• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mjuk start av dc motor

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Några har säkert läst andra trådar där jag bygger om en 230v värmefläkt, att fungera med en 12v fläkt.
Jag skulle vilja ha att fläkt motorn starta mjukt, när reläet drar
Så nu hittade jag något på nätet men har tyvärr inte kunskapen att avgöra om denna fungerar som jag tänkt.... Alltså när reläet slår till vill jag ha en mjukstart på 12v Fläkt motorn.... Kan jag använda denna....

 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Det du har hittat är en hastighetsregulator för DC-motorer, t.ex. 12V. Verkar ha en startknapp(grön?) och en stoppknapp(röd?) och en potentiometer för att reglera varvtalet. "På köpet" får du en mjukare start av motorn.

Specifikationerna har en väldigt taskig översättning så det är inte helt trivialt att förstå exakt vad det är och vilka ev. begränsningar som finns. Inte helt självklart att du får mjukstart om du använder ett yttre relä för on-off.

MVH
Hans
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Det är ingen stor summa om jag köper för att se om den fungerar som tänkt.....
Jag hittade sen denna men blir osäker på om den uppfyller kraven.

 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.365
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Här är någon liknande modul.
Den har ramp som är lika med upp eller ner varvningstid till önskat börvärde.
Det som gör mig lite fundersam är de klena kopplingsplintarna.
Det finns säkert en massa olika moduler som du skriver.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024

Tangenhaap

HBK Intresserad
Inlägg
250
Kommun
Västerås
När det står att den stöder mjukstart tror jag det innebär att det finns en inbyggd "mjukstartare" alltså inte att man mjukstartar med potentiometern.
Den här te.x går justera 0-10sek.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
När det står att den stöder mjukstart tror jag det innebär att det finns en inbyggd "mjukstartare" alltså inte att man mjukstartar med potentiometern.
Den här te.x går justera 0-10sek.

Tack för tipset.... Beställt och betalt på amazon. se..... Ca 180:- spänn :spinny: :bye:
Och leveransen senast 8-januari :msn_laugh:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Tack för tipset.... Beställt och betalt på amazon. se..... Ca 180:- spänn :spinny: :bye:
Och leveransen senast 8-januari :msn_laugh:

Grävde upp en gammal tråd eftersom jag håller på med något liknande. Jag har monterat en PWM-regulator på en fläktmotor som drar
ca 3A 12V. Allt fungerar bra, förutom att när man minskar varvtalet börjar motorn brumma. Är den någon som vet en lösning på detta, eller kan rekommendera en annan typ av styrning som inte har det här problemet?
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Enklare är ett relä som innan det är draget, har ett seriemotstånd till motorn.
Spänningen från din regulator skall sen efter en viss tid dra reläspolen, kanske 0,5 s, en kondensator på reläspolen, 1000 uF kanske och 47 Ohm i serie med reläspolen.
När sen tidreläet drar kopplas fläktmotorn direkt till 12 V
Dvs vi får en tvåstegs start.

En kondensator direkt på fläktmotorn, som Wizard skriver, gör att det blir en hög startström när fläktmotorn från ström, finns ett bilbatteri bakom blir det en kort tid även med 10 000 uF. typ 50 ms.
Kan du tänka dig att fläktmotorn aldrig går med full fart kan dennna konding i kobintion med ett mostånd i serie med fläktmotorn ge en viss fördröjning och en någorlunda mjukstart.

Men du nämner inte data på din fläkt motor, en klen motor startar ju mjukt med fläkten som belastning ändå.


Roysan
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Enklare är ett relä som innan det är draget, har ett seriemotstånd till motorn.
Spänningen från din regulator skall sen efter en viss tid dra reläspolen, kanske 0,5 s, en kondensator på reläspolen, 1000 uF kanske och 47 Ohm i serie med reläspolen.
När sen tidreläet drar kopplas fläktmotorn direkt till 12 V
Dvs vi får en tvåstegs start.

En kondensator direkt på fläktmotorn, som Wizard skriver, gör att det blir en hög startström när fläktmotorn från ström, finns ett bilbatteri bakom blir det en kort tid även med 10 000 uF. typ 50 ms.
Kan du tänka dig att fläktmotorn aldrig går med full fart kan dennna konding i kobintion med ett mostånd i serie med fläktmotorn ge en viss fördröjning och en någorlunda mjukstart.

