• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Missljud från motorn

lexus1

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Frankrike
HBK-Nr
23473
Medlemskap
2024
När jag gasar upp till 2000 varv hörs ett svagt kullagerrassel från motorn. Svårt att lokalisera men tycker det hörs mer under motorn.
Fiat Ducato 2,3 mjet 2013 ,13 000 mil. Bytt rem+vattenpump,koppling, all service ok. Önskar hjälp möjliga orsaker eller hur man kan undersöka/lokalisera.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.276
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Du kan ta bort/kroka av generatorremmen och AC remmen om det finns en sådan.
Om ljudet är kvar, vet du att det inte har med remkretsen att göra.

Min gissning är att det är en spännrulle, eller lagret (bearing i bilden) i AC kompressorns koppling/remskiva.
1711912697222.png

 

lexus1

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Frankrike
HBK-Nr
23473
Medlemskap
2024
jag bytte AC förra året. Jag är mest orolig om det är något allvarligt som kan slå sönder motorn helt. T.ex. vevaxeln eller en kolv , men det kanske inte rasslar. Annars kör jag till Sverige i sommar en månad-800 mil och låter en firma i Tyskland undersöka bilen
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.813
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
jag bytte AC förra året. Jag är mest orolig om det är något allvarligt som kan slå sönder motorn helt. T.ex. vevaxeln eller en kolv , men det kanske inte rasslar. Annars kör jag till Sverige i sommar en månad-800 mil och låter en firma i Tyskland undersöka bilen
På min volvo v70 hade jag ett himla rasslade oljud. Visade sig vara ett billigt fel. Frihjulslagret till generatorn.
Det började strax efter rembyte.
Du kanske har samma fel. Oftast kort jobb. Mitt byte kostade 1800 kr med delar på verkstad.

Har för mig att även Fiat har generatorfrihjul.
 

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
208
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Köpte för många år sedan en ljudmätare med lurar och en pinne - kontaktmikrofon man kunde hålla mot valfri del på bilen för att se var missljudet kom i från.
En sån anordning skulle vara bra att använda var ganska billig och jag har ingen aning om var den finns bland all bråte jag köpt på mej. En lexus är ju egentligen en upplyxad toyota och den systerbilen brukar ibland heta camry och det mekaniska är säkert mycket gemensamt förutom lyxen. Så en verkstad i sverige vet säkert om det är ett vanligt fel.
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
592
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
På min volvo v70 hade jag ett himla rasslade oljud. Visade sig vara ett billigt fel. Frihjulslagret till generatorn.
Det började strax efter rembyte.
Du kanske har samma fel. Oftast kort jobb. Mitt byte kostade 1800 kr med delar på verkstad.

Har för mig att även Fiat har generatorfrihjul.
Hej, Du borde köpa några lotter . . . . Det är därför Volvo har så många ras på sina motorer, generatorfrihjulet säger upp sig med påföljd av att generatorremmen delar sig och den delen av remmen sugs in i ett hål bakom remskivan till vevaxeln och snurrar med påföljd att delar av genremmen fyller kuggarna då slirar kamremmen och ett topplocksras är ett faktum. Att hitta ett beg topplock till just din motor kan vara riktigt besvärligt ( vet av egen erfarenhet ) . Felet har inte funnits om Volvos ingenjörer hade räknat ut att där sätter vi en plåtbit för några kronor så att det inte finns en möjlighet att delar av genremmen kunde smita in.
Mitt haveri kostade ca 15,000 kr med beg topp, motor 2,4D 160 hk -08 (var den enda beg som fanns i sverige som passade min motor enl bildelsbasen) nya sträckbultar och en massa packningar, gjorde jobbet själv, inte så märkvärdigt med hjälp av en Haynesbok.
Utan skryt. . . . . utan fakta, med upphissad bil på tvåpelarslyft med hjälp av en vxl-lådelyft och en trappstege så är jag tämeligen säker på att byta ett kamremskit på just min bil så tar det ca en timme från att börja till allt är klart.
Ni som har dessa motorer tänk på att det är bytesintervall på frihjulet vid 12000 mil, kamrem vid (lite olika på motorer) 18000-22000 mil.
Lev väl. Bengt.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.813
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Hej, Du borde köpa några lotter . . . . Det är därför Volvo har så många ras på sina motorer, generatorfrihjulet säger upp sig med påföljd av att generatorremmen delar sig och den delen av remmen sugs in i ett hål bakom remskivan till vevaxeln och snurrar med påföljd att delar av genremmen fyller kuggarna då slirar kamremmen och ett topplocksras är ett faktum. Att hitta ett beg topplock till just din motor kan vara riktigt besvärligt ( vet av egen erfarenhet ) . Felet har inte funnits om Volvos ingenjörer hade räknat ut att där sätter vi en plåtbit för några kronor så att det inte finns en möjlighet att delar av genremmen kunde smita in.
Mitt haveri kostade ca 15,000 kr med beg topp, motor 2,4D 160 hk -08 (var den enda beg som fanns i sverige som passade min motor enl bildelsbasen) nya sträckbultar och en massa packningar, gjorde jobbet själv, inte så märkvärdigt med hjälp av en Haynesbok.
Utan skryt. . . . . utan fakta, med upphissad bil på tvåpelarslyft med hjälp av en vxl-lådelyft och en trappstege så är jag tämeligen säker på att byta ett kamremskit på just min bil så tar det ca en timme från att börja till allt är klart.
Ni som har dessa motorer tänk på att det är bytesintervall på frihjulet vid 12000 mil, kamrem vid (lite olika på motorer) 18000-22000 mil.
Lev väl. Bengt.
Hej

Känner till det om remmen. Körde nervöst 1.5 mil till verkstaden. Funderade ett tag på bärgare. Missat intervallet på bytet så körde 22 tusen mil till det var dags att byta frihjulet. Fin bil och snål motor men kass konstruktion med så dåligt skydd för kamren
 
Toppen