peter_blågräs
HBK Medlem
Har en Carthago Chic C-Line 4.8 från 2012.
BORTTAGNING AV BEFINTLIG UTRUSTNING
Regulatorn kopplades enkelt loss och batterierna var bara att lyfta ur. Den gamla solpanelen hade spoilerfästen och var limmad på taket. Efter misslyckade försök att kapa fästena med tigersåg valde jag att ta isär själva fogarna istället. Jag pillade upp ett hörn på fästet och tryckte in en plastkil avsedd för nivellering av trägolv. Sedan jobbade jag mig genom limfogen med en brytbladskniv, och knackade löpande in fler kilar så att limfogen utsattes för ett konstant hårt drag. Tog ungefär 1,5 timme per fog på ca 67x5 cm. Testade även att skära med en gammal gitarrsträng men det gick långsammare.
INSTALLATION AV SOLPANELER
2 solpaneler på 175 W från Victron installerades på taket i längsled baktill, på vardera sida om den bakre takluckan. Eftersom jag inte ville limma satte jag dit två tvärslåar av vinkelprofiler av aluminium på 30x30 mm: VINKELPROFIL ALUMINIUM 30X30X2MM 2M
Vinkelprofilerna fästes med hammarbult, brickor och muttrar i de befintliga takskenorna. Solpanelerna fästes baktill med solpanelsfästen från Biltema, så att bakändarna lyftes upp ett par centimeter. Framtill fästes panelerna direkt i vinkelprofilen. Höjdskillnaden ger en lätt lutning framåt som förbättrar vattenavrinning och minskar/eliminerar risken för att fartvinden tar tag i dem.
Vinkelprofilerna av aluminium rostar inte men är lite åt det veka hållet, dvs risk för vibrationer vid körning. Mitt under varje profil limmade jag därför fast en tillskuren skumplastkloss som stöd mot taket, och då blev montaget styvt. Sikaflex 591 användes som lim.
INSTALLATION AV SOLPANELSREGULATOR
Regulatorn monterade jag den här gången i det utvändiga facket ovanför batterierna för kortast möjliga kabelväg. Fyra skruvar i väggen så var det klart. SmartSolar 100/30 klarar av tre seriekopplade 175-wattspaneler och jag valde den för att få utrymme att växa.
Efter installationen programmerades laddningskurvan efter uppgifterna från Elfhub för optimal laddning. Med Victrons programvara gick det både snabbt och enkelt.
Den gamla anslutningen till EBL var säkrad med 10 A så den kunde jag använda. Jag kopplade den till ett dubbelt USB-C-uttag på 2x60 W (USB-C | Uttag | SEASEA | 2 x 60 WATT | Rund | Inbyggd) som installerades mellan långbäddarna. Precis lagom effekt för 10 A säkring! Köpte också ett par lösa adaptrar så att även äldre USB-A-kablar kan anslutas.
INKOPPLING OCH KABELDRAGNING
Jag valde att seriekoppla solpanelerna. En högre nominell spänning och lägre ström innebär endast ett kabelpar för hela installationen. Dessutom börjar solpanelerna ladda vid en lägre ljusstyrka, eftersom laddningen påbörjas först när spänningen är minst 5 V högre än batterispänningen. Kablarna från solpanelen kopplades ihop på utsidan av taket och skarvades i en vanlig utomhuskopplingsdosa som jag limmade fast med Sikaflex 591 ovanpå det befintliga hålet för den tidigare solpanelen. Inga extra hål alltså i karossen, bra. Från skarven på solcellskablarna användes kablar på 4,5 mm².
Kablarna drog jag snyggt och prydligt (tycker jag själv). I möjligaste mån använde jag befintliga kabelkanaler och passager och kompletterade med kabelkanaler vid behov. En automatsäkring på 35 A kopplades in på pluskabeln mellan regulatorn och batteriet, och den fungerar både som säkring och som strömbrytare för panelerna. Bra köp som rekommenderas varmt: enkelt, funktionellt och inga säkringar som behöver bytas.
INSTALLATION AV BATTERIER
Jag hade kollat i förväg att de nya batterierna skulle få plats. Det svåraste var att lyfta ut de gamla batterierna. Tunga as som behövde vridas och vinklas i trånga lägen.