Men du nämner inte data på din fläkt motor, en klen motor startar ju mjukt med fläkten som belastning ändå.


Roysan

Det blev kanske lite otydligt när jag använde en gammal tråd, men mitt problem är att när jag drar ned varvtalet på motorn (12V ca 3A)
med hjälp av PWM börjar den brumma ganska kraftigt och det är bara det jag har problem med. Detta är f.ö. fläkten till en extra värmeväxlare
från bilmotorn för att värma bodelen under körning, och den är monterad under värmepannan så jag har mycket svårt att komma åt att avläsa exakta data på den. Om någon kan ange vilka komponenter som behövs för att pröva att bli av med oljudet vore det väldigt bra.
 

kowpow

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
26320
Medlemskap
2024
Det blev kanske lite otydligt när jag använde en gammal tråd, men mitt problem är att när jag drar ned varvtalet på motorn (12V ca 3A)
med hjälp av PWM börjar den brumma ganska kraftigt och det är bara det jag har problem med. Detta är f.ö. fläkten till en extra värmeväxlare
från bilmotorn för att värma bodelen under körning, och den är monterad under värmepannan så jag har mycket svårt att komma åt att avläsa exakta data på den. Om någon kan ange vilka komponenter som behövs för att pröva att bli av med oljudet vore det väldigt bra.
Jag testade med LED-dimmer till takfläkten och då pep fläkten. Tänker att dimmers och andra regulatorer använder PWM (pulsbreddsmodulering) och är då inställda på en viss frekvens- Dimmers ska ha en högre frekvens för att undvika flimrande ljus. Om varvtalsregulatorer har högre eller lägre frekvens än dimmers vet jag inte men gissar att brummet i ditt fall kan hänga ihop med frekvensen på din PWM-regulator. Alternativt om lagret håller på att ta slut, det kan också ge missljud. Frågan är hur länge du haft det här problemet - alltid eller har det kommit nyligen? Alltid - regulatorn. Nyligen - lagret. Min egen takfläkt skapar låga vibrationer på lägre hastighet, det kan upplevas som ett brummande. I mitt fall beror det på att plåttaket är relativt flexibelt. Jag kan säkert få bort det mesta genom att stabilisera taket där takluckan/fläkten sitter. Om ditt brummande beror på regulatorn kan ett alternativ vara att testa med en annan regulator, typ någon ev de som nämnts tidigare i tråden.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Det verkar som om du vill kunna reglera varvtalet på fläkten, inte som första inlägget talade om, mjukstart.
Ett eller två steg med motstånd lär väl då duga.
Om motorn är avsedd för 12 V och drar 3 A.
Ett lågvarvtal kan ske med 6 V, med Ohms lag får vi då, 12 V - 6 v = 6 v vid 3 A ger då R= 6/3 = 2 Ohm.
Vill du köra med 9 volt blir då motståndet; 12 - 9 = 3 V vid 3 A blir R då 3/3 = 1 Ohm.
Inte helt sant då motorn inte drar de 3 A vid 6 resp 9 volt, men ungefär räcker.
Verklig ström till motorn får du först genom att mäta strömmen, fläkten drar ju effekt.
Motståndets effekt får man med produkten av spänningen över motståndet och strömmen genom detsamma, Dvs 6 x 3 = 18 Watt,
reps 3x3= 9 W.

Sådana motstånd kan man göra av tunnare kopplingstråd. några meter på en rulle.
En glödlampa som motstånd är en bra metod.

Metoden med motstånd ger dock förluster, men vid körning betyder ju inte några Watt något.

Men varför gör det något att motorn brummar eller piper när den skall värme bodelen under körning av motorns värme?
Då lär ju vägljuden vida överrösta.

Den PWM du hade som brummar, kanske det går att dimensionera om den, kolla dtablad på den IC som finns på kortet. Någon av kondesatorerna bestämmer pulsfrekvensen,. Öka kondensatorn till mkt låg frekvens, kanske 10 Hz, så lär det hålla rätt tyst.
En såpass stor motor med svängmassan av en fläktpropeller utgör, funkar bra med låg pulsfrekvens.

Roysan
 
Toppen