvärtom.

Kåre

Smeden

HBK Medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2025
Totte

Jag hittade en bild som visar framhjulet efter fjäderbytet.
Hittar dock ingen funktion för att bifoga bild i denna avdelning.
Vill du se en kan jag ju skicka den via en tråd Markisen.

Kåre

F

F.d. 8783

Guest
Hej
Har en Hymer 03 helintrigerad och hade samma bekymmer. Har en biltillbehörsbutik och pratade med Lesjöfors fjädrar och de hade förstärkta fjädrar till Ducato. Monterade dessa och fick en höjning på c:a 5 cm??? Fick också en bättre komfort. Kostnaden är 1300.- kr/st för fjädrarna och monteringen gjorde jag själv.
Ha det Tina¤

F

F.d. 8765

Guest
Hej Tina.
Det lät ju intressant. är det någon särskild person el. telefonnr som jag behöver veta för att kontakta Lesjöfors. Är det inte svårt att byta fjädrarna själv, i synnerhet på en helintigrerad bil?
Hälsningar Totte:mh3:

F

F.d. 8765

Guest
Smeden skrev:
Totte

Jag hittade en bild som visar framhjulet efter fjäderbytet.
Hittar dock ingen funktion för att bifoga bild i denna avdelning.
Vill du se en kan jag ju skicka den via en tråd Markisen.

Kåre
Hej Kåre.
Det vore intressant att se bilden du skriver om.
Vad menar du med och skicka den via en tråd. och var hittar jag bilden?
Hälsningar Totte:mh3:

F

F.d. 8783

Guest
Totte
Du kan inte ta kontakt med Lesjöfors utan prata med någon biltillbehörsbutik i dina trakter. Svårt, allt är ju relativt vad man kan, men det är inte så mycket svårare på en helintrigerad bil än någon annan.
Mvh
Tina¤

Toppen