• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Min först bil - En hyllning till nostalgin!

linden

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
1219
Medlemskap
2025
Sv: Min först bil - En hyllning till nostalgin!

Innan jag fick körkortet januari -66 köptes en Opel Rekord -57 av en kompis för 300:-. Efter en resa till Uppsala konstaterades det att den drog mer olja än bensin, och det var väl inget annat att vänta med det priset. Den byttes mot en VW -55 rakt av med en annan kompis. Den hängde med något år och byttes in mot en Pv -58. Det var mina första bilar som betydde en otrolig frihet.

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024

Min första bil var en svart VW 1956, som jag köpte av en lärarinna som aldrig riktigt hade lärt sig att det fanns en kopplingspedal även på VW-bilar...

En bil som man mötte sig själv med när man släppte gasen i en kurva...

En bil som inte alls ville starta när det var kallare än -10 grader, batteriet var ju inte mycket större än en ficklampsdito...

En bil som det vart stört omöjligt att få nån värme i bortsett från värmen från avgaserna som letade sig in i kupén...

En bil som det snudd på var omöjligt att ragga brudar med när det rullade 2 Ford Crown Victoria av 1956 års modell i stan med grönt glastak i och med mullrande V8...

En bil som jag bytte bort efter några år mot en begagnad röd Volvo 142 och när jag än idag ser en VW från 1956 så drabbas jag oftast av illamående och yrsel...

Håll med om att andra fick en bättre start i livet än vad jag fick med min VW 1956...

F

F.d. 55695

Guest

Jag är lite yngre, född -69, och minns min första bil som var av samma årgång som jag själv. En Fiat 125 Special (1967 Fiat 125 Special Berlina fotos y ficha tecnica, #236551.) med original magnesiumfälgar och femväxlad låda i närmast rostfritt skick inhandlades tillsammans med en större motor ur samma serie. Kommer inte ihåg beteckning men motorn som låg i från början var på 1,6 l med twincam. En Alfa (oklar vilken) fick donera en 2 l med samma topp men större förgasare vilket medgav runt 140 hk i testbänk. Hyfsat hk/kg förhållande då bilden bara vägde 1100 kg. Dåvarande svärfar som sysslade med classicracing hjälpte mig att både fixa bil och motor men att sätta samman beståndsdelarna fick jag göra alldeles själv under visst överinseende av den gode svärfadern.

Knappt 19 år gammal med noll erfarenhet av verkstadsarbete fick jag på något vis ihop skapelsen. Bilen gick bra i nästan ett helt år innan kamremmen kuggade över. Sålde bilen till en bekant till det facila priset av tre parkeringsböter och bortforsling. Minns att bil+motor kostade 5000:- och att jag tillbringade en semestervecka i verkstan. Fick bilen omlackad av en kompis för 1500:- i samma kulör som bilen i länken ovan.

Det roligaste med den bilen var att se ytterligt förvånade människor i Toyota Celica, BMW 320 och andra dåtidens familjeracers bli frånåkta av något som faktiskt var ursprunget till det som kom att bli VAZ Lada.

Delfin

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
104
Medlemskap
2025

Min första var en NSU Prinz 4 årsmodell 1962 köptes i juli 1968 och vad den kostade mins jag ej.

jpg.gif
:yes::wub:

Bilagor

• nsu_prinz_4_3.jpg
    nsu_prinz_4_3.jpg
    127,2 KB · Visningar: 1
Senast ändrad:

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

För mig kändes det naturligt att börja med en amerikanare (jag verkar ensam om en sådan start??) vilket blev en direktimporterad Nash Statsman -54, 6-cyl sidventilare inköpt 1959.
Följdes senare av en Volvo Amazon Sport -59, dubbla SU-förgasare, 90hk inköpt 1961.

Bilar var till en början mest en bisak, mitt intresse riktades främst mot motorcyklar främst då Triumph, Thunderbird resp Trophy som alltid fanns under trimning/"utveckling", ned- och hopmontering (till minsta del) oftast flra ggr/månad ... pga av övertrimning-/slitage ... och ideliga motorexperiment! Kanske var detta grunden för mitt bilintresse senare i livet och som gjorde att jag kom att avsluta mitt arbetsliv med 20 år inom bilutveckling på VolvoCC i Gbg?

Jag tror att man lätt formas av sina tidiga intressen som tränger sig på och bevaras genom åren (som sista bilden antyder), trots att studier och arbetsliv ofta pekar åt annat håll, pga eller tack vare(?) familj och eller ekonomisk vinning!?

Bilagor

• 1959 Nash Statesman -54 (Badkaret).jpg
    1959 Nash Statesman -54 (Badkaret).jpg
    266,2 KB · Visningar: 1
  • 1961 Bengt på tur med Volvo Amazon Sport -59_Karlsson.jpg
    1961 Bengt på tur med Volvo Amazon Sport -59_Karlsson.jpg
    182,4 KB · Visningar: 2
  • 1957 Min Triumph Tunderbird.jpg
    1957 Min Triumph Tunderbird.jpg
    258,4 KB · Visningar: 2
  • 1958 Min Triumph Trophy.jpg
    1958 Min Triumph Trophy.jpg
    226,5 KB · Visningar: 2
  • Ducato_Ducati = valfrihet.JPG
    Ducato_Ducati = valfrihet.JPG
    815,4 KB · Visningar: 6
L

linde

Guest

Jag hade också en Fiat 125, första motorn sprack toppen på. bytte till en beg S-motor, efter att kamremmen kuggat över blev det en 128 coupe istället. Visst var 125an kul, en ulv i fårakläder. Mycket rödljus grandprix. :)

F

F.d. 26625

Guest

Min första bil var en Cortina Lotus 67 den köpte jag 1977 på Bergslagens bil i Lindesberg den kostade 1700:- och hade defekt motor satte i en GT motor. Den var röd med vit rand jag lackade om den grön med Lotusgul rand. Bytte bort den mot en SAAB 99.
Den dök upp på blocket för två år sedan som renoverings objekt för 95 000:- när jag en väcka senare skulle se annonsen var den borta.

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2026

Nej Relax du är inte ensam om att starta med en amerikanare.
Första bilen för mig var en Dodge Royal 56 med en liten Hemi åtta, blå metallic. Har tyvärr ingen bild på den.
Vi var två sjuttonåriga kompisar som delade på den.
Till sina föräldrar sa han att det var min bil och jag sa tvärtom till mina.
Vi fick alltid jaga chaufför, vi hade ju inte körkort någon av oss.
Det hände väl att vi körde själv ibland också.
Det gick åt en del bensin. Fast den inte var så dyr då, jag vill minnas man fick 14lit. för tio kronor, så var det ändå en dyr post för hade inte så hög lön.
Det hela slutade med att, förutom att våra föräldrar fick reda på ägarförhållandet, med en poliskontroll med en som vi tyckte det då mycket nitisk motorcykelpolis.
Bilen var i mycket fint skick, men polisen lyckades hitta en liten spricka i en rambalk.
Resultat, en spansk flagga i vindrutan.
Så det blev den bilens öde.
Jag fick också en gång en möjlighet att köpa en beige
Mercedes 190 SL för 3500kr av en kamrat men hade inte råd
vid det tillfället. Tyvärr och jag kommer aldrig att glömma det.
Sen har det blivit många skiftande bilmärken. Både stora och små. Fast flest Volvo.
Och som pensionärsprojekt har jag sparat en Volvo 480 ES 88b. ett antal år, som jag pillar lite på när andan faller på.
Krister.

