• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Min först bil - En hyllning till nostalgin!

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
I en helt annan tråd började det bli mer nostalgi än vad ämnet och tråden egentligen var tänkt som.

Ja, många av oss har väl kommit upp i den åldern att det blir minnen som upptar en del utav tankeverksamheten, minnen från förr. Där kommer nog den första bilen in ibland. Tror att vi alla har speciella minnen av just den bilen.

Därför startar jag en ny tråd, med titeln ”Min första bil” och hoppas få se och höra flera historier/minnen i ämnet.

I mitt fall ser mina minnen ut så här;

Förutsätter att preskriptionstiden för olovlig körning är kortare än 48 år.

Ja, det är 48 år sedan jag köpte min första bil och det finns en koppling till olovlig körning, men gärningsmannen skulle jag vilja säga var helt oskyldig! Han försökte göra allt rätt, men saker som han inte kunde påverka ägde rum. Han var bara 17 år......

Det var december och året var 1965, man körde fortsatt på vänster sida i Sverige. Hade 10.000 kronor sparade, som fanns i säkert förvar hos Sparbanken. Pengar som var sparade från en sommar som "mässkalle" på M/S Sintus och en sommar som befälselev på M/S Timmerland. Sedan hade jag burit massor av väskor och bugat i entrén på Stadshotellet och Stora Hotellet i Övik.

Bostadsorten var Örnsköldsvik, som inte bara var hemort för den här gossen, utan också för Gösta Hanell. En legendarisk smugglare utefter Höga Kusten på 30-40-talet. När vi hade kommit fram till 60-talet, så var han inte längre "smugglarkungen", utan var då mycket etablerad i samhället. Stor fabrik som tillverkade oljefat, ägare utav surströmmingsfabriken "Röda Ulven", hyresvärd till Örnsköldsviks polisen och framför allt ägare utav en silverfärgad Mercedes Benz 190 SL.

Var lite kompis med hans dotter och så här med lite distans till det hela, så tror jag att det var pappas MB 190SL, som var själva kittet i vår vänskap. Ja, det var den vackraste bil jag sett.... en sån skulle jag ha en dag!

Kollade DN mest varje dag under hösten 1965. Visste att jag skulle ha en Mercedes 190 SL och hösten skulle vara bäst att köpa sportbilar och till våren skulle jag ta körkort.

Så en dag i december så fanns hon där i annonsen:

1963-Mercedes-190SL-022.jpg

Där var hon, 1957 års modell, rätt färg och priset vill jag minnas var 5.700 kr, inom budget.

Ringde bilhandlaren som hade sin affär på Karlbergsvägen i Stockholm. Enligt honom så var det i princip kö för att få köpa hans gamla bil.... månaden var december och jag trodde honom! Inte bara ung, idiot också.

Här gällde det att agera snabbt! Vem hade körkort, vem kunde åka ner med mig till Stockholm och hämta bilen?

Gustav! En 9 år äldre kusin som både hade körkort och som hade erfarenhet utav affärer eftersom han var expedit på Hägglunds Järn.

Gustav ställde upp mot att jag betalade flygbiljetten och alla kostnaderna. Självklart, deal!

Samma eftermiddag satt vi på Linjeflygs Convair Metropolitan 340 på väg från Gideå Airport och till Bromma. Sedan taxi till Karlbergsvägen, där vi möttes av en garageport och en sådan där sluttande entré som gick ner i källaren. Kom ihåg att jag var lite besviken, trodde jag skulle mötas av något som liknade Bil & Truck, eller åtminstone Mellbergs i Övik. Nej, i huvudstaden var bilhandlarnas lokaler betydligt enklare.

Skit i de´, där stod hon.... äggskalsfärgad, cabben nerfälld, den röda skinnklädseln. Vacker!

