• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Miljözon Pb II, >3,5 ton

StJeP

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
590
Medlemskap
2025
Vi har haft funderingar vad som gäller för oss beträffande miljözon (Helsingborg). Kontaktade Vägverket och fick följande till svar:

Hej!

Detta e-postmeddelande rör ett ärende du har registrerat hos Vägverket.
Beskrivning: Hej, vi har en husbil som väger 3850 kg och registrerad som personbil klass 2.

1. När det finns en förbudsskylt för lastbil med tilläggstavla på 3,5 ton, vad gäller för oss då?
2. Om det finns miljözoner i en stad för tunga fordon, gäller det vår husbil då också?

Tacksam för svar
Staffan

Hej
Märket förbud mot lastbil med tilläggstavlan 3,5 ton gäller inte för husbilen som är klassad som en personbil klass 2. Detsamma gäller även för miljözoner eftersom det gäller för tunga diseldrivna lastbilar och bussar.

Med vänlig hälsning

Bo Bröms

Vägverket
78187 Borlänge
Röda vägen 1
www.vv.se
0771-119 119

Senast ändrad:

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2026
Sv: Miljözon Pb II, >3,5 ton

Hej Staffan
Vet Bo Bröms vad han pratar om?
Ponera att jag har en buss på 10-12 Ton som är reggad till pb2.
Då får jag alltså åka där.
Tack för att du ställt denna fråga,Kul om du frågade om bussexemplet jag skrev.
Vad skulle då svaret bli.
HaDe Hasse

StJeP

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
590
Medlemskap
2025
Sv: Miljözon Pb II, >3,5 ton

Anledningen till att vi ställde frågan är att vi bor i en miljözon. Husbilen har vi uppställd utanför miljözonen. När vi ska ut och åka brukar vi köra hem husbilen för att lasta in allt som inte redan är i den. Katt, hund, mat etc. Nu har vi i alla fall ett namn att hänvisa till om någon vill bötfälla oss.
/ Jeanette

Toppen