• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LiFePO4 Mitt solcell och LFP projekt, sammanfattning.

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.655
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Nu är solcellerna beskrivna i denna tråd:
Solpanelbygget
klara och inkopplade mot LFP batteriet beskrivet i denna tråd:
560 + 120Ah batterier

Jag fick stor nytta av den hydrauliska kabelskopressen omnämnd i denna tråd:
Kabelskopresstråd

Denna fungerar till belåtenhet.
Jag rekomenderar den.

Jag har provkört mina tre laddmetoder mot batteribanken. SMF batteriet fulladdat, LFP med cellspänning på 3,3V.

Solpaneler.
Med solen framme ur molnbankarna, upp till 70A

Motormonterade generatorn 103A vid 1000 rpm.

Inverter-laddaren 88A. (på stolpe)
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.655
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Uppdatering,
Med några veckors erfarenheter fungerar det mesta till belåtenhet.

Inte helt nöjd:
- Efter att jag kört det antal timmar till Smartsolar stänger ner "bulk laddning" går spänningen ner till 13,5V.
Då tar motorgeneratorn över till 100% när jag kör bodels-AC under färd. Hade varit bra att kunna avlasta motorn och låta solpanelerna göra nytta även efter sex timmars körning. Inget jag lägger mer möda på, 7 litermotorn märker knappast att generatorn belastar med någon hk

- Som PeterK nämnde i en annan tråd, Smartsolar blir varma. Jag tippar att dom blir över 40 grader, då strypning av laddeffekten startar.
Jag kommer att montera kylfläktar, och ventilera garaget där regulatorerna sitter in mot den luftkonditionerade bodelen.
Även batterilådan kommer att ventileras, mest för att det känns bra. Tekniskt sett behövs det inte.
Med 140A belastning, kaffebryggare och tak AC samtidigt över invertern från batteriet såg jag 52 grader i BMS.


Helt nöld:
Wow (world of wonders) med helheten.,
Jag kan köra tak AC från morgon till kväll och batteriet stannar runt 100% SOC.
Övriga laster är inte mätbara i helheten. (560 Ah LiFePo4 + 1,6 kW solpaneler för er som inte läst byggtrådarna).

Återkommer med installation av kylfläktar för Smartsolar.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.516
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Mäktigt Micke, och trevligt att det funkar ok.

Kanske skulle ett brytande relä mellan ditt blybatt och LFP få panelerna att jobba mer, jag har en liten dosa (glömt namnet) som man kan sätta värden för till/från-slag och styra t.ex ett skiljerelä, skulle ha den för att styra en active balancer, med den kan man om spänningen sjunker under ett visst värde koppla samman blybatt+generator med lfp och generatorn stöttar då lfp.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.655
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Så länge som panelerna ligger på "bulk laddning" ger solpanelerna en hel del energi.

Det som händer är att min timer för bulk laddning (14,5 V) löper ut och Smartsolar går ner på float, 13,5 V.
Eftersom generatorn ger mer än 13,5 V kommer naturligtvis solpanelerna inte ge något så länge som motorn är igång.

Triggar jag ny "bulk" cykel ger panelerna igen, till timern löper ut (6h) en gång till.

En annan lösning vore ett stänga av den externa laddningsregulatorn.

Men, problemet är mycket litet, inte ett problem en gång.
Jag kommer låta det vara som det är.
 
Senast ändrad:
Toppen