Hade det gjorts en lite närmare inspektion utav bilen så hade det nog kommit fram att däcken inte var "slicks", de var helt enkelt utslitna, helt utan mönster. Hade man krupit under med en hammare så hade man blivit förvånad hur lätt man kunde slå en hammare genom den rostiga durken för att skapa en avrinning, som behövdes eftersom suffletten inte var tät.

Såg inte det, såg bara en vacker bil och nu var hon min, bara min!

Gustav, ja medan jag på ett försiktigt vis närmade mig min nya bil, så hade han blivit en kompis med den mycket slipade försäljaren. Tror vi var riktigt naiva "bönder" i försäljarens ögon, så när vi skulle åka därifrån med min nya bil så visade det sig att vi hade köpt 2 bilar! Gustav hade också köpt en bil, en Folka!

"Ja, men du kan ju köra", sa han..." Jo, visst, men till Övik, 60 mil och det snöade som faén! …å´så var det här med körkortet, rättare sagt det obefintliga körkortet.

Den resan kommer jag aldrig att glömma. Urusla däck, det snöade hela vägen och det var en olycka på Uppsala slätten. En Mini Cooper hade sladdat och voltat i snöyran. Polisen stod där och dirigerade trafiken eftersom ett körfält var avstängt. Undrar vad polisen tänkte när det passerade en Mercedes 190 SL, med en liten rödkindad nervös gosse och med blankslitna däck i ett snöigt december?

Nåväl, vi kom helskinnade upp till Övik under natten.

Den byttes när det blev sommar, till en annan tysk bil.

Vet inte, men det har väl med åldern att göra, drömmen att få uppleva ungdomens höjdpunkter en gång till. Nostalgi kallas det visst.

Men i somras så hittade jag en likadan Mercedes 190 SL på Blocket, trodde nästan att det var min gamla, men det var det inte. Konstaterade att den gått upp i pris de senaste 48 åren. Carola och jag åkte till Hallstahammar för att köpa den..... men nej, det var en riktig rishög, värre än den rishög jag köpte 1965 och mycket dyrare.

DSCN1888.JPG

Säljaren kallade det patina. Ja, nog var bilen patinerad, så till den grad så att den i våra ögon bara såg risig ut.

För att stilla nostalgitarmen köpte jag istället en Mustang Cab -66 i höstas.... men med den har jag inga gemensamma minnen. Det är bara en gammal bil, så nu står det en gammal, mycket fin Mustang i garaget och blir dammig.

1694755133.jpg
 
Senast ändrad:
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Min först bil - En hyllning till nostalgin!

Min första bil var en Saab 93 1960, den med framhängda dörrar. Den levde en sommar, sen skar motorn (3 cyl 2-taktare). Har tyvärr ingen bild på rishögen.
Jag hade inte heller något körkort vid den tiden. Jag hade många kompisar med körkort som mer än gärna körde.
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Min först bil - En hyllning till nostalgin!

Min första bil var en DKW "spånkorg" från 40-talet nånting. Inköpt för 75 kr av min kompis farfar. Värmlands första bil med säkerhetsbälte!!!!! Dörrstolpen på vänster sida var rutten så dörren låste inte. Avhjälptes med 2 st livremmar som nitades fast i vardera framdörren och spändes med bältesspännet på mitten. Undrar vad farbror blå hade sagt idag om detta. Min andra bil har jag kvar, en SAAB 93 1956 som min far köpte ny och nåt år senare reggade på mej. Idag är den under en sedan ca 15 år renovering. Körde den i höstas 500 m utan skärmar,dörrar, fönster, motorhuv och annat onödigt. Tänkte ta ett stortag och göra den klar under vintern, men det kom en liten yorkshireterrier i huset, så det blev inte av.
Ove.G
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Min först bil - En hyllning till nostalgin!

