• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Missfärgad gelcoat

L

Lelle_22

Guest
På min, för övrigt alldeles förträffliga Bürstner t640, är bodörren kritvit men ytterväggen på högersidan något "gulaktig". (Inte vänstersidan)

Gelcoaten på dörr och yttervägg är ju vit men inte av samma nyans. Det verkar som om det orsakats av någon yttre påverkan, ex. solsken.
Bilen är ju bara 4 år gammal. Den har behandlats med någon form av coating (säger privatsäljaren). Han vet inte vad det är - har bara lämnat in den - finns inget kvitto.

Är detta fenomen känt.

Vad jag förstår kan man nog återställa det missfärgade, om det nu är missfärgat, vita till vitt igen men det kräver kanske slipning.
Har någon annan något annat förslag?

(Kanske är dörren av någon anledning bytt?)

Lelle
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Missfärgad gelcoat

Jag skulle prova med någon sorts båtpolish. Ev. flytande Autosol. Man får hoppas att det går att polera.
Har själv polerat bilen med Biltemas båtpolish med mycket gott resultat. Vår bil hade förvisso inte fått dom missfägningar du beskriver men den var gråaktig och gick inte att tvätta ren längre.

Hoppas det löser sig.
 

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Sv: Missfärgad gelcoat

Hej
Liknande fenomen är känt inom båtvärlden.
Där det visade sig att vissa båtvaxer gulnade med tiden.
Hade själv detta problem i början av 80-talet.
Lösning var att strippa(d.v.s tvätta bort allt gammalt vax) sen hade jag en
vit yta hela säsongen (bortset från smuts förståss.)
 
F

F.d. 50034

Guest
Sv: Missfärgad gelcoat

Jeg har drevet ganske mye med båt, og der opplever vi at gelcoaten blir gul, spesielt i vannlinja. Jeg har lest, men aldri selv testet det, at det sakl fungere å fjerne gulfargen med saltsyre. Det jeg imidlertid har testet på gelcoat er Autosol. Den inneholder riktignok slipemidler.
 
F

F.d. 29794

Guest
Sv: Missfärgad gelcoat

Har haft båt och använt OXALSYRA och sedan sköljt ordentligt med vatten. Men prova först på en liten ej såväl synlig bit. :yes: Christer.
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Missfärgad gelcoat

Har båt.
Innan du går på ytan med nåt som slipar tex polish eller rubbing - testa med nåt som regör och/eller bleker.
Jag brukar använda Autosol Waterline och Y-10 - de bleker och rengör utan att slipa.
Rabarber dvs oxalsyra funkar - men bör spädas i lämplig dos - vet en båtgranne som skördar rabarber och finfördelar den i en hink med vatten som får stå över natten - sen häller han i lite grönsåpa och rengör båtens gulnade delar - funkar kanon säger han.
Saltsyra har jag aldrig provat men vet att många använder det - främst till att ta bort havstulpaner - bör också spädas i lämpliga delar.
En båtbutik bör kunna rekommendera lämpliga medel - eller en bra bildelsbutik typ Mekonomen eller liknande. Det finns bra medel på Jula också - men oftast ingen personal att rådfråga - medel tex Rönnqvist båtbottentvättmedel (miljövänligt) eller liknande - läs bruksanvisning noggrannt!
Lycka till med rengöringen!
Meddela gärna tillvägagångssätt och resultat - tack.

OBS! Alla dessa medel kräver naturligtvis att man behandlar ytan sedan på lämpligt sätt - med vax lr slike produkter.
 
Senast ändrad:

röris

HBK Medlem
Inlägg
403
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2024
Sv: Missfärgad gelcoat

Hej

Det kan vara så att tillverkaren av husbilen inte själv tillverkar dörren utan köper in den och att det därför inte är exakt samma material.
 
L

Lelle_22

Guest
Sv: Missfärgad gelcoat

Jag trodde först att dörren kan ha varit skadad genom inbrott, påkörning e.d. Det finns dock inga märken eller annat som tyder på detta.

Jag har sett bilder på andra t640 utan det stora fönstret i dörren - kan vara bytt till detta efter leverans.

Nåväl, på med skurtrasan till våren - frågan är bara om den nämnda coatingen är så bra att det är svårt att komma igenom med tvättmedel.

Å andra sidan kan man väl leva med att HBK-kolleger säger: "Där kommer Lelle med den vita dörren".:p

Lelle_22
 
F

F.d. 7282

Guest
Sv: Missfärgad gelcoat

Har använt oxalsyra många gånger med mycket bra resultat, kräver dock att man maskinpolerar och vaxar efteråt.

// Pär
 
F

F.d. 7282

Guest
Sv: Missfärgad gelcoat

Finns att köpa i tillbehörsbutiker för båtar, benäms oftast som gelcoate cleaner.
Har för mig att det även finns på apoteket i pulverform som man blandar med vatten.

// Pär
 

Delfin

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
104
Medlemskap
2024
Sv: Missfärgad gelcoat

Hej Lelle!

Undrar om det verkligen är gelcoat på din dörr och vägg. På min Bürstner -05 är det alu-plåt. Ska du polera väggen ta det gôr försiktigt för det är inte mycket till färg på bilen och går absolut inte att jämföra med gelcoaten på en båt. Ta och rådfråga en bil lackerare.
hälsningar Bill
 
F

F.d. 12707

Guest
Sv: Missfärgad gelcoat

Vi hadde en hvit Dethleffs i 4 år. Den hadde aluminium sider men framdelen og bakdelen var av glassfiber. Vi fikk det rådet å bruke båtpolish på plasten og vanlig bilvoks på resten, MEN ALDRI POLISH MED SILIKON! Det ble påstått at det var silikonen som gjorde at det gulnet + sollys. Det rådet fulgte vi og vi klarte å holde fronten like fin! Min fru polerte fronten mange ganger i sesongen.

hilsen hubar
 
F

F.d. 5817

Guest
Sv: Missfärgad gelcoat

Finns att köpa i tillbehörsbutiker för båtar, benäms oftast som gelcoate cleaner.
Har för mig att det även finns på apoteket i pulverform som man blandar med vatten.

// Pär

Tack för svar. Man blir klokare och klokare för var dag som går.
c011.gif
 
Senast redigerad av en moderator:

kejo20

HBK Medlem
Inlägg
1.208
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024
Sv: Missfärgad gelcoat

Hejsan
Jag har använt och använder vid behov av stark rengöring Biltemas fasadtvätt, fick det tippset av en Hugos-ägare som alltid tvättar sin bil med detta, fungerar kanon, men ett vaxlager efter är nog bra.
MVH KEJO
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.657
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Missfärgad gelcoat

Silicon ska man inte använda, eftersom det är ett bekymmer om man behöver förbättra färgen på gelcoaten.
 
Toppen