• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Mindre husvagn

F

F.d. 54926

Guest
Funderar på en camperwan och vill ha en mindre smidig bil som även eventuellt kan transportera en liten MC eller elcykel på utsidan.

Blev lite sugen på denna

The Fiat Doblo from Danbury Motorcaravans

men de är inte direkt speciellt prisvärda då de kostar ungefär som romahomes med ett pris på runt 300 000 kr här i sverige.

Har kollat lite även på Twins och WW california där den sistnämnda kostar runt 600 000 kr vilket är något häftigt.

Någon som kan tipsa om något bra alternativ?

Bygga om en själv?

F

F.d. 54926

Guest
Sv: Mindre husvagn

Nu har jag kollat lite mera men blev bara lite klokare.

Fiat ducato verkar vara vanlig som grund och med 5000 mil kan man få en för runt 250 000 i sverige.

Är det något att ha?

Är en "plåtis" att föredra, håller den bättre mot läkage etc?

F

F.d. 30146

Guest

Fukt och kondens finns i alla bilar alldeles oavsett konstruktion, fördelen med en s.k plåtis är väl att golvdelen är i plåt, alltså inte ett trägolv ner mot marken.
Sen finns det ju alltid olika åsikter om konstuktionsteknik, men efter att ha tittat på en mängd "vanliga" husbilar nu i sommar, kan jag konstatera att trägolven på majoriteten av de HB:ar jag tittat på var av mycket skiftande kvalitet, tyvärr åt det dåliga hållet.
Men visst, man kan behandla underdelen på ett trägolv så att det håller bättre, men till slut påverkas trädelarna av vattensprut från fram och bakhjulen, och något som är konstigt är att "alla" jag tittat på saknade stänkskydd?? Nu hjälper stänkskydden inte mot allt vatten, men de tar bort direktverkan av vattensprutet.
Är då en plåtis tätare? Nja, det finns fortfarande eftermonterade rutor och takluckor som kan läcka i listerna, men det känns (om inte annat) som att plåtisar drabbas mindre av fuktrelaterade problem, det är ju en mer "hermetiskt tillsluten" konstruktion om man säger så.

Men med ett plåtgolv följer andra "problem", denna typ av golv kan rosta, men rostskyddsbehandlas dessa golv kan jag inte se några större bekymmer med en plåtis.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Største problem med plåtisar er rust, spesiellt rundt fønster om det ikke er gjort godt nok arbeid med forsegling av kuttflaten. Har erfart dette med en Cheva Van StarCraft - rusten krøp ut fra alle de etterinstallerte fønster. En måtte demontere fønsterene pusse rent og ha på rustdrepende maling før en pusset og lakkerte bilen på nyt - skaden ble synlig etter onlag 4 år.

Og dette var på en bil som ble rustbeskyttet med en gang den kom til landet! De som ikke fikk denne første behandlingen fikk rust nederst på alle dører nesten like fort.

F

F.d. 54926

Guest

Vilka mindre husvagnar kan ta en lätt mc i "garaget"?

Toppen