Mine 2 første biler solgte jeg igjen før jeg fikk satt skilter på dem ;) hadde brukt noen timer på hver og fått de ship shape og en kjøper nappet raskt. Den ene var en Fiat Multipla 600 den andre en Necar Jagst 770. Men bilen etter disse en Simca Ariane 1300 hadde jeg første året jeg studerte i Oslo. Bilen var slitt innvendig så jeg trakk om igjen innsiden av dørene og nye setetrekk. Er vokst opp på et bilverksted så de forklarer mye av dette og valget av uvanlige biler.
 
F

F.d. 9667

Guest
Sv: Min först bil - En hyllning till nostalgin!

Min första bil som jag köpte våren 1969 var en mörkblå Volvo pv 1960 års modell.
En 4-växlad som gått 8886 mil då och det hade den gått också när jag bytte den tre år senare också.Sidorutorna fick man sätta skruvmejslar i för att de ej skulle falla ner.Det jag kommer ihåg ännu är reg,nummret D35666 (inga övriga tankar kring det!?).
LASSE
 
F

F.d. 25282

Guest
Sv: Min först bil - En hyllning till nostalgin!

Min 1. bil havde jeg sammen med to kammarater, det var et Folkevogns rugbrød, af ældre årgang året var 1967, jeg var i lærer som automekaniker og arbejde i fritiden på den lokale tank, her lånte vi værkstedet i påsken 67 og vupti så havde vi en Husbil, Sommeren 67 havde vi mange turer til Løkken strand, god musik solnedgang og ungdommens kådhed, i dag er vi alle gift og har voksne børn, men vi mindes jævnligt tiden med Husbilen.
 

svensei

HBK Medlem
Inlägg
292
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
1179
Medlemskap
2025
Sv: Min först bil - En hyllning till nostalgin!

Min första, en Fiat 1100 TV, en något hottad 1100. Skillnaden mot 1100 normal var några fler hk och dimlampan mitt i grillen. Den var tvåfärgslackad, taket och sidostolparna var smaragdgröna i övrigt svart. Årsmodell 1954.
Den hade körts i några rallyn och var därför försedd med både tak och sidosökarlampa.
Ett nära nog obefintligt oljetryck kunde enl. Försäljaren botas med en ny oljepump, pump anskaffades och utbyte utfördes i hemmagaraget. Första start, i med backen och pang in i garageväggen. Det visade sig att motorn hade startat i omvänd rotatiosriktning, således hade jag att välja på en växel framåt och fyra bakåt. Felet berodde på ett misstag vid montaget av fördelardrivningen, som hängde ihop med oljepumpens drivning, antagligen 180 grader fel.
Det hjälpte naturligtvis inte att bara byta oljepump, det slutade med en total motorrenovering till den då svindlande kostnaden 800 kr. Året var 1958.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Min först bil - En hyllning till nostalgin!

Tack Sven, det där med pang in i garageväggen och 4 växlar bakåt gav ett gott skratt!

I övrigt verkade det vara en fin bil, menar tvåfärgslackad och alla lamporna... sånt föll man för på den tiden!
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.143
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Min först bil - En hyllning till nostalgin!

Min första bil var en knallgul Fiat 128 kombi i mitten på 70-talet. Minns att min brorsa slet sitt hår när han var med mig och tittade på bilar. Han vurmade för en Alfa och kunde inte fatta att jag ratade en röd Alfasud och valde en Fiat, FIAT! av alla märken. En 4-kantig plåtlåda. Men jag hade hund och tyckte den var praktisk.

Fanns ingenstans den inte tog sig fram. Framhjulsdrift, tung i fram, ganska hög markfrigång. När jag flyttade ut på landet var det bara att ta sats över snödrevens drivor på vägen så gled den lilla bilen över på underredet hur enkelt som helst till bonngrannarnas munterhet.

Ännu muntrare blev grannarna när jag andra vintern på landet bytte till en Volvo 245 och försökte köra Fiatrace över drivorna i första rejäla snöbusvädret. Då blev det till att pulsa upp till närmaste bonden och fråga så snällt om han kunde komma med traktorn, för där hängde Volvon på snödrivan med alla 4 hjulen ett par dm ovanför mark :D
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.734
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2025
Sv: Min först bil - En hyllning till nostalgin!

