F
F.d. 55383
Guest
Mitt Campingliv.
Ända sedan jag var ung, drömde jag om att ha en bil som jag kan sova i.
Den första bilen jag sovit i var en lånad Trabant. Den var trång!!! Men det mycket vackra "sovsällskapet" gjorde det oförglömligt.
Långt senare 1972 åkte jag med min fru till Danmark i vår första bil en Volvo PV, som gick att bädda ner.
1973 köpte jag en före detta Tele Volvo Duett den var orange och knappt gått 10 000 mil. Den hade matlåda värmare, Bahco bilvärmare.
Jag borrade en B 18 motorblock till B 20. Lagt på sport topplock, dubbla Strombergare, svetsade en 2 tums rostfri avgasrör. Det gick att köra 170 med den. Det var ganska mycket på den tiden.
Jag plockade ut baksätet, lagt in 200x100x10 cm madrass, lagt in campingkök, bord med stolar etc.
Denna sommar körde vi Europa runt en hel månad.
1976 köpte jag min första husvagn en Europe ll, för att kunna visa Sverige för mina gamla kompisar, som kom till Sverige på besök. Det blev flera husvagnar efter det, och två av dem mycket fina. Den ena med queenbädd.
Sedan år 2000 började vi kolla in på husbilar, men vi hade stora krav: queenbädd, /som i husvagnen/ stark och stor motor, med automat växellåda.
Allt detta i en och samma husbil kom först 2007. Det sa smack! Vi köpte en Adriatic. Vi var väldigt lyckliga med den tills vi upptäckte att det inte gick att lasta i den. 3500kg var inte mycket att ha om man ville ha kompisar och bagage med sig och inte ville riskera böter eller förlora körkortet. Det gick inte att "väga upp" den heller.
Vår nuvarande LMC kan lasta 4250 kg. Den är fantastisk. Den har allt!
Den passar oss som hand i handsken. Perfekt planlösning, rätt finish, stor 3 liters motor, 196Hk, 500Nm med dieselkraftbox, automatisk växellåda. Den är tyst och snål. Kör vi 80km/t drar den 0,8 L/t varvar 1600 varv/min. Man hör knappt att den går. Har man bråttom hem på motorväg där det är tillåtet att köra 120 km/t, då ökar förbrukningen drastiskt till 1,3-1,4 liter/t/mil
Bilen är vacker, tycker vi. Luftfjädring fram och bak. Jag har kompletterat bilen med en massa "uppfinningar".
Rullar på chassiet baktill, så att karossen inte "sätter sig" vid påfart av färjor vägbank, etc. Stänkskydd baktill. Bräddad innerskärmar fram mot stänk upp till karossidorna innerskärmarna dämpar även vägljudet. Egen tillverkade trappor förenklar på och avstigning.
I köket är inget skrammel.
Mot vindrutan har jag monterat solfilmsgardin. Den hindrar insyn, solvärme.
360 Watt solceller, så vi slipper stå vid stolpe. Sällan tar vi in på Campingar. Vi driver kylskåpet mestadels med 12 Volt. Vi har 2st. stora AMG batterier på 90 Amper var. 2000 Watt inverter till espresso kaffebryggaren.
I köket bytte jag dem glasförsedda diskho till skärbräda, dropphons glasskiva byttes till stänkskydd från Clas Ohlson. Extra hylla från Rusta, hantag från Jula.
Konstruerade ett armstöd för gästen som sitter på soffan, förlängde skivan under sittdynan, för att man ska kunna sitta bekvämare.
Vi själva sitter på luftdynor med svankryggstöd av nät. Vi blir varken trötta eller svettiga i ryggen.
Jag har bytt ut takluckan ovanför sängen till en hastighetsreglerad fläkt som kan reverseras och temperaturstyras. Vi vill inte ha luftkonditionering som man kan bli förkyld av.
2 st. 33 liters gasolflaskor monterade jag fast, så kan vi tanka själv vid bensinmackar billigt. Uteköket är kopplad med snabbkoppling till flaskorna.
Den fina Alde pannan förser oss med skön värme och varmvatten.
I bifogade bilder kan ni se några av mina kompletteringar.
Mvh. Stefan.
Ända sedan jag var ung, drömde jag om att ha en bil som jag kan sova i.
Den första bilen jag sovit i var en lånad Trabant. Den var trång!!! Men det mycket vackra "sovsällskapet" gjorde det oförglömligt.
Långt senare 1972 åkte jag med min fru till Danmark i vår första bil en Volvo PV, som gick att bädda ner.
