• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Missvisande hastighetsmätare

Papillon

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
NORRKÖPING
HBK-Nr
22121
Medlemskap
2024
Har problem med hastighetsmätaren på en Fiat Ducato 2003 (Burstner).
Mätaren visar c:a 13 km/h för lite vid 50 km/h och c:a 10 km/h för lite vid 100 km/h.
Problemet dök upp efter vinterförvaring där jag kopplat från minuspolen över vintern.
Vad göra?
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.583
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024

Micke & Annika

HBK styrelse suppleant
Admin medlem
Inlägg
501
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
29444
Medlemskap
2024
När vi hämtade vår "nya" husbil 2021, en Eura mobil från 2004, i Örkelljunga och körde hem till Nyköping, kopplade jag in farthållaren på 90 km/h enligt husbilens hastighetsmätare. Det dröjde inte länge innan en långtradare körde om oss. Detta hände flera gånger, så till slut tog jag fram hastighetsmätaren på mobilen som använder GPS. Den visade att vi låg på drygt 81 km/h. Lastbilarna kör ju ofta ett par km över hastighetsgränsen, så det är inte konstigt att vi blev omkörda hela tiden! När vi kom hem kontaktade jag Örkelljunga för att påpeka att vi ville ha detta åtgärdat under garantin. Några månader senare körde vi ner husbilen igen, och jag hade skrivit ner det som behövde justeras. När vi hämtade den efter två dagar stod det i serviceprotokollet att inget hade åtgärdats. Jag påpekade detta och fick svaret att det är Fiat-standard att de tillåter upp till 15% fel. Så nu har vi en digital hastighetsmätare på vår GPS iPad. Se bilden från igår, där kan man se hur mycket den avviker vid 90 km/h.

20241013_090459442_iOS.jpg
 

Papillon

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
NORRKÖPING
HBK-Nr
22121
Medlemskap
2024
Detta hittade jag från 2019. Läs noga.!

Har läst noga och där står att hastighetsmätaren aldrig får visa för låg hastighet, vilket min gör!
 

Papillon

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
NORRKÖPING
HBK-Nr
22121
Medlemskap
2024
När vi hämtade vår "nya" husbil 2021, en Eura mobil från 2004, i Örkelljunga och körde hem till Nyköping, kopplade jag in farthållaren på 90 km/h enligt husbilens hastighetsmätare. Det dröjde inte länge innan en långtradare körde om oss. Detta hände flera gånger, så till slut tog jag fram hastighetsmätaren på mobilen som använder GPS. Den visade att vi låg på drygt 81 km/h. Lastbilarna kör ju ofta ett par km över hastighetsgränsen, så det är inte konstigt att vi blev omkörda hela tiden! När vi kom hem kontaktade jag Örkelljunga för att påpeka att vi ville ha detta åtgärdat under garantin. Några månader senare körde vi ner husbilen igen, och jag hade skrivit ner det som behövde justeras. När vi hämtade den efter två dagar stod det i serviceprotokollet att inget hade åtgärdats. Jag påpekade detta och fick svaret att det är Fiat-standard att de tillåter upp till 15% fel. Så nu har vi en digital hastighetsmätare på vår GPS iPad. Se bilden från igår, där kan man se hur mycket den avviker vid 90 km/h.

Visa bilaga 236485
Min visar tyvärr fel åt andra hållet, vilket kan bli dyrt!
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.118
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Det är en trygghet för fabrikanten att hastighetsmätaren visar för mycket. De kan då inte bli skadeståndsskyldiga om den skulle visa för lite.

Vår FIAT 2013 visar 90 då gps visar 82-83. Det är vanligt.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.897
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Det är en trygghet för fabrikanten att hastighetsmätaren visar för mycket. De kan då inte bli skadeståndsskyldiga om den skulle visa för lite.

Vår FIAT 2013 visar 90 då gps visar 82-83. Det är vanligt.
Inte bara en trygghet för fabrikanten, utan också ett lagkrav.

Pålle
 

HW61

HBK Medlem
Inlägg
249
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2024
Inte bara en trygghet för fabrikanten, utan också ett lagkrav.

Pålle
Hade för ett antal år sedan en radda tyska bilar av samma märke - serviceintervall 3.000 mil.

Säljer man miljoner bilar per år då tjänar man något mer på service om det är typ 8% felvisning på mätaren - 240 mil av varje serviceintervall har trollats bort.

Nog inte så ofta att våra husbilar slår i miltaket, men det är i regel skåpbilar/distributionsbilar vi har i grunden så motiveringen finns för tillverkaren.
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
773
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Hade för ett antal år sedan en radda tyska bilar av samma märke - serviceintervall 3.000 mil.

Säljer man miljoner bilar per år då tjänar man något mer på service om det är typ 8% felvisning på mätaren - 240 mil av varje serviceintervall har trollats bort.

Nog inte så ofta att våra husbilar slår i miltaket, men det är i regel skåpbilar/distributionsbilar vi har i grunden så motiveringen finns för tillverkaren.
Innebär en felvisande hastighetsmätare nödvändigtvis en felvisande vägmätare?
 

cgwik

HBK Medlem
Inlägg
300
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
22742
Medlemskap
2024
Hade för ett antal år sedan en radda tyska bilar av samma märke - serviceintervall 3.000 mil.

Säljer man miljoner bilar per år då tjänar man något mer på service om det är typ 8% felvisning på mätaren - 240 mil av varje serviceintervall har trollats bort.

Nog inte så ofta att våra husbilar slår i miltaket, men det är i regel skåpbilar/distributionsbilar vi har i grunden så motiveringen finns för tillverkaren.
Enligt min GPSapp (Locus) där jag mäter sträckan har min bil en felvisning på mindre än en procent avseende sträckan, medan felvisningen på hastighetsmätaren är 6 procent. Den visar 100 km/h när GPSfart är 94 km/h.
 
Toppen