• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Min nya husbil har blivit skadad under avställning

Einar Jörgensen

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9186
Medlemskap
2025
Jag köpte en ny husbil i oktober. Har kört 270 mil innan avställning. Den står i ett förråd tillsammans med båtar och husbilar. Någon eller några personer har brutit sig in och skadat ett antal båtar och husbilar genom att köra en husbil fram och tillbaka så att en båt har vällt mot min husbil.Vindrutans stolpe är skadad och kofångare och skärm är intryckta, det är hål i sidan med flera skador. Jag har anmält skadan till försäkringsbolaget och de säger att bilen ska repareras.
Det känns inte bra när jag tänker på att efter en reparation så är det inte en ny bil längre, och jag kan ju inte veta hur bilen ser ur efteråt. Jag inbillar mig att bilens värde har blivit lägre, jämfört med att den är i originalskick.
Är det några medlemmar som har liknande erfarenhet eller kan ge mig bra tips om hur jag ska förhålla mig mot försäkringsbolaget. Jag skulle vilja att de köper ut bilen och ger mig en ny!
Vad säger ni?

F

F.d. 53078

Guest
Sv: Min nya husbil har blivit skadad under avställning

Tråkigt när sådant händer.

Din bil är så ny att en reparation av en duktig yrkesman inte syns.

Det hade nog varit värre med en äldre bil som har färgskillnader i lacken.
Nu är det ingen diskution med att ersätta alla skadade delar till nya.
Skall se att till våren kommer ingen att se att bilen har varit reparerad.

Frankia

HBK vice ordförande
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025

Hej

Vilken jädra otur. Hoppas att det löser sig till det bästa.

Mitt råd är bara att försök få in den på verkstad så snart som möjligt. Det kan ta tid med delar och allt. Ju längre fram i vår desto svårare att få tid på verkstaden.

God Jul

F

F.d. 18017

Guest

Jag förstår ditt resonemang, skulle inte heller vilja ha en bil som var krockskadad även om din bil stod stilla vid krocken. Andrahandsvrädet lär ju sjunka om man som köpare vet att den varit skadad.
Så länge delarna byts ut rakt av kan man ju tycka att lagningen är så bra som den var innan men när stolpar och delar av hytten skall rätas ut och riktas ja då får ju metallen aldrig tillbaka sin styrka som den hade innan.

Olle Jonsson

HBK Medlem
Kommun
Ludvika
HBK-Nr
883
Medlemskap
2025

Einar
Jag förstår din frustration. Ang. reducerat värde efter reparation så tror jag att det negativt kan påverka andrahandsvärdet. Om du eller jag står i begrepp att köpa begagnad bil och får reda på att den varit skadad vill vi nog reducera priset.

Försäkringsbolaget gör bedömningen utifrån om reparation är billigare än inlösen och att reparationen återställer bilen i fullgott funktionsskick, då blir det ingen annan ersättning.

Toppen