1973 köpte jag en före detta Tele Volvo Duett den var orange och knappt gått 10 000 mil. Den hade matlåda värmare, Bahco bilvärmare.
Jag borrade en B 18 motorblock till B 20. Lagt på sport topplock, dubbla Strombergare, svetsade en 2 tums rostfri avgasrör. Det gick att köra 170 med den. Det var ganska mycket på den tiden.
Jag plockade ut baksätet, lagt in 200x100x10 cm madrass, lagt in campingkök, bord med stolar etc.
Denna sommar körde vi Europa runt en hel månad.
1976 köpte jag min första husvagn en Europe ll, för att kunna visa Sverige för mina gamla kompisar, som kom till Sverige på besök. Det blev flera husvagnar efter det, och två av dem mycket fina. Den ena med queenbädd.
Sedan år 2000 började vi kolla in på husbilar, men vi hade stora krav: queenbädd, /som i husvagnen/ stark och stor motor, med automat växellåda.
Allt detta i en och samma husbil kom först 2007. Det sa smack! Vi köpte en Adriatic. Vi var väldigt lyckliga med den tills vi upptäckte att det inte gick att lasta i den. 3500kg var inte mycket att ha om man ville ha kompisar och bagage med sig och inte ville riskera böter eller förlora körkortet. Det gick inte att "väga upp" den heller.
Vår nuvarande LMC kan lasta 4250 kg. Den är fantastisk. Den har allt!
Den passar oss som hand i handsken. Perfekt planlösning, rätt finish, stor 3 liters motor, 196Hk, 500Nm med dieselkraftbox, automatisk växellåda. Den är tyst och snål. Kör vi 80km/t drar den 0,8 L/t varvar 1600 varv/min. Man hör knappt att den går. Har man bråttom hem på motorväg där det är tillåtet att köra 120 km/t, då ökar förbrukningen drastiskt till 1,3-1,4 liter/t/mil
Bilen är vacker, tycker vi. Luftfjädring fram och bak. Jag har kompletterat bilen med en massa "uppfinningar".
Rullar på chassiet baktill, så att karossen inte "sätter sig" vid påfart av färjor vägbank, etc. Stänkskydd baktill. Bräddad innerskärmar fram mot stänk upp till karossidorna innerskärmarna dämpar även vägljudet. Egen tillverkade trappor förenklar på och avstigning.
I köket är inget skrammel.
Mot vindrutan har jag monterat solfilmsgardin. Den hindrar insyn, solvärme.
360 Watt solceller, så vi slipper stå vid stolpe. Sällan tar vi in på Campingar. Vi driver kylskåpet mestadels med 12 Volt. Vi har 2st. stora AMG batterier på 90 Amper var. 2000 Watt inverter till espresso kaffebryggaren.
I köket bytte jag dem glasförsedda diskho till skärbräda, dropphons glasskiva byttes till stänkskydd från Clas Ohlson. Extra hylla från Rusta, hantag från Jula.
Konstruerade ett armstöd för gästen som sitter på soffan, förlängde skivan under sittdynan, för att man ska kunna sitta bekvämare.
Vi själva sitter på luftdynor med svankryggstöd av nät. Vi blir varken trötta eller svettiga i ryggen.
Jag har bytt ut takluckan ovanför sängen till en hastighetsreglerad fläkt som kan reverseras och temperaturstyras. Vi vill inte ha luftkonditionering som man kan bli förkyld av.
2 st. 33 liters gasolflaskor monterade jag fast, så kan vi tanka själv vid bensinmackar billigt. Uteköket är kopplad med snabbkoppling till flaskorna.
Den fina Alde pannan förser oss med skön värme och varmvatten.
I bifogade bilder kan ni se några av mina kompletteringar.
Mvh. Stefan.
Bilagor
-
Fläkt.jpg95,9 KB · Visningar: 41
-
Extralås1.jpg36,6 KB · Visningar: 48
-
Extralås2.jpg61,3 KB · Visningar: 46
-
Föraplats bild3.jpg125,5 KB · Visningar: 72
-
Fasta tuber.jpg113,9 KB · Visningar: 113
-
Förarplats bild 2.jpg99,9 KB · Visningar: 65
-
Köket.jpg138,6 KB · Visningar: 58
-
Stänkskydd.jpg206,5 KB · Visningar: 50
-
Porslin.jpg106,1 KB · Visningar: 55
-
Förarplats1.jpg109 KB · Visningar: 50
-
Bestickslådan.jpg132,3 KB · Visningar: 53
-
Nödbroms 1.jpg86,8 KB · Visningar: 73
-
Förarplats4.jpg136,3 KB · Visningar: 50