• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Min skadeanmälan hade försvunnit på Folksam

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Som kanske många av er vet så har man 10 år på sig att reglera en anmäld och registrerad skada hos ett försäkringbolag. När jag var i Monemvassia 2014 så körde en kommun anställ med en grästrimm, det gick inte bättre än att en sten slog sönder :eek: en ruta på H-bilens bodel... jag anmälde och allt är klart från folksam. Och så fort jag är i närheten av en som kan hjälpa mig med en ny ruta så skall jag reglera skadan... men tiden gick och åren flöt på. Tyvärr råkade ett fönster till gå sönder när jag var i West Sahara så det blev kontakt igen med folksam. Då informerar jag damen som jag pratar med att jag har en "gammal" oreglerad fönster skada också... Till min stora förvåning så fanns inte den längre hos Folksam:eek: ... damen kunde inte hitta den hur mycket hon än letade.... och så var min skadeanmälan borta :eek:.... men som tur är för Folksam :confused: så har jag sparat kopian från anmälan och kan nu informera Folksam om skade nummer mm.... och deras skylldigheter gentemot oss kunder... Nä jag tror inte att den bara försvann... utan Folksam tog bort den medvetet :eek: så har ni äldre skador som inte är reglerad än kolla då med ert försäkringsbolag att ärendet fortfarade finns hos dem...
Sen önskar vi er en härlig helg....
Wovi & Tilka & Peter
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Vilka moment i din försäkring gäller i dessa fall. Kommunen är skadeståndsskyldig.
Folkmassans skadegörelse? Läser man om åldersavdrag och övriga villkor så undrar man. Men lycka till!
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Tänkte på en annan sak , en ruta kostar ca 4000 kr , om självrisken är 3000 kr , rutan är ju sällan helt ny , då är det åldersavdrag. Jag brukar alltid hamna dör jag får betala själv.
 
F

F.d. 940

Guest
Bytte en ruta på bodelen i min Hymer den kostade 7000:- självrisk 3000:- inget åldersavdrag bilen är en 2005.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
För det första så har Folksam inget åldersavdrag på rutor.... när första rutan gick sönder så kunde jag köpa en exakt likadan från forsbergs fritidscenter för endast ca 13000.- inkl moms :eek: i grekland från Zampetas from Thesalloniki för ca 11000.- men vid dena tid så var jag i Monemvasia (Greece) och det fanns ingen i närheten som kunnde yta ut rutan.. (säljes bara komplet med aluminium ram) ... sen blev det några år på Kreta så tiden rann iväg... men som sagt du har alltid 10 år på dig att reglera en skada...
och på ruta 1 kommer jag att få betala 1500.- i självrisk och ruta 2 2000.- då Folksam har höjt självrisken....
Sen angående momenten i mitt försäkringsavtalet så gäller ruta försäkring oavsätt vem som skadade rutan... men självklart försökte jag få Monemvasia kommun till att betala för rutan och Folksam fick också en kopia på svaret från kommunen där... men det är egentligen inte detta som var problemet ..... det är ju att Folksam av någon okänd anledning har tagit bort ett skade ärende innan kunden har reglerat skadan... detta är mycket märkligt för det är helt emot försäkrings lagarna (ärende för finnans inspektionen ) det är ju de som har tillsyn över försäkrings bolagen.... Att jag skrev det här var mest för att göra er uppmärksamma på hur försäkrings bolag gör mot sina kunde och om någon i Hbk har ett oklart ärende så är det bäst att kolla med försäkrings bolaget att ärendet finns kvar....
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Är det inte bara så enkelt att Folksam på rutin städar/flyttar undan ärenden som ligger och blir gamla för att försäkringstagaren inte hör av sig för att reglera skadan. Dom ligger säkert också kvar i systemen men vilande i någon form.
Tror inte Folksam gör det för att lura sina kunder utan snarare för att hålla lite ordning på alla ärenden. Det har ju trots allt gått 4 år sedan skadan...
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
HHmmm Roger ... så enkelt får en sådan sak inte hända.... Pengarna jag betalar till ett försäkringsbolag går bl.a också till att säkerställa mina rättigheter och bolagets skyldigheter gentemot deras kunder...
Jag kan också säga att jag var i kontakt per tel. med Folksam ang senaste skadan... då pratade jag med en skadereglerare och nämnde i samtalet att jag också har en oreglerad skada... svaret jag fick var... nää jag kan inte se någon här (Datorn) du hade en skada 2016 men den är reglerad (Bärgning) någon annan skada ser jag inte.... Den skall vara från 2014 säger jag för att hjälpa dem hitta anmälan... Näää jag har kollat igenom systemet och där finns ingen anmälan.... Jag ber dem vänta i telefonen medan jag letar fram den i min dator...
Så hade jag inte sparat skadeanmälan i min dator så hade den aldrig kommit fram igen.... Att en skadeanmälan kan försvinna hos ett försäkringsbolag får bara inte hända... Idag har vi så bra säkerhet när det gäller digital registrering, att sådant här får bara inte hända... Jag får nog ta en diskution med Folksam om deras kvalitetssäkring runt en skadeanmälan...
 
Toppen