Min första bil var en SAAB 96 (tvåtakt) 1966 års modell, den inköptes -73 för 4800 kr och hade gått 9132 mil.
Efter att ha kört den ett par månader ställdes den in och och fick en totalgenomgång som tog nästan fem månader, sen körde jag med den nästan 20000 mil under åtta år ( två motorbyten).
2006 gav jag bort den till en granne som renoverade en annan gammal tvåtaktsaab.
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.297
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Min först bil - En hyllning till nostalgin!

Min 1a bil var en Triumph Spitfire 4 Mk2.
Hade motorcykel i ett par år och skulle köra till Umeå från Uppsala den 12 juni -73.
Innan Gävle så höll jag på att frysa ihjäl - bestämde innan Söderhamn att inte köra mc nåt mer.
Hem å sålde BMW-motorcykeln å råkade ramla över den fina racinggreeeeen Triumphen.
Hardtop, suflett mm åååååå vilken härlig bil.
Hade den i Stockholm/Skövde/västkusten i 2-3 år - härliga tider!!
Sen blev det en Alfa 2000 GTV.
Minnen oooooo vilka minnen. :)
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Min först bil - En hyllning till nostalgin!

Fiat Multipla 600

När jag läser om Knuts första bilar, så väcker det ett minne.

I slutet av 50-talet fanns det en återförsäljare utav Tatraplan i Övik, som av någon okänd orsak fått namnet "Svarte Petter". Om det var oförtjänt eller inte, kan jag inte svara på.

Däremot så var han ett mysterium för oss smågrabbar. Han som var återförsäljare utav en så läcker bil som Tatraplan. Tatraplan, som precis på nyare Ferraris kunde man se motorn genom att titta genom bakrutan..... Han åkte själv omkring i tidens absolut fulaste bil, en FIAT Multipla!

Faktiskt mötte jag FIAT Multipla även senare och det var sommaren 1970, då jag åkte omkring i en Multipla som var ombyggd till "Beach Buggybuss".
 
K

Kimobo

Guest
Sv: Min först bil - En hyllning till nostalgin!

Mina första bilar var en svart Austin A30 och strax efter en VW 1200 -56:a med soltak. Året var 1965 och jag bodde först på Gålö och sen inne i Stockholm. Fick också köra hyresvärdens Mercedes 190 SL då han for ut och hälsa på nån dam.
 

Framking

HBK Medlem
Inlägg
54
Kommun
Umeå
HBK-Nr
9993
Medlemskap
2025
Sv: Min först bil - En hyllning till nostalgin!

Precis en sådan har jag :yes: (SAAB 93 -60, alltså)
Hoppas att få den körklar inom en hyfsat snar framtid. Den behöver dock inte känna sig ensam, då den har sällskap av ytterligare två trubbnosar: en SAAB 96 -62 och en SAAB 96-64. :spinny:
 
Senast ändrad:
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Min först bil - En hyllning till nostalgin!

Min första bil var en Renault 8 (R8), första personbilen med skivbromsar på alla hjulen. Monterade 2 Hella extraljus, varvräknare och en Abarth ljuddämpare med raka rör. Full gas på 2:an och sen släppa gasen helt, vilket ljud, kommer ihåg det som igår. Har dock förträngt vad alla grannarna sa, dom var inte glada.
 

Johan Lejdström

HBK Medlem
Inlägg
86
Kommun
Varberg
HBK-Nr
450
Medlemskap
2024
Sv: Min först bil - En hyllning till nostalgin!

