• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Min första husbil.

Erik & Anna-Stina

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
6883
Medlemskap
2025
Hej alla!
Jag är på väg att skaffa min första husbil, vi har tittat på en ny Dethleff Magic Edition so vi tycker ser fin ut. Jag har ändock ett par frågor om denna bil. Jag har läst mycket om Al-ko chassi det verkar som att alla nya bilar har detta, Detleff Magic har inte detta chassi, spelar detta någon större roll?
Nästa fråga är manuell växellåda eller atomat, den vi har tittat på har automatlåda, vilka är fördelar och nackdelar med automatlåda, jag tänker på förbrukning och sådana saker.
Då jag inte vet något om detta vill jag gärna höra av erfarna husbils ägare vad de tycker och tror i detta ämne.
Vore väldigt tacksam för svar angående detta.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Min första husbil.

Nästa fråga är manuell växellåda eller atomat, den vi har tittat på har automatlåda, vilka är fördelar och nackdelar med automatlåda, jag tänker på förbrukning och sådana saker.

Jag har automatlåda på personbilen men inte på husbilen men önskar att det var omvänt eller automat på båda.

På min resa i våras genom små franska byar fick jag träningsverk i kopplingsbenet och jag undrade om urtrampningslagret skulle hålla. Då längtade jag efter automatlåda!

Jag tror inte bränsleförbrukningen påverkas negativt med moderna automatlådor.

Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Promobil hadde en realistisk test i løpet av det siste året: 2 identiske husbilar med samme motor, men den ene manuell og den andre automat.
De samme førerne byttet på å kjøre disse to bilene på en felles tur - sluttsummen etter en lengre test var at automaten brukte minst!

Fiat, Iveco og flere andre bruker en elektronisk styring på kopling og veksling på en manuell låda - dette kan forklare hvorfor resultatet ble slik. datorstyringen får mer info fra drivlinjan enn det føreren selv klarer å fange opp.

F

F.d. 18508

Guest

Automat är helt underbart,så som man kör en husbil finns många fördelar.
Tiden lär väl dock visa om automaten gillar sin överlastade husbil..
(Tror dock inte norrmannen med sin nästan nya renaultbaserade husbil som blev stående halvvägs uppför trollstigen med trasig aut håller med dock)

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Et "stort" problem med de moderne automatiserte bilene er at det er an "normal" låda som er påsatt en dator. Du kan lett brenn kopplingen om du regulerer farten med bremsen, er det kø slipp opp en luke foran deg og ta igang og kjør frem og stopp igjen - ikke sitt med foren på bremsepedalen, det er som å sitte med foten på kopplingen på en manuell bil.

Har en først lært seg denne "nye" kjørestilen så går det greit, men det har vært endel havarier av kopplingene på de første husbilene med slike automater.

V-backen

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021

Vi har en husbil med Fiats automatväxel.
Den har sex steg och kan även köras manuellt. Den funkar hur bra som helst, vi är helnöjda. Det finns dessutom en omställning för start i en brant uppförsbacka. Den funktionen gör att motorn varvar lite längre innan växlingen.
Bränsleförbrukningen pendlar mellan 1,02 - 1,12 l/mil beroende på hur mycket vi lastar in. Ligger normalt och kör med en hastighet av 85 - 95 km/tim. Automatväxeln tillsammans med farthållaren är en ren njutning.
V-backen :wink:

Toppen