• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Mirage Evento 6000/7000

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Söker information om husbilen Mirage - modellerna Evento 6000 och Evento 7000.
Väldigt svårt att hitta tydligen - i alla fall för mig. :)
Har letat runt i några timmar nu och inte blivit nå myche klokare.
Förstår att det är ett "litet märke" i Sverige - men det bör väl ändå gå att hitta lite skrivet om märket å dessa två modeller.
Hittade inget i "fotogalleriet" för att det fungerade inte, å hittade inget i alla de andra sökfunktionerna.
Är det ett helt okänt märke kanske bland alla husbilsklubbare???
Årsmodeller mitten-slutet på 90-talet.
Helintegrerad.

Kvalite?
Vad får man för pengarna?
Vem gör bodelen? - står ej förklarat bland alla de andra.

Tacksam för svar.

Senast ändrad:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025
Sv: Mirage Evento 6000/7000

Om Evento vet jag intet men år 1988 ringde min fru till jobbet och bad att jag skulle ta vägen om Östra Nordstan i Göteborg på väg hem från jobbet. Ett företag ställde ut husbilar där. Det visade sig vara Mirage som då precis hade börjat importeras till Sverige. Det slutade med att vi beställde en Oriente Uno några dagar senare. Det var en helintegrerad husbil, 5,4m lång, med en del finesser som porslinstoa med fast toatank (tveksamt om det var en fördel), fast gasoltank på ca 50 liter, isolerad gråvattentank och rejäl färsvattentank med tryckvattensystem.

Det var en bra bil som fortfarande rullar. Det kändes som att det var rejält byggt och väl tillvaratagna utrymmen. Fiffga lösningar fanns det också såsom ett skåp över dinetten som kunde användas som en barnsäng också.

Strax innan en av våra semesterresor fick vi ett stenskott i framrutan och vi bytte den i fabriken strax söder om Rom. Det var intressant att se hur bilarna tog form och hur tillverkningen gick till.

Detta var kanske inte till så stor hjälp inför ett eventuellt inköp av en Evento men det är kul när ett lite ovanligt husbilsmärke dyker upp. Kändes som att jag måste skriva av mig lite :rolleyes: .

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej PatricS, som du skriver så verkar det inte finnas mycket information om Mirage Evento, så jag vet inte om du är hjälpt av det här. Det ena är en svensk annons på en fin 6000'en bil som jag tittade på förra sommaren, den har bara gått 3900 mil fast det är en 96'a. Den har stått på firman länge (läge för prutning ?). Den andra är en spansk annons på en 7000'en så det är väl bara bilderna som ev. kan vara till lite nytta.

Mirage Evento 6000 Fiat -96

Integral mirage evento 7000 en Cádiz - Segundamano.es

M.v.h. JANKRO.

P

.PGS Hymer

Guest

Hej har varit ägare till en Mirage. Ej Evento.6000.men med samma inredning och klädsel.
Var mycket nöjd med min bil,kvaliten är helt godkänd.Med bra standardutrustning,Typ
Eltrappa med larm, solceller på taket mm mm.. på en -97.inte många andra bilar har samma
utrustning från dom årsmodellerna .

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024

Tack för infot!
Börjar förstå att det är ett "udda märke" - dvs få sålda i mitten-slutet på 90-talet.
Då bör alltså begagnatpriset vara därefter - dvs lite lägre än motsvarande vanliga märken på "jämförbara bilar" - stämmer det?

Eller är Mirage (Evento) från mitten-slutet på 90-talet lite av ett lyxbilmärke med MYCKET extrautrustning och finesser som det är värt att betala lite mera för?????

F

F.d. 52943

Guest

Det står en Mirage hos Husbilcenter - i Landvetter - vet ej modell.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Tack för infot!
Börjar förstå att det är ett "udda märke" - dvs få sålda i mitten-slutet på 90-talet.
Då bör alltså ..................................................................................................

Hej igen. Det är nog svårt att se någon större prisskillnad mellan Mirage och mer vanliga märken tror jag, alla står ju på samma Fiatchassi så det är nog mer skicket på helheten som avgör priset. Om någon står på ett Mercedeschassi som är mycket ovanligt på de årsmodellerna så brukar det visserligen få priset att hoppa upp en bit. Annonsen från Forsbergs på 6000'en modellen som är i jättefint skick och bara har rullat 3900 mil trots tretton år på nacken (alla i Sverige, inreggad 29-07-96) verkar att ligga i Hymer/Pilot/Bürstner nivå med trolig prutmån utan inbyte. Sedan är det ju tyvärr svårt att veta varför de har varit ägare till den sedan juli -07, men jag tror att de hade ett högre pris på den från början.

Lycka till JANKRO.

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024

Någon mejlade och sa att Mirage inte tillverkas längre - stämmer det?
Miragefabriken finns inte längre?
.
Vad innebär det för begagnatpriset nu och framöver?
Och hur blir det med reservdelar in-ut-vändigt på Miragehusbilar - går det överhuvudtaget att få tag i reservdelar om 2-8 år?

F

F.d. 30237

Guest

Hej! Om du fortfarande är nyfiken på Mirage Evento 6000 -97, så finns en till salu i Södertälje.
Kolla på blocket. Själva så har vi en Mirage Alaska 6000-97.:)

Toppen