F
F.d. 73249
Guest
nu fick jag mitt tyska märke, det blev ett grönt med 4 på.
nu ska vi bara klura ut vart o vart inte det gäller
nu ska vi bara klura ut vart o vart inte det gäller
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Inte minst i Sverige då nuvarande styre i våran huvudstad beslutat att endast elfordon ska tillåtas i Stockholm från och med 2024....... Frågan är om man då kommer att kunna köra till den fina ställplatsen på Långholmen eller är tvungen att parkera långt i förorterna och ta tunnelbana/pendeltåg....Det är så här med Tyskland att det finns (fanns) miljödekaler med 2 (gul), 3 (röd) eller 4 (grön). I dagsläge finns det bara miljözoner i Tyskland som accepterar endast gröna (klass 4) dekaler. Dekalerna med 2 eller 3 står för äldre diesel bilar och dem flesta, om inte alla städer har valt att inte tillåta såna bilar längre inom deras miljö-områden. Du som har en grön dekal har nästan fri fart, med mindre att ett fåtal städer förbjuder körning om bilen inte fyller Euro 5 eller Euro 6 krav. I så fall är det dock bara ett par vägar inom kärnstaden.
Kommer att bli värre.....
Det beslutet gäller fn. endast Gamla stan och eventuellt ett område till.Inte minst i Sverige då nuvarande styre i våran huvudstad beslutat att endast elfordon ska tillåtas i Stockholm från och med 2024....... Frågan är om man då kommer att kunna köra till den fina ställplatsen på Långholmen eller är tvungen att parkera långt i förorterna och ta tunnelbana/pendeltåg....
jag verkan kan eller vill hålla på med en massa appar, mobiltelefoner eller dyl.Ladda ner appen green- zones EU.
Förstår och delar dina synpunkter, men skall man lyckas med att hålla reda på alla miljözoner,var de gäller i olika länder i europa och ev vilka dagar och klockslag de gäller då blir det jobbigt utan just denna app tyvärr.jag verkan kan eller vill hålla på med en massa appar, mobiltelefoner eller dyl.
det kan inte vara meningen att man inte kan köra en tur utan att ska ha alla möjliga elektroniska hjälpmedel.
vi har just köpt den stora europakartan...1000 gånger bättre än alla appar o dyl
Grattis för det är inte billigt. Miljözonerna skyltas med ett särskilt vägmärke. Den som kör i en miljözon utan dekal riskerar böter på 80 €.Highwayman, du får annars göra som jag gjorde tidigare i Tyskland. År 2012 flyttade vår dotter ner till Mannheim och varje gång vi var nere med husbilen körde jag omkring lyckligt ovetande om att det egentligen krävdes miljömärke för att få köra i centrum. Inget hände, ingen sa något. Jag minns särskilt en gång när vi var på utflykt till Slottet i Heidelberg och jag sökte parkeringsplats och alla bilar hade en grön parkeringsskylt med en 4, trodde jag. Det får bära eller brista, jag parkerar ändå, tänkte jag! Och det bar!
Täönk vad aningslös man kan vara.
blir till och med poäng på körkortet, det svidar häftigare än dessa böter - men poängen läggas endast på tyska körkort...Grattis för det är inte billigt. Miljözonerna skyltas med ett särskilt vägmärke. Den som kör i en miljözon utan dekal riskerar böter på 80 €.
vet inte om jag förstod rätt när jag läste om det, men som jag fattade det var det dyrare böter med fel märke än att köra utanGrattis för det är inte billigt. Miljözonerna skyltas med ett särskilt vägmärke. Den som kör i en miljözon utan dekal riskerar böter på 80 €.
Nej vägmärket syftade på att gatan är skyltad med "miljözon" mao ingen koppling till märket du klistrar framrutan, är det fel så blir det lika dyrt som att inget ha.vet inte om jag förstod rätt när jag läste om det, men som jag fattade det var det dyrare böter med fel märke än att köra utan
men nu har jag fixad märke till båda tyskland o frankrige, så nu får det bära eller brista.
har inte tänkt sitta o forska i vilken gata jag får köra o inte.
det närmaste centrum vi kommer är goslar, köln dom + Versailles-slottet annars är vi mest på landet.
Så det kommer nock gå bra
Enligt tyska ADAC som ju brukar ha koll på allt som rör trafik kan man endast köpa märket online.....Så försök hellre ta reda på var zonerna finns och håll er utanför. Brukar ju mest vara i stadskärnor. Zonen gibt es bislang in Paris, Marseille, Montpellier, Reims, Rouen, Straßburg und Toulouse sowie in Grenoble, Lyon, Nizza und Saint-Étienne
Om jag förstod ADAC rätt finns det också många miljözoner i Frankrike som sätts upp vid behov när luftkvaliteten är dålig. Tänker nog hålla mig i Tyskland/Österrike och östra Europa där man inte håller på med detta eller har språk som man begriper!Jag vet att i Italien då räknas varje gång som du kör in i Zona traffico limitato - du kör först in i - sen lyckas du köra ut - in igen etc - varje infart är en bot. Inte så att man tittar på ”dagens brott” utan det är en kamera som registrerar.
Således - man kan så klart strunta i olika länders regler - men då kan det bli dyrt.
Crit - har beställd några ggr - det brukar ta lite drygt en vecka.
Du är nått på spåret - lätt är det inteOm jag förstod ADAC rätt finns det också många miljözoner i Frankrike som sätts upp vid behov när luftkvaliteten är dålig. Tänker nog hålla mig i Tyskland/Österrike och östra Europa där man inte håller på med detta eller har språk som man begriper!