• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mina GB försvinner snabbt.

ILoR

HBK Medlem
Inlägg
132
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
20915
Medlemskap
2024
Har Samsung telefon och tabb. Gör en hotspot (mobildata på) från telefonen till tabben,som tar emot signalen via Wifi. Kopplar på Chrome cast och ser på TV med SVT play. Fungerar utmärkt men, mina GB försvinner fort. Har aktiverat "snålhastigheten på SVT appen" både på telefonen och tabben, men likväl går det 1 GB/tim. Kan någon förklara hur att göra istället.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
TV drar mycket Gbit hur du än kopplar ihop prylarna. 0.3 - 3 Gbyte/timme får du räkna med att det går åt, beroende på upplösning. Möjligen har någon annan mera exakta siffror.

Så botemedlet mot snabb konsumtion av GB är att sluta titta på TV den vägen. :(

MVH
Hans
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Om vi tar ett exempel med streamad musik via telefonen så kan du för 5 GB per månad streama en timmes musik per dag. Har du däremot 10 GB blir det två timmar per dag, och så vidare. Spelar du musik 15 timmar om dagen 7 dagar i veckan så kan du välja 80 GB. Med 5 GB kan du besöka i genomsnitt 20 hemsidor per dag. För 10 GB kan du besöka 25 stycken, och så vidare. 10 GB motsvarar även en och en halv timmes videostreaming – naturligtvis beroende på upplösning.
 

Hackef

HBK Medlem
Inlägg
152
Kommun
Linköping
HBK-Nr
10056
Medlemskap
2024
Inga konstigheter alls.
Saxat från webben:
  • Låg kvalitet. De lägsta upplösningarna på Netflix och Viaplay drar ungefär 300MB/tim och på Youtube strax under hälften.
  • Mediumkvalitet på Netflix och Viaplay tar ungefär 700MB/tim av din datatrafik.
  • Högupplöst film (HD) drar cirka 3GB/tim, till exempel när du streamar med hög kvalitet på Netflix.
  • Högsta HD kvalitet drar upp till 7GB/tim.
Går också enkelt att räkna ut själv:
Antal byte = (bildens upplösning)•(antal bilder per sek)•(antal sek per min)•(antal min per timme); Bildens upplösning, uttryckt i byte, kan vara svårt att veta men går att hitta i inställningar eller på webben.
Tyvärr, det kostar lite att kolla på rörliga bilder
 
J

Jarn

Guest
I Boxers app, glöm inte att ställa in att du vill ha lägre videokvalitet även på WiFi.
Annars hjälper det inte att sänka de andra, eftersom det ju blir WiFi med Chromecast.
 

Gunnarsson

HBK Medlem
Inlägg
175
Kommun
Götene
HBK-Nr
17207
Medlemskap
2024
Vi testade i förrgår och igår. Såg lika mycket på dessa dagar. Med Chromecast 2,8 gb nästa dag direkt på plattan 0,8 gb. Kommer fortsätta testen längre fram.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Vi tittar på allt möjligt via AppleTV som är inställd på låg kvalitet vilket fungerar utmärkt för oss då vi ligger på ca 0,3 GB/timmen. Jag läste här på forumet hur man ändrar kvalitet på olika sajter (TV Play, Netflix, Youtube m.m.) genom att välja ”inställningar”, men har redan glömt förfarandet. Hade varit bra om någon duktig HBK-are kunde göra en riktig dykning i ”hur man ställer in WiFi” för olika platformar och sajter...

Här kommer lite tips för Mac användarna!
 
4

4 JO

Guest
Att på SVT Play ange att man vill streama med låg kvalitet är faktiskt lite lurigt.
I alla fall om du använder en router, telefon eller liknande för att dela ut din internetuppkoppling. Om du från telefonen då väljer att streama till Tv'n med tex Google Chromecast så kommer SVT tycka att du ju faktiskt surfar med wi-fi och därmed brassar på med högsta kvalitet på det du streamar.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Vad är det för fel på en gammal hederlig och beprövad kabel. Jag pluggar in en HDMI-kabel i datorn och TVn.
Kopplar upp datorn till routern, det drar inte så många GB.
 

fatbob111

FD HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
25160
Medlemskap
2022
Hej, Jag har en 4G router som är kopplat till min pojks abonnemang, telia2. (förstår nu varför han ville detta) Jag har tillgång till 20 GB om dan!! När sitter man 20 timmar framför TV:n?? Funkar bra där telefonen funkar, men i vissa delar i Norrland så har man inte så bra täckning.,, händer i mng delar i Tyskland oxå. Har sett på nyheter genom stora delar av Europa. Speciellt denna sommaren som var ganska extrem med alla bränder som man ville hålla koll på. SVTPlay's filer med normal upplösning är på ca: 1 GB, Kom upp i som mest en månad i 27 Gb. Bad sonen att göra ett uppehåll i abonnemanget eftersom vi inte kommer att anv. dito under vintern. Han svarade då "Nej,för hel**te. Du kommer aldrig att få detta abonnemang igen. Var en kampanj för att få sälja." OK, får väl fortsätta att försöka bränna massa Gb under nästa år oxå. :)
//Hasse
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Med Wizards variant bestäms allt från datorn, medan chromecast tar över sessionen från din dator/padda/mobil. Det gör det också mycket svårare att fixa VPN i de fall man vill se ut att vara hemma i svedala.
 
Toppen