• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Helen&Michael

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Borås
HBK-Nr
30359
Medlemskap
2024
Just nu har jag ca 24 grader varmt i kylskåpet, likaså i frysfacket som är separat. Vi har testat att köra det på både gasol och 230 men ingen skillnad. Det har gjorts försök att blåsa rent brännaren. Vi tycker nog ändå att vi har en fin blå låga, men det hjälper inte..det blir inte kallt. Har någon något förslag på vad jag kan göra/ testa för att utesluta fel och lokalisera vad det kan vara för fel? Just nu så är det kallt i frysen vi står nu på camping och har 230v blir inte klok på vad det kan vara. Snälla mig
 

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Just nu har jag ca 24 grader varmt i kylskåpet, likaså i frysfacket som är separat. Vi har testat att köra det på både gasol och 230 men ingen skillnad. Det har gjorts försök att blåsa rent brännaren. Vi tycker nog ändå att vi har en fin blå låga, men det hjälper inte..det blir inte kallt.
Det är relativt varmt ute just nu, vilken inställning har ni på reglaget/termostaten?
För hög inställning i denna värme gör att kylprocessen upphör.
Man kan (ofta med fördel) installera en fläkt som ökar ventilationen bakom kylen, för bättre kyla.
 

Helen&Michael

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Borås
HBK-Nr
30359
Medlemskap
2024
Det är relativt varmt ute just nu, vilken inställning har ni på reglaget/termostaten?
För hög inställning i denna värme gör att kylprocessen upphör.
Man kan (ofta med fördel) installera en fläkt som ökar ventilationen bakom kylen, för bättre kyla.
Problemet är inte väder relaterat, det var inte alls så här varmt när problemet uppstod. Visst är det bra med fläkt bakom men det kommer inte att lösa det här bekymret. Det spelar absolut ingen roll hur vi ställer termostaten/reglaget…inget händer. Själva reglaget har varit lite knas innan, vi har inte kunnat ha det på max tidigare för då har det inte funkat men nu spelar det ingen roll hur vi ställer det.
 

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Själva reglaget har varit lite knas innan, vi har inte kunnat ha det på max tidigare för då har det inte funkat men nu spelar det ingen roll hur vi ställer det.
Läckage i kylrören, så ammoniaken smitit ut?
Inte kylproffs på något sätt, men om det beter sig lika på gasol och 230V , oavsett väderlek - så känns det som det saknas kylmedium.
 

Helen&Michael

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Borås
HBK-Nr
30359
Medlemskap
2024
Ny info: Nu är det kallt i både kyl och frys Vi kom till campingen igår em och kopplade då in 230 och nu på morgonen är det kallt. Så problemet som kvarstår är: ingen kyla på gasoldrift // Helén&Michael
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.412
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Ny info: Nu är det kallt i både kyl och frys Vi kom till campingen igår em och kopplade då in 230 och nu på morgonen är det kallt. Så problemet som kvarstår är: ingen kyla på gasoldrift // Helén&Michael
Är du säker på att inte gasolen funkar nu? Vårt kylskåp betedde sig likadant som ditt, i vintras men när det sedan kom igång igen på el så funkade det igen. Jag vet ff inte vad som hände så det är inte lönt att fråga vad det berodde på, det enda jag vet är att det funkar bra igen.
 

Helen&Michael

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Borås
HBK-Nr
30359
Medlemskap
2024
Är du säker på att inte gasolen funkar nu? Vårt kylskåp betedde sig likadant som ditt, i vintras men när det sedan kom igång igen på el så funkade det igen. Jag vet ff inte vad som hände så det är inte lönt att fråga vad det berodde på, det enda jag vet är att det funkar bra igen.
Tack för tipset men, nu har vi testat och nej det funkar inte på gasol
 

Tommy N

HBK Medlem
Inlägg
521
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
25990
Medlemskap
2027
Hur har du det med gasolen? Har du filter innan regulatorn kan det vara dags att prova med byte till ett nytt. Kylen är ju känslig om trycket sjunker om jag har förstått tidigare trådar.
 

Kennena

HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
34752
Medlemskap
2024
Ny info: Nu är det kallt i både kyl och frys Vi kom till campingen igår em och kopplade då in 230 och nu på morgonen är det kallt. Så problemet som kvarstår är: ingen kyla på gasoldrift // Helén&Michael
kolla brännaren. Vi har ett par kompisar som hade exakt detta felet och det visade sig att brännare behövde bytas. Lycka til, och hoppas ni får ordning på erat problem
 

Segla IF

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Valdemarsvik
HBK-Nr
17361
Medlemskap
2024
Instämmer i föregående. Hade samma problem för ett par år sedan. Verkstan rekommenderade brännarbyte. Jag köpte ny brännare. Inte svårt att byta bara man är försiktig med den lilla brickan med hål i. Problemet försvann. Kallt som tusan i både kyl och frys. Termostaten står inte på fullt utslag. Står aldrig på el numera då vi har nya Li-batterier så kylen får bara gasol förutom under körning.
 

Helen&Michael

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Borås
HBK-Nr
30359
Medlemskap
2024
Instämmer i föregående. Hade samma problem för ett par år sedan. Verkstan rekommenderade brännarbyte. Jag köpte ny brännare. Inte svårt att byta bara man är försiktig med den lilla brickan med hål i. Problemet försvann. Kallt som tusan i både kyl och frys. Termostaten står inte på fullt utslag. Står aldrig på el numera då vi har nya Li-batterier så kylen får bara gasol förutom under körning.
Tack för hjälpen
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.336
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag vet inte om jag är helt fel på det....
Men för mig är brännaren outslitig
Man behöver någon gång rensa brännaren men att man sliter ut den tror jag inte på...
Däremot kan den lilla brickan behövas rensa eller det ärjar på flatstift kontakterna eller att brännaren sotare igen (vilket betyder på annat fel) så att man behöver rensa brännaren mm.... Men att den skulle vara slut.... Det har jag svårt att tro på...
 
Toppen