• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Minns ni den känslan?

F

Floryd

Guest
När alla papper var klara, pengarna var överförda till bilfirman och ni fick nycklarna till er första husbil?
När ni hade gått igenom värmen och stereon och gasolen, bäddat sängarna och ställt kaffeburken i skåpet, när campingstolarna stod i garaget och diskborsten och pinketofflorna kommit på plats?
Minns ni den känslan så vet ni hur vi känner ikväll.

(Kom inte och säg att man inte kan bli lycklig av att shoppa)

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2026
Sv: Minns ni den känslan?

Minns denna känsla så väl. Året var 1997 och bilen en bättre begagnad husbil årsmodell 1989, en bensinare. Vilken lycka när vi åkte iväg till Getteröns camping för den första turen för en helg. Efter denna helg så var vi helt klart fast i husbilslivet. Nu bor vi i vår husbil som är den Dethleffs 2008 års modell. Detta är ett härligt liv.

Lycka till med er husbil.

F

F.d. 25491

Guest

När man med glödande rosor på kinderna och snustorr i munnen körde ut från husbilsfirman och äntrade motorvägen. När man ville luta sej ut genom fönstret och ropa, VI HAR KÖPT HUSBIL (skulle säkert uppskattats) bara för man var så himla lycklig. Hela kvällen tillbringades i husbilen med inredningspyssel, ibland satt man bara där på någon av sofforna och bara njöt, när det nästan var omöjligt att fatta, äntligen husbil.
Jo vi kommer ihåg känslan (det var i fjol) och den känslan finns fortfarande kvar.
Lycka till ni vägarnas nya riddare

Tant Sture

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
2178
Medlemskap
2024

Jodå visst minns man. Resan från Husbilshandlaren hem blev en närmast otrevlig resa, allt var ju så nytt men hem kom man och stolt till tusen var man då grannarna kom för att titta. Sedan två dagar senare gick första riktiga resan av stapeln. Tant frågade lugnt då hon kom från jobbet har du packat det, har du packat det. Svaret var närmast snäsigt, säg nå´t mer som jag har gjort.
Väl på plats och vi gick igenom papper samt testade det ena efter det andra, då jäklar kom det. Vad får vi för Gott att dricka till maten?
Fasen Rötjutet stod ju kvar hemma i Garaget.
Jaha men 2 Øl hade man ju plockat med sej, det fick gå denna kväll.
Får jag en Whisky till kaffet nu ?
Vaddå Whisky, mindes ju att jag var på Bolaget och köpte en flaska lite speciellt gott.
Jaha den står hemma i vardagsrummet.
Blicken jag fick sa allt, ord var helt onödiga.
Men vi trivdes gott med denna bil, det luktade och känslan att vara ute i egen Husbil den var enorm. Jag har vid senare tillfälle överraskat Tant, hon har serverats Champagne på de mest konstiga ställen. Numera är jag väl förlåten den första resan.
Men känslan, den fanns bara i den där första resan i första bilen.
Som det har sagt, man ville skrika rakt ut "Vi har köpt Husbil" den fanns i första bilen

Tant Sture

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Det är ju den här känslan hos köparen som försäljaren mår så bra av. Det gäller inte bara husbilar det gäller också husvagnar och även personbilar. Man blir lite, mycket, mindre kritisk. Kan tänka mig att försäljaren märker den här otroliga positiva entusiasmen och utnyttjar den. Kanske säger att vi borde nog se över den här lilla fuktskadan. Det tar tyvärr c:a 2 veckor, kanske tre veckor. Vi kan kanske i stället kan gå ner på priset 4.000:- och leverera idag.

Visst äre väl så??

:cool:

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Minns mycket väl hur det kändes att köra iväg med husbilen efter drygt ett års hårt arbete med att först riva ner och skrota ut en gammal Pilote 480 bodel efter konstaterandet att det gamla bygget hade gjort sitt. Fundera, planera och bygga upp något nytt som skulle passa oss och vara praktiskt. Inte enkelt då vi saknade varje form av erfarenhet av husbil och dess användande och behov.
Stölleprov och vansinne enligt många.
Envis som synden och med garage med grönt golv och blått tak tog allt fart. Nära nog ett år senare kunde jag och vi njuta frukten av all fritidsslöseri och fann det riktigt angenämt om dock ovanligt. Haft bilen ett tag nu och kört ca 500 mil som varit i stort problemfria, dock med någon justering, så kan vi nu verkligen njuta av husbilen. Egentligen är det samma fina känsla varje gång vi sticker iväg någonstans.
Nästan som att bli av med svenne varje gång, men även det stabiliserar sig nog framöver. Vanans makt.......

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Hej Bror!
Har naturligtvis följt dina vedermödor ända från början. Att jobba i blå hallen har jag också provat på många gånger. Det var nog din byggstart som var mest imponerande. Att bara tro att det skall gå och sedan med fiffiga lösningar täcka med presenningar och kunna jobba vidare trots vädereländet.

Imponerad!!

:mcride:

Chippen

HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2029

Det är inte så svårt att minnas den känslan, har ju knappt lagt sig ännu..
Vi har hyrt husvagn och husbil tidigare och vi skrek mer eller mindre i kör när vi åkte från försäljaren:
VI SKA INTE LÄMNA TILLBAKA DEN HÄR!!!

Toppen