• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mindre bil

F

F.d. 3088

Guest
Nu har frugan ocj jag testat husbilslivet en säsong och vi tänker fortsätter med det
Tänkte byta husbil till en mindre (har en på 6.70 nu)
Tänkte byta till en som är under 6 m
Burstner 530 active med alkov motor 2,3 l JDT 03a
4 bäddar 6 åkande, vi är till 99 % bara 2 som åker
någon som har bytt från större till mindre??
För å nackdelar???

Maja

HBK Medlem
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2025
Sv: Mindre bil

Hej Gurra!

Ja, en mindre bil är verkligen praktiskt, tycker i alla fall vi! Efter beslut av hustrun sökte vi efter en mindre bil och fann vår Hobby/Ford. Vi har i juni haft den i 2 år och egentligen bara använt den för 2 pers, fastän vi legat både 3 och 4 pers i den enstaka nätter. Forden är vi helnöjda med och den har nu rullat 2300 mil, året om.

Den viktigaste fördelen är inte att den kostar halva priset på färjor och broar utan att den är smidig att köra och parkera i trånga stadskärnor och mindre cityparkeringar,.

Nackdelar då? Ja, separat dusch hade vi kanske önskat men är inte av nöden. Utrymmesbegränsning har vi löst så att vi har satt dragkrok på och kan ta med vår lilla EU-kärra när vi hjälper barnen att flytta tex.

Lycka till i jakte efter mindre bil!:)

F

F.d. 3088

Guest

Hej maja

det var just smidigheten vi var ute efter, det var många ställen i somras som vi inte kom fram på, i vår befintliga har vi två dinetter en bak o en fram den bakre har vi aldrig använt.
Sedan blir ju en mindre bil lättare vilket är en klar fördel, den vi har tittat på lastar 500 kg

Mvh/Gurra

F

F.d. 11346

Guest

Hej Gurra. Vi gjorde så att vi gick ner i storlek riktigt ordentligt efter att haft "riktig husbil". Vi tog en funderare på om vi behövde all plats som med automatik fylls med en massa bråte och "bra att ha saker" . Vi är ochså 2 som åker till 100% själva. Vi diskuterade för o nackdelar, och skrev ner det som vi tyckte som var mindre bra med "riktig husbil". Sen gjorde vi en kravspecifikation, (och upptäckte att denna bil fanns inte.) Vi kör året runt så vi ville ha 4x4, små och få rutor, avskild förardel (mot kallras) för att få en så energisnål bil som möjligt. För oss har det inte varit några som helst problem att anpassa oss till ett åk som är mycket mindre och väger totalt 2880kg då fördelarna överväger. Det blev till slut en camper så vi behöver inte heller någon mer bil,då vi enkelt och snabbt kan dela på ekipaget något som vi numera ochså räknar som ett plus.
yyy%20112.JPG

F

F.d. 3088

Guest

Hej Easy rider

Camper? menar du vestfalia ?

Mvh/Gurra

F

F.d. 6238

Guest

Vi har gjort både och. Från Liten till STOR och tvärtom.
En sak som påpekas här är att "sätta sig" ner å skriva upp vad man vill ha. Ett mycket vettigt sätt att få "reda" på vad man behöver och vad man inte behöver.

Sedan är det ibland ändå inte så lätt att hitta en lagom stor eller liten bil.

För vår del var det viktigaste att den får plats i en parkeringsruta.

Här i Göteborg är det "krig" om P-platser eftersom myndigheterna varje år minskar parkeringsplatserna trots att det behövs mer platser för varje år.

Ibland kan man ju bli misstänksam att dom motarbetar oss???
Hls K i M o K.
:confused:

F

F.d. 3088

Guest

Easy rider

Ahhhaaa, måste ju vara smidigt och ekonomiskt två flugor i en smäll.

F

F.d. 11346

Guest

Easy rider

Ahhhaaa, måste ju vara smidigt och ekonomiskt två flugor i en smäll
Det kan du vara säker på samtidigt drar den mindre än hälften gasol till uppvärmning än vår "riktiga husbil" Vattenburen värme finns kasetttoa o dusch oj den lille är utrustad som en "riktig"

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Innan jag köpte min lilla Peugeot Boxer, så funderade jag på att skaffa en Camper, men tyckte den verkade lite baktung och därför kanska vinglig att köra. Tacksam för synpunkter på detta!

Jappe

F

F.d. 11346

Guest

Det går riktigt bra att köra, men som alla högre fordon ska man kanske inte göra någon "elch-test. Är bilden synlig nu??

F

F.d. 11346

Guest

Jag har stängt av och öppnat datorn igen och bilden ligger på inlägget som det ska men det sk--er vi i. Ta och titta i På spåret-tråden där ska den finnas bland dom sista inläggen på ställplatsen i Maria Alm.

F

F.d. 3088

Guest

Snyggt ekipage, ni har ju en fördel som vi andra inte har fyrhjulsdrift:)

F

F.d. 25023

Guest

Hej
Vi sokte en liten bil och fann en RAPIDO 709, arsmodell 2005. 5,50m lang och har allt vi behover. Smidig, latt att parkera och anda mycket plats for allt vi 2 behover. Har nu kort den c:a 5000 mil under 2 ar, inga fel och vi ar fortfarande mycket nojda. Just nu ar vi i Spanien sedan oktober 2007, pa vag till Portugal igen och planerar vara hemma i Stockholm i juni. Lever hela tiden i bilen.
halsning 274 jyrki&anita

F

F.d. 7797

Guest

Hejsan,

vad är en stor och vad är en liten husbil??
i min husbil (minst husbil i hela världen(Nissan Micra 2,65m:spinny:))
kan jag åker med 3 personer men jag kan bor bara ensam i bilen:wink:

:D
mvh
Olaf

F

F.d. 6238

Guest

Hej på dig, Olav. Det var roligt att du har hört av Dig. Sist vi träffades var på Ragge Airport.
Jag minns att du satt för dig själv och var ganska blyg. Men vi fick kontakt och vi har VERKLIGEN saknat Dig. Vi åker till Kroksjön nu på Torsdag och beräknar att vi anländer cirka kl 17:00:36.

Det kan ju vara så att vi blir några sekunder försenade.

Under tiden kan du väl försöka att vänta på oss.

Aprillo på Dig Kamrat.

Vi saknar Dig Olov på våra träffar, kommer Du till Skattegaarden, Frågas???

Hälsningar från Dina vänner i Göteborg, Monica o Kurt.

Ingegerd S

HBK Medlem
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
916
Medlemskap
2025

Efter att ha läst tråden om "mindre bil" så har jag blivit lite fundersam, vi åker nämligen också camper och picup vilket vi för närvarande har till salu, skall jag trycka på "ångraknappen", nej vi går nog vidare för att se hur det lyckas.

Beträffande Jappes farhåga om att den är baktung och därmed vinglig så är det en riktig iaktagelse, men det har vi avhjälpt med luftfjädring bak vilket fungerar utmärkt.

Vi är också inne på att hitta en "lagom" inte alltför lång husbil, vi får se hur det går.

Mvh Janne.

F

F.d. 7797

Guest

Hej Monica o Kurt,

tyvärr kan jag inte komma till Skattegården.
Inte heller kan jag planera någonting i denna år,
men jag åker spontan några helger genom Sverige:)
Innan jag åker kolla jag naturligtvis forumet:yes:

hej då och vi ses
Olaf

Toppen