• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Minnesplats

Status
Stängd för vidare inlägg.

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Kom att tänka på detta idag. Sedan klubben startades så har det skrivets en del och en och annan bild har lagts upp. Hur mycket minne går det åt? Och hur mycket plats tar det i verkligheten? Är det bara en hylla i ett 19" stativ? Finns minnet inom rikets gräns?
render fram-page.jpg
 
F

F.d. 4220

Guest
Våra servrar finns i Sverige och bilderna tar upp ca 400Gb av datautrymme.

Texten i alla inlägg tar upp ett par Gb (text tar inte mycket plats).
Värt att tänka på är att en bild idag är mycket större än vad den var när Husbilsklubben startade.

Så de servrar vi använder idag för forum, databas och husbilsplatserna får plats på en liten del av ett av de blad man ser på bilden, tillsammans med flera andra (det ser ut att vara ca 17 blad i varje skåp).
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Det var intressant att veta. Ser att det finns hårddiskar uppåt 14TB och då kan klubben leva i en liten hörna (eller utspritt) på den. Använder man HDD eller SSD i dessa blad? Kommer att tänka på min första VIC-20 och kurser man gick på med ABC80 och 800. Där var inte mycket minne. Sitter nu med en läsplatta i Porto och kommuniserar med er, tänk som det blev.
 
Senast ändrad:

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.625
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Jag minns när jag jobbade på Saab i Linköping. Mitt jobb var bland annat att hålla reda på underleverantörsdokumentationen till civilflygplanet SF340. Det var innan samarbetet med Fairchild bröts, därav F-et i modellbeteckningen.
Nåväl. Databasen var "gigantisk". Uppemot 750 kB och minnet i den Apple III (minns någon den?) som jag hade började bli fullt. Det var antagligen på 1 MB.
Vi bestämde att köpa in en extern hårddisk "Winchesterdrive". De var stora som pizzakartonger fast tjockare och fanns i tre storlekar: 1 MB, 5 MB och jätten på 10 MB.
Vi bedömde att 1 MB gott och väl skulle räcka men vi ville gardera oss och slog till på 5 MB ! :):):)
Det var tider det.
Nu har jag en liten My Book Duo på 12 TB som externminne i nätverket hemma.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Ja Jan tiden rundt 1980 var en vesentlig del av utviklingen, 14 tommers HDD med de størrelsene lagring, Hadde selv en transport av en 5MB uten transportsikring fra Oslo til Rotterdam våren 1980 - det var den eneste av 4 som overlevde transporten fra USA til Oslo. Neste forsendelse kom med transportsikring. Den første datamaskin jeg jobbet med på Universitetet i Oslo i 1969 hadde 4 diskdriver for 5 MB diskpakker som godt kunne brukes som kurling steiner når det gjalt størrelse og tyngde. Fikk året etter 5 nye driver for 32 MB diskpakker - bare dobbelt så mange plater!

Dagens mobiltelefoner har mer regnekraft og lagring enn hva stormaskinene hadde før Cray-1 (1975)
 
F

F.d. 4220

Guest
Nu är säkert diskarna kopplade i kluster, så går en sönder så kan de byta den under drift och systemet återskapar dess data själv.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen