• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Min första mobiltelefon....

BoBil333

FD HBK Medlem
Inlägg
517
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
6751
Medlemskap
2023
Hej
Brukar tänka tillbaka och undra var tar åren vägen, jag skaffade min första mobiltelefon 1988, kommer ihåg den som att den satt i bilen igår, det var en Panasonic, en " låda " som man hade i skuffen, sedan lossade man luren och skruva fast den inne i bilen när man körde, knappsatsen satt på ovansidan av luren, en liten antenn var fastmonterad på taket, det var tider det :spinny:
Fick den till fantastiska priset av 13500 kronor ett klipp, för Motorola hade kommit med en bärbar 2 år tidigare och den kostade 25000 kronor, kommer ni ihåg detta....
Tror minutkostnaden var runt 6 kronor.
Säg vem som inte har en mobiltelefon idag, det har blivit så självklart med internet och mobiltelefon så barnbarnen t.o.m. klagar om det inte fungerar smärtfritt, man får passa säg när man hälsar på barnbarnen, 2 åringen snor min telefon och surfar,hehe

//Bosse
 

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Sv: Min första mobiltelefon....

Hej!

Jodå visst kommer jag ihåg.....

Hade just en Motorola på turnèerna i början på 90 talet.
Den var så att säga släpbar.......

Men för övrigt en kanontelefon, funkade alltid!

Ha det gott!
 
F

F.d. 13050

Guest
Sv: Min första mobiltelefon....

jag leasade min första tfn i början på 80-talet för 500 kr/månad och efter 3 månader kunde Televerket inte koppla upp den då nätet var överbelastat. Sen dess har det hänt en hel del men fortfarande finns det vita fläckar i Sverige och det är ju faktiskt anmärkningsvärt
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Min första mobiltelefon....

Min første mobil ble leaset i 1978/79 og veide sine modige 12kg, med en magnetfotantenne på taket av bilen.
 

Olle Jonsson

HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Ludvika
HBK-Nr
883
Medlemskap
2025
Sv: Min första mobiltelefon....

En Ericsson HotLine monterades in 1989 för 23 000 kr, som tur var slapp jag betala själv.
Men det var 15 watt uteffekt så brist på täckning var det inte, det är väl på gamla NMT-masterna som Icenet kör?
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Min första mobiltelefon....

Hej
Brukar tänka tillbaka och undra var tar åren vägen, jag skaffade min första mobiltelefon 1988, kommer ihåg den som att den satt i bilen igår, det var en Panasonic, en " låda " som man hade i skuffen, sedan lossade man luren och skruva fast den inne i bilen när man körde, knappsatsen satt på ovansidan av luren, en liten antenn var fastmonterad på taket, det var tider det :spinny:
Fick den till fantastiska priset av 13500 kronor ett klipp, för Motorola hade kommit med en bärbar 2 år tidigare och den kostade 25000 kronor, kommer ni ihåg detta....
Tror minutkostnaden var runt 6 kronor.
Säg vem som inte har en mobiltelefon idag, det har blivit så självklart med internet och mobiltelefon så barnbarnen t.o.m. klagar om det inte fungerar smärtfritt, man får passa säg när man hälsar på barnbarnen, 2 åringen snor min telefon och surfar,hehe


//Bosse




Hade du också en Panasonic NMT 900E man kunde plocka ur den och få den "bärbar" genom att lägga luren och batteriet på sändaren och en antenn man vek upp .
http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRLD8dvd4KV24TgVJ6NrQvgxdynAGENci8ns498yrGPFZ5WFwT6Zw
Man kunde köra på 1w eller 6w .

Priser var 6:-/min 8-18 och 2:-/min 18-8 samt helgerna .
 

BoBil333

FD HBK Medlem
Inlägg
517
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
6751
Medlemskap
2023
Sv: Min första mobiltelefon....

Ja det stämmer, det var nästan som att bära omkring på en laptop, i axelrem, ganska tung, men på den tiden ändå lite kaxigt:)

//Bosse
 

Gunilla & Bernt

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Håbo
HBK-Nr
1262
Medlemskap
2021
Sv: Min första mobiltelefon....

Min första ser ut så här. En Motorola International 5200
Sparas för framtiden.
Hälsningar
 

Bilagor

  • IMG_2975.jpg
    IMG_2975.jpg
    1,4 MB · Visningar: 0
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Min första mobiltelefon....

En Ericsson HotLine monterades in 1989 för 23 000 kr, som tur var slapp jag betala själv.
Men det var 15 watt uteffekt så brist på täckning var det inte, det är väl på gamla NMT-masterna som Icenet kör?

Jag hade en sådan jag med omkring 85-86, jag byggde en låda med ett MC batteri och en liten antenn för att få den Bärbar, batteriet räckte i 8 timmar När det ringe tutade en tuta som jag hade monterat under pasagerarsätet på min VW buss. Anledningen till tutan var att jag skulle höra telefonen när man jobbade i närheten. Ett missat samtal kunde vara en missad kund. Det hade man inte råd med. Kommer ihåg att det var billigare att ringa utomlads med den än med en fast telefon.
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Min första mobiltelefon....

:cool: Jag lät montera 2st Storno telefoner 1988 med 1 externt batteripack i mina 2 firmabilar så jag kunde ta med en av telefonerna ur bilarna beroende av vilken bil man hade för dagen. Det var bara att knäppa loss luren i bilen och sätta in i batteripacken

Kostnaden var 28,600 kr totalt med rabatten för telefoner samt montering i bilarna. När jag så 1996 skulle byta till andra bärbara telefoner, bad min leverantör mig att ta med dom gamla in till honom.

Bra tänkte jag då blir det kanske lite bytesrabatt??, pyttsan ställ prylarna på disken bara sa han så slänger jag dom i en återvinningscontain.

28,600 kr värdelöst efter 8 år!!. Jo man tackar för utvecklingen.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Min första mobiltelefon....

:cool: Jag lät montera 2st Storno telefoner 1988 med 1 externt batteripack i mina 2 firmabilar så jag kunde ta med en av telefonerna ur bilarna beroende av vilken bil man hade för dagen. Det var bara att knäppa loss luren i bilen och sätta in i batteripacken

Kostnaden var 28,600 kr totalt med rabatten för telefoner samt montering i bilarna. När jag så 1996 skulle byta till andra bärbara telefoner, bad min leverantör mig att ta med dom gamla in till honom.

Bra tänkte jag då blir det kanske lite bytesrabatt??, pyttsan ställ prylarna på disken bara sa han så slänger jag dom i en återvinningscontain.

28,600 kr värdelöst efter 8 år!!. Jo man tackar för utvecklingen.

Min sålde jag på anonns i GP fick 1000Kr mindre än vad jag betalade tre år innan. Visserligen betalade jag Nettopris och sålde den med batteriväska.

Den där "återvinningscontainen" skulle jag vilja ha tillgång till.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Min första mobiltelefon....

Hej,

Hittade en bild på nätet på hur min mobiltelefon såg ut 1988.

Hittade även en länk med gamla mobiler...kolla gärna galenskaparna på youtube, längst ner på sidan...
Gamla mobiltelefoner / Old mobiles - Ericsson, hotline, nokia, motorola, dancall, sonab, nmt, gsm, mobira

//Bosse
Visa bilaga 53025

Då var din lite större än min för min såg ut som i länken ovan , var din en 450 ?? Jag gav bara 12600:- för min :) .
 
S

StorDansk

Guest
Sv: Min första mobiltelefon....

Har inga bilder tyvärr, men min första lur var en bautastor Mitsubishi som jag köpte 1987, osett och begagnat, betalade 12, eller 13,000 plus moms samt en kostnad 2,5-3 tusen för montaget, betalade sedan nån tusing for bortmontering då jag bytte bil, men den kom aldrig in i nya bilen, redan sommaren 88 böjade det hända saker med både pris och storlek/vikt. Nostalgisk när jag tänker på televerkets kvinnliga operatörer som satt och tog emot alla samtal man missade, tror dom sa nåt i stil med "Televerket Mobitel, vilket nummer har ni ringd?" Sen fick man muntligt uppge en fyrsiffrig kod till tjejerna för att komma åt sina meddelanden, det var tider det!
:)
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Min första mobiltelefon....

Hade också en släpbar telefon monterad i bagaget , med lös batteripacke i väska dit man flyttade luren när man skulle ute och gå.

Tror att vi i norden var före USA när det gällde mobilnät och telefoner då på NMT 450 tiden. Jag hade besök av en Amerikansk kollega och glömmer aldrig hans första möte med min mobil. Han hade aldrig hört talas om att det gick att ringa direkt ut på nätet från bilar/båtar utan var helt säker på att jag drev med honom när jag försökte förklara hur det funkade. Han var fortfarande bergis på att man var tvungen att kontakta en "kustradiostation" och be dem koppla upp samtalet.

Jag knappade in 001 och bad honom slå sitt hemnummer i Kalamazoo. När hustrun svarade yrvaket gick han i spinn och skrek i luren "..this is fu...ing unbelivable - I´m calling from a bl..dy car!"
:twitcy::twitcy::twitcy:
 
L

linde

Guest
Sv: Min första mobiltelefon....

Jag köpte en bärbar från Comviq, vägde nog 10 kg, man betalade även för inkommande tel.samtal. De ersatte den sedan med en liten bärbar (mina barn kallade den klumpen) med utdragbar antenn, Nokia 21..:)
 
Toppen