Min första bil var en VW-bubbla 1961-års modell.
Modifierade den med nya baklampor från 62-års modell. 61:an hade ingen separat blinkerslampa bak utan bakljuset "flämtade" vid blinkning.
Dessutom bytte jag alla plastreglage på instrumentpanelen mot egenhändigt svarvade av teak, tror jag att det var. "Görhäftigt"..:D
70km/tim uppför Hallandsåsen var rekordet...:yes:
 

Berith&Janne

HBK Medlem
Inlägg
277
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2587
Medlemskap
2025
Sv: Min först bil - En hyllning till nostalgin!

Min första var en Volvo pv 444 -56 Man skulle blåsa ur den ibland på nya motorvägen Gbg - Klv. Helt plötsligt stog torkarna stilla, vakumtorkare.
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.444
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2025
Sv: Min först bil - En hyllning till nostalgin!

Direkt jag fick mitt körkort i hand i mars 66 köpte jag min första Volvo, en PV 444L -57 som vid årsskiftet 66/67 byttes mot en Volvo PV 544 -60. I augusti 1967 köpte jag min första splitternya bil, en Volvo 144. Som Ni förstår hann det inte bli nå´t direkt pimpande av PV:na. Däremot hann jag trycka in 57:ans front i baken på min kompis farsas PV, en B18 -62. Jag hade bytt bromsar och packboxar i 62:an och vi åkte ut i var sin bil för att testa de nya bromsarna. Bad kompisen som körde först acca och göra två bromsprov. Han gjorde dock även ett tredje i samma veva som jag kollade i backspegeln och när jag tittade framåt igen stod han stilla. Även om jag stod på bromsarna hann jag niga in i dragkroken som satt på hans bil. Vi fixade fronten på min 57:a med en jäkla massa Plastic Padding och en sprayflaska förbättringsfärg...
//Kjell
 
F

F.d. 13415

Guest
Sv: Min först bil - En hyllning till nostalgin!

En mycket trevlig tråd!

Nostalgi är vackert...

På Ring Knutstorp på 60-talet var det alltid välbefolkat när det var tävlingar med standardbilar. Saab;ar, Hundkojor och Cortina GT, den typen.

Bodde vid den tiden i den lilla förtjusande byn Skälderviken vid Rönne Å;s mynning. Min bästa kompis bodde på gård i Errarp strax utanför och hans granne Bengt körde minsann på Knutstorp. Med en BMW 700 Coupé. En 700 CC motorcykelmotor låg bak i bilen och jag var mycket imponerad. Han, grannen tillverkade sina egna topplockspackningar. Har jag för mig.

Tidigt 70-tal fick jag mitt körkort och letade billig bil och hittade den jag så klart aldrig skulle ha köpt. En ljusblå BMW 700. Inte Coupé men dock. Ganska ful egentligen och den väsande 700 CC motorn lät inte som en häftig amerikanare precis.

Tog en växel i Skånska Banken på 1200 kronor och köpte bilen.

Första dagen på jobbet, stolt som en tupp i en bil som få tidigare skådat Den var ganska ovanlig, faktiskt. Vid lunchtid då alla skulle iväg halkade jag på kopplingen och backade rakt in i en lagerbyggnad av korrugerad plåt. Den kanske fem centimeter höga "vingen" på vänster bakskärm skar upp ett hål i lagerväggen men jag brydde mig inte. Utan körde hem för lunch.

En annan kompis och jag gjorde en weekend tur med bilen en vecka senare och vi noterade direkt den lysande oljelampan. Olja fick ständigt fyllas på. Naiv, opraktisk och inte så motoranalytisk genomförde vi weekenden. Hade så klart trevligt med dans och brudar och sådant.

Motorn skar måndagen efter hemkomst.

Då hade även intresset för denna "raritet" till bil stillat sig till den grad att jag bara lät den stå. Vart den tog vägen har jag ingen aning om men jag vet att det varit billigare om jag åkt taxi de där milen den där helgen i början av sjuttiotalet.

Växeln fortsatte jag att omsätta varje månad... det tog ett tag innan den var löst

images.jpg
 
Toppen