Jag hade lyckats köpa batteripoler med fel gänga, M6 i stället för M8. Jag borrade då upp hålen i polerna och kapade till egna polskruvar från en M8-gängstång med en bågfil. Då kunde jag få dem precis lagom långa som bonus. Hade förstås hellre köpt rätt från början men det här blev också bra till slut.
Jag bytte de ganska taniga kopplingskablarna mellan batterierna till grövre varianter med riktiga polkabelskor. Tror att det blev 25 mm². Invertern var tydligen kopplad direkt till bara ett av de gamla batterierna; jag anslöt den istället till hela batteribanken för bästa balans. Alla andra kablar kopplades in som de satt tidigare.
Eventuellt byter jag kopplingskablarna till 50 mm² så att batteriernas maximala urladdningsström på 100 A per batteri utnyttjas bättre. Lågprioriterat, men skulle ge möjlighet att driva tyngre apparater via invertern som har en märkeffekt på 1800 W (=150 A vid 12 V).
Jag passade på att ansluta en batterifrånskiljare till batteribankens pluspol, så att jag enkelt kan stänga av strömmen när husbilen vilar mellan utflykterna. LiFePO4-batterier ska helst inte laddas kontinuerligt och det slipper jag på detta sätt.
HUR BLEV DET DÅ?
Otroligt bra, är sammanfattningen.
- Före byte: 120 W solcell med PWM-regulator kopplad via elblocket, plus 2x80 Ah AGM-bodelsbatterier
- Efter byte: 2x175 W solceller för 1800 kr/st, Victron Smart Solar 100/30 för 2500 kr direktansluten till bodelsbatterierna, 2x100 Ah LiFePO4-batterier för 2800 kr/st. från Elfhub, utan Bluetooth, inköpta på Amazon. Lite nya kablar och säkringar också.
BORTTAGNING AV BEFINTLIG UTRUSTNING
Regulatorn kopplades enkelt loss och batterierna var bara att lyfta ur. Den gamla solpanelen hade spoilerfästen och var limmad på taket. Efter misslyckade försök att kapa fästena med tigersåg valde jag att ta isär själva fogarna istället. Jag pillade upp ett hörn på fästet och tryckte in en plastkil avsedd för nivellering av trägolv. Sedan jobbade jag mig genom limfogen med en brytbladskniv, och knackade löpande in fler kilar så att limfogen utsattes för ett konstant hårt drag. Tog ungefär 1,5 timme per fog på ca 67x5 cm. Testade även att skära med en gammal gitarrsträng men det gick långsammare.
INSTALLATION AV SOLPANELER
2 solpaneler på 175 W från Victron installerades på taket i längsled baktill, på vardera sida om den bakre takluckan. Eftersom jag inte ville limma satte jag dit två tvärslåar av vinkelprofiler av aluminium på 30x30 mm: VINKELPROFIL ALUMINIUM 30X30X2MM 2M
Vinkelprofilerna fästes med hammarbult, brickor och muttrar i de befintliga takskenorna. Solpanelerna fästes baktill med solpanelsfästen från Biltema, så att bakändarna lyftes upp ett par centimeter. Framtill fästes panelerna direkt i vinkelprofilen. Höjdskillnaden ger en lätt lutning framåt som förbättrar vattenavrinning och minskar/eliminerar risken för att fartvinden tar tag i dem.
Vinkelprofilerna av aluminium rostar inte men är lite åt det veka hållet, dvs risk för vibrationer vid körning. Mitt under varje profil limmade jag därför fast en tillskuren skumplastkloss som stöd mot taket, och då blev montaget styvt. Sikaflex 591 användes som lim.
INSTALLATION AV SOLPANELSREGULATOR
Regulatorn monterade jag den här gången i det utvändiga facket ovanför batterierna för kortast möjliga kabelväg. Fyra skruvar i väggen så var det klart. SmartSolar 100/30 klarar av tre seriekopplade 175-wattspaneler och jag valde den för att få utrymme att växa.
Efter installationen programmerades laddningskurvan efter uppgifterna från Elfhub för optimal laddning. Med Victrons programvara gick det både snabbt och enkelt.
Den gamla anslutningen till EBL var säkrad med 10 A så den kunde jag använda. Jag kopplade den till ett dubbelt USB-C-uttag på 2x60 W (USB-C | Uttag | SEASEA | 2 x 60 WATT | Rund | Inbyggd) som installerades mellan långbäddarna. Precis lagom effekt för 10 A säkring! Köpte också ett par lösa adaptrar så att även äldre USB-A-kablar kan anslutas.