Volvon en del gillar att hata.
DSC_0079.jpg

DSC_0082.jpg

Senast ändrad:

goffel

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
13154
Medlemskap
2025

Min första bil var en VW med soltak från mitten av femtiotalet. En bil jag fick av Sten & Inge Hegeler ett läkarpar från Köpenhamn som hade sexspalten "fråga Inge & Sten" i Expressen, dom hade ett fritidsboende i grannskapet. Skogsvägarna tog livet av den långt innan jag fyllde 18. Inge körde En Ford Galaxi cab.med hölster till älgstudsaren på utsidan av förardörren.

Leif Karlsson

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1751
Medlemskap
2028

Min första bil var en 1966 WW bubbla 1500 cc motor köpte den 1976 när man hade fått körkort , sen blev det en amazon med b18 motorn en 65 a körde in i en gärdsgård med den så den blev skrot . och en 142a basmodell årsmodell 1970 kunde se vägen genom plåten ... sen blev det en ww K70 bästa bil jag haft och även den billigaste köpte den för 900 kr en 1973a enda felet med den var att den vissla när man gasa och plåten var inte så bra men plastning padding funkar bra , byte av insugnings gummi sen sluta den vissla . hade den i 2 år sen gick oljepumpen sönder sålde den för 800 kr ,,, sen har det blivit lite nyare bilar ...

Master

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2025

Min första bil var en Wolsley 1500 -57 som jag köpte 1971, den skulle jag haft kvar idag. Instrumentbräda i valnöt och skinnklädsel. Dubbla förgasare en riktig racer på den tiden.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    111 KB · Visningar: 4

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025

Får väl också skrida till verket.
Jag var en sån där raggare på vintern och knutte på sommaren under c:a 12 år. När det gäller raggarsäsongen så figurerade så många bilar under tiden så tyvärr kan jag inte räkna dem. Säkert runt totalt c:a 30 st. Det var mest amerikanare men jag hade även småbilar. Om jag skulle räkna ihop alla jag kommer ihåg så räcker nog inte sidan till. Knutte tiden var lite bättre men det gick säkert åt 4-5 st MC också.
Eftersom jag också körde roadracing så gick det ett par MC där också.
Usch, vågar inte berätta om alla olika köp.:twitcy::twitcy:

ståhlis

HBK Medlem
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
6812
Medlemskap
2025

A-FORD Tudor Sedan 1929 års modell var min första bil,den bytte jag mig till mot en 150cc mc. Jag var 17 år, inget bilkörkort men det var inte så noga då.
Vid längre utflykter fick någon äldre kompis köra,ex.-vis till Saxtorp iSkåne på
motorcross (scramble) som det hette på den tiden.Året var 1952,körkort blev
det -53 vilken lycka.
Sedan dess har det varit många både sportbilar och MC,den sista leksaken
en bmw z4 såldes till Kungs backa för några år sedan.
Det blev en husbil istället,med all den frihet och bekvämlighet som det innebär.

En hälsning till alla mysiga HBKare från
Gösta (som kör vidare)

alinkan

FD HBK Medlem
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
4865
Medlemskap
2021

Min första bil köpte jag av min mor BMC 1100 1965 av summan 1300:- 1970 var det mycket kronor.
Jag träffade en man på Campingen i somras han skrattade och sa att Engelska bilar av denna typ kallade för "hundkoja" BMC 850 och jag kommer inte vad han sa att de större modellerna 1100 och 1300 kallades för "Grävlingsgrytet " och "Rävlyan" vilket var för mig en nyhet.
Det finns nog fler i klubben som vet.
Tyckte det var roligt att höra om någon hört detta.:confused::confused:
"linkan"
solen och vindarnas ö

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Nostalgi tolkar jag så att man ser tillbaka med en viss saknad. Det gör inte jag beträffande min första bil. En Hillman Minx 1952 med sidventiler. För omkörning krävdes enorma raksträckor. Herr Hillman trodde att jag skämtade då jag försökte öka farten medelst hårdare tryck på pedalen.

:rolleyes:

Toppen