• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Mjuk framända?

F

F.d. 29756

Guest
Vår bil ska garantitestas (24 månader) i Hannover. Bilen (6 m) står inte i plan utan lutar så där 12- 13 cm vilket kan justeras genom att vi kör upp framhjulen på nivåklossar eller ställer den på lämpligt sluttande plan. Något kan lastens placering påverka förståss.Speciellt märks det då vi duschar. Vattnet tömmer dåligt, man får ofta eftertorka. För 5000:- kan auktoriserad Fiatverkstad i Luleå höja upp framändan.Kanske är det billigare i Hannover?
men vi tycker ibland att det här "luktar" fabrikationsfel. Vår situation känns ju inte ohanterlig men konstruktörens tänk definitivt är inte imponerande!

Har någon mött liknande problem? Kan vi rikta krav på tex. höjd framända? Någon som vet eller finns det några andra "knep"? Annars är vi mycket nöjda med bilen!

J

Jimbo

Guest
Sv: Mjuk framända?

Är väl, så vitt jag vet, ett klassiskt fel som beror på husbilsbyggarens jakt på att spara in tillverkningskostnader.

Chassiet (bilen) kommer från tillverkaren helt original.
Sen bygger husbilsfabrikanten på ett gigantiskt hus (last).
Standardfjädrarna är således inte dimensionerade att bära upp den "nya" tjänstevikten.

Dumsnålt.....Japp!

Hur kan det få fortsätta så här? Som vanligt är vi husbilsköpare så glada åt den nya bilen att vi ser genom fingrarna och inte orkar bråka på något som är helt åt skogen!

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049

Fiat byter på vissa 2010 med felaktiga fjädrar inom garantitiden. Kontakta en Fiat verkstad så kanske din bil är med. Jag missade att göra detta inom 24 mån och fick betala själv 4400:-

K

Kurt & Birgitta

Guest

Jag har också Fiatchassie fick mina fjädrar bytta efter 800 mil. Det blev en helt annan bil att åka med.

S

Sara & Micke

Guest

Jag bytte till konventionella fjädrar ,men förstärkta från Goldschmitt.

/Micke

Toppen