INKOPPLING OCH KABELDRAGNING
Jag valde att seriekoppla solpanelerna. En högre nominell spänning och lägre ström innebär endast ett kabelpar för hela installationen. Dessutom börjar solpanelerna ladda vid en lägre ljusstyrka, eftersom laddningen påbörjas först när spänningen är minst 5 V högre än batterispänningen. Kablarna från solpanelen kopplades ihop på utsidan av taket och skarvades i en vanlig utomhuskopplingsdosa som jag limmade fast med Sikaflex 591 ovanpå det befintliga hålet för den tidigare solpanelen. Inga extra hål alltså i karossen, bra. Från skarven på solcellskablarna användes kablar på 4,5 mm².
Kablarna drog jag snyggt och prydligt (tycker jag själv). I möjligaste mån använde jag befintliga kabelkanaler och passager och kompletterade med kabelkanaler vid behov. En automatsäkring på 35 A kopplades in på pluskabeln mellan regulatorn och batteriet, och den fungerar både som säkring och som strömbrytare för panelerna. Bra köp som rekommenderas varmt: enkelt, funktionellt och inga säkringar som behöver bytas.
INSTALLATION AV BATTERIER
Jag hade kollat i förväg att de nya batterierna skulle få plats. Det svåraste var att lyfta ut de gamla batterierna. Tunga as som behövde vridas och vinklas i trånga lägen.
Jag hade lyckats köpa batteripoler med fel gänga, M6 i stället för M8. Jag borrade då upp hålen i polerna och kapade till egna polskruvar från en M8-gängstång med en bågfil. Då kunde jag få dem precis lagom långa som bonus. Hade förstås hellre köpt rätt från början men det här blev också bra till slut.
Jag bytte de ganska taniga kopplingskablarna mellan batterierna till grövre varianter med riktiga polkabelskor. Tror att det blev 25 mm². Invertern var tydligen kopplad direkt till bara ett av de gamla batterierna; jag anslöt den istället till hela batteribanken för bästa balans. Alla andra kablar kopplades in som de satt tidigare.
Eventuellt byter jag kopplingskablarna till 50 mm² så att batteriernas maximala urladdningsström på 100 A per batteri utnyttjas bättre. Lågprioriterat, men skulle ge möjlighet att driva tyngre apparater via invertern som har en märkeffekt på 1800 W (=150 A vid 12 V).
Jag passade på att ansluta en batterifrånskiljare till batteribankens pluspol, så att jag enkelt kan stänga av strömmen när husbilen vilar mellan utflykterna. LiFePO4-batterier ska helst inte laddas kontinuerligt och det slipper jag på detta sätt.
HUR BLEV DET DÅ?
Otroligt bra, är sammanfattningen.
- Solpanelerna sitter fortfarande kvar efter 300 mils körning på mestadels motorväg mellan Uppsala och Voorthuizen i Nederländerna.
- Batterispänningen sjunker under kvällen/natten när solen slutar ladda och mer ström används i belysning och mobiler, men full återladdning sker sedan under en solig förmiddag. Dagtid vid sol matchades förbrukningen hela tiden av strömmen från solpanelerna. Bra för batterilivslängden eftersom urladdningen blir knappt märkbar.
- Nu kan också kaffebryggaren drivas på batteribanken. De gamla batterierna var för klena.
- Installationen som helhet klarar av ytterligare en solpanel på 175 W och det var också min ursprungliga plan. Men i nuläget är det överflödigt. Det kan ändras om vi t.ex. byter till kompressorkylskåp.
- Ursprungstanken var att installera fyra batterier till för totalt 400 Ah, men det verkar också överflödigt i dagsläget. Vi campar nästan bara på sommaren. Den enda fördelen idag skulle vara möjligheten att köra t.ex. AC:n på taket på batteri, vilket idag är i princip det enda skälet för oss att ansluta oss till elplatser. Låg prio på det.
- Jag funderar på att flytta batterierna från facket i ytterluckan till under ett av sätena. Det skulle skydda bättre mot minusgrader och frigöra lagringsplats i ytterluckans fack. Det finns plats under sätet och det är ett ganska svåråtkomligt utrymme. Det förutsätter att jag ser ett behov av lagring där, och just nu ser jag det inte. Men som alla vet är det bara en tidsfråga innan allt tillgängligt utrymme i en husbil används...
Senast ändrad: