• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Minicykel

smålänningen

HBK Medlem
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2025
Brukar ha med oss våra vanliga cyklar, men de är rätt tunga och på nya husbilen sitter cykelstället duktigt högt uppe så funderar på om man ska investera i ett par prisvärda minicyklar. Jag är190cm lång och ca 100kg. Någon som har erfarenhet av nedan cykel? Funkar det att cykla på när man har min längd och vikt?
Har rätt många år kvar innan man kan kalla sig fritidsforskare så de kommer inte att användas frekvent = är inte intresserad av att lägga 10-12.000kr på 2 cyklar.

City Folding 20" 3 växlar - Cykel Hopfällbar Herrcykel Campingcykel Båtcykel - Biltema

F

F.d. 32985

Guest
Sv: Minicykel

Stod i samma val som er i höstas och valde att köpa två stycken cyklar från wecamp på Elmia under husbilsmässan (blev lite bättre pris). Ångrar absolut inte detta köp men fundera på om ni inte ska ha 6-växlad, pakethållare, och stänkskydd.
Är själv 184 och ca 90 på vågen och för mig passar cykeln perfekt och rullar väldigt enkelt och faktiskt riktigt skön att cykla på.
Cyklarna åker numera in i garaget vid färd.
KAMA Fritid

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 52908

Guest

Hej. Du kan ju också byta cykelställ till ett som går att sänka ner. Jag valde ett nersänkbart som landar på marken. Det ska hissas med hjälp av en vev men jag använder en stark laddningsbar borrmaskin. Det var kanske ett tips på cykel du ville ha så du får ta det som en tanke från mej.
/sören

Håkand

HBK Medlem
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2025

Vi köpte en sådan här cykel från Biltema i fjol, visserligen den 6-växlade. Tittade då på några andra i samma prisklass och tycker att Biltemas är den mest rejäla.
Vet att många klassar ned dessa billiga cyklar och naturligtvis går det inte att jämföra med t.ex den MTB-cykel jag har, men det är stor prisskillnad också.
Till kortare turer på asfalt eller grusväg fungerar den bra.

smålänningen

HBK Medlem
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2025

Nu är inköpet gjort. Fick tag i ett par välvårdade Biltema minicyklar av förra generationen där föregående ägare kompletterat med högre styre och fjädrande sadlar. Testcyklingen kändes bra, men sommarens turer får se om de blir våra nya resecyklar eller om vi återgår till fullstora cyklar. Kjell alias GETINGEN, tack för affären. Får bli en längre pratstund nästa gång vi ses någonstans i världen :).

Bilagor

• 20160131_132121.jpg
    20160131_132121.jpg
    806,8 KB · Visningar: 69

kurtreinekling

FD HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
9187
Medlemskap
2022

Hej alla cyklister. Jag har bytt husbil och har nu stort garage där jag tänkt förvara ev. cyklar. Det måste förmodligen bli sådana små som ni pratar om här i tråden.
Jag har aldrig provcyklat en sådan, är det jobbigare än en standard?

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Lite vingligare, men man vänjer sig. Det passar utmärkt för mej, men det är olika....

Nihog

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20245
Medlemskap
2024

OK detta är ett ämne jag faktiskt kan nått om, men det mesta jag vet vad gäller fällbara cyklar är dyrt :)

Jag har själv pendlat i många år med hopfällbara cyklar som funkar perfekt för husbil, båt, tåg, buss och t.o.m. flyg. Kostnaden för cykeln har jag lätt sparat in på minskade kostnader av buss/tunnelbanekort flera gånger om. Nära 100% stöldsäkerhet får man på köpet då cykeln hänger med in så att säga.

Den enligt mig klart främsta och cykelbara hojen för att smidigt få med sig överallt heter Brompton: https://www.brompton.com/ Jag har och har ägt flera varianter. De kostar, absolut, men håller mkt hög kvalitet och jag använder den hela tiden för korta och längre avstånd. Cykeln tar inte ens 10 sekunder att fälla och förvånar nästan alla som testar hur smidiga de är.

Cykel nr två som är ännu bättre "cykel" så att säga dvs går att cykla långt och länge med är den tyska tillverkarens Riese und Müller: riese und müller | E-Bikes, Fahrräder, Falträder |
Otroligt hög kvalitet och dyra men galet bra och högt andrahandsvärde, liksom för Bromptons. En "Birdy" är en värsting på många vis men ren cykelglädje utlovas.

Cyklarna väger lite och blir mycket små ihopfällda. Är helt perfekta för husbil/husvagn eller tåg buss. De är utmärkta som vardagscykel också dvs de betalar sig oavsett som jag ser det.

Nåja, sorry att jag inte alls håller mig till det du tydligt nämt dvs pris men ville ändå tipsa om bra grejor som håller och gör husbilslivet såå mkt lättare.

N.

kurtreinekling

FD HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
9187
Medlemskap
2022

Tack för tipsen Nihog. Priset är en sekundär betydelse då jag är mest ute efter en funktion. Jag har aldrig hört talas om de märken du nämner men det verkar spännande.

Per&Monica

HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
18158
Medlemskap
2025

Hej klubben,

säsongen närmar sig och nya cyklar var ett måste med mindre bil (vill inte ha dom utanför).

Beställde på Clas Ohlson, fick dom idag känns gedigna och stabila, lätta o vika upp.

Någon som provat deras cyklar tidigarer?

Rull nätt där ute // Per

Bilagor

• 20170228_182905.jpg
    20170228_182905.jpg
    3,8 MB · Visningar: 64
Toppen