• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Missfärgad fog

S

Sören-6830

Guest
Ett par fogar i silikon eller liknande har blivit missfärgade och går inte att göra rent. Är det någon som har ett bra tips om hur man lättast får bort den? Har försökt med kniv men fogen sitter så hårt mot underlaget att det inte går särskilt bra.
Eller kanske någon har en ide’ om något företag som är bra på sådana här problem?
Tänker ersätta fogen med Sikaflex 223.BFC4ADE5-8BA2-4992-8E8F-AF90218E5546.jpeg
 

Inger&Jonas

HBK Medlem
Inlägg
135
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
27297
Medlemskap
2025
Ett par fogar i silikon eller liknande har blivit missfärgade och går inte att göra rent. Är det någon som har ett bra tips om hur man lättast får bort den? Har försökt med kniv men fogen sitter så hårt mot underlaget att det inte går särskilt bra.
Eller kanske någon har en ide’ om något företag som är bra på sådana här problem?
Tänker ersätta fogen med Sikaflex 223.Visa bilaga 189267
Prova med Abnet, spruta på verka någon minut borsta med en diskborste.
 
S

Sören-6830

Guest
Tyvärr finns inte en chans att tvätta bort missfärgningen, inget medel hjälper.
 
S

Sören-6830

Guest
Det är en kemisk reaktion som orsakat missfärgningen, går inte att tvätta bort. Har frågat N+B i Polch som säger att enda möjligheten är att skära bort fogen och ersätta med ny.
 

Tangenhaap

HBK Intresserad
Inlägg
250
Kommun
Västerås
Ta bort tätningsmassan med skrapan som Pålle länkar till eller nåt annat lämpligt verktyg, tvätta med rödsprit eller annat lämpligt avfettningsmedel, torka av, maskera med maskeringstejp, tryck ut ny tätningsmassa och stryk av med finger doppat i lite diskmedel eller matolja. Dra av maskeringstejpen..klart!

Om massan är så hård så det inte går att få bort med skrapa kanske en mattkniv eller slipverktyg typ dremel eller liknande funkar.
 
S

Sören-6830

Guest
Problemet är att få bort den gamla massan som sitter stenhårt fäst i lacken, att sedan få dit ny massa är inte det stora problemet, har gjort det åtskilliga gånger förr. Men tack för att ni engagerar er! :)
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Har lika på min Niesmann men inte så mycket som på din bild. Min fog fäller lite också som krita när den är torr. Som tur är är dom fogarna bara yttre tätning som endast håller snyggt mellan karossdelar.
Jag kommer försöka skära bort o ersätta med ny fog(estetiskt). Forsbergs kommer hålla med en tub tydligen.
 
S

Sören-6830

Guest
Har tidigare på annat ställe testat med t-röd men det har efter en tid ”förstört” fogen. Har fått rådet av Stefan Ternes, N+B, att använda Sikaflex 223. De använder både svart och vit. Som tur är, precis som du skriver, fogen estetisk och har inget med tätning att göra.
 

Raasken

HBK Medlem
Inlägg
130
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
26429
Medlemskap
2025
Handlar det om att skära bort gammalt fog-material så skulle jag först prova
mitt befintliga sortiment av tillslipade blad till brytbladskniven
eller olika breda stämjärn.
Sen skulle jag köpa en låda billiga Träsnidarjärn på Jula eller motsv
1581968668919.png

eller ett knippe Slingjärn från keramikbranchen.
1581968699639.png
Betr risken för att skada intilliggande ytor.
Fäst tunnaste aluplåt du kan hitta med vanlig maskeringstejp.
Den tunnaste aluplåt jag kan hitta får jag när jag klipper upp en ölburk.
Behöver du tomma ölburkar så skicka ett PM, haha!

Lycka till!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Er fogen tett så kan en dra på litt lakk i rett farge, vask med T-röd først. Problemet med missfarging av PU masse er kjent, husker ikke hvilke forurensninger i regnvann som binder seg til PU på denne måten.
 
Toppen