• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Miljözon i Italien.

jkbpower

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Gnesta
HBK-Nr
39866
Medlemskap
2024
Hej,
Vi är just nu i italien med husbilen.
När vi var påväg till Pisa så körde jag förbi en skylt jag vet att jag inte får passera.
Men det stod "zona traffico limitato bus turistici".
Jag tänkte att nu jäklar körde jag in i zonen och så får jag böter.
Stannade vid en mack och frågade killen där men han sa att det varlugn och att det bara gäller i centrum.
Tror ni jag kan vara lugn ?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.325
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Hej,
Vi är just nu i italien med husbilen.
När vi var påväg till Pisa så körde jag förbi en skylt jag vet att jag inte får passera.
Men det stod "zona traffico limitato bus turistici".
Jag tänkte att nu jäklar körde jag in i zonen och så får jag böter.
Stannade vid en mack och frågade killen där men han sa att det varlugn och att det bara gäller i centrum.
Tror ni jag kan vara lugn ?
Risken är att du får böter, zonerna övervakas med kameror, det är lätt att föja lokaltrafiken och hamna i dessa zoner tyvärr.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.875
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
zona traffico limitato bus turistici

Google oversætter med: "begränsat trafikområde för turistbussar", men om det betyder at kun turistbusser må køre der eller om turistbusser er pålagt restriktioner i den pågældende zone er noget uklart.

Du må nok konsultere en italienskkyndig
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
519
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Hej,
Vi är just nu i italien med husbilen.
När vi var påväg till Pisa så körde jag förbi en skylt jag vet att jag inte får passera.
Men det stod "zona traffico limitato bus turistici".
Jag tänkte att nu jäklar körde jag in i zonen och så får jag böter.
Stannade vid en mack och frågade killen där men han sa att det varlugn och att det bara gäller i centrum.
Tror ni jag kan vara lugn ?


Det som står på italienska är inte helt fullständigt..... det blir lite otydlig vad det betyder... saknas förmodligen en preposition eller en artikel?
 

jkbpower

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Gnesta
HBK-Nr
39866
Medlemskap
2024
Det som står på italienska är inte helt fullständigt..... det blir lite otydlig vad det betyder... saknas förmodligen en preposition eller en artikel?
Ja,aningen luddigt.
Men jag tror det gäller alla fordon men turistbussar kan passera om de har ett pass i rutan.
Men inte helt 100.
Vi har kollat stenhårt efter dessa skyltar men när det dyker upp precis när man kör ut ur en rondell får det inte att undvika utan att tvärnita och riskera att få en bil i baken.
 

johbac001

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
40444
Medlemskap
2024
Du får nog räkna med böter tyvärr!

Nedan är information till någon som vill hyra husbil. Det samma gäller dig. De får lättare tag i dig som ägare.
Det kan dröja upp till 6 mån innan böterna kommer läste jag någonstans.

Sorry!




Begränsade körzoner Italien - Vanliga Frågor​

Den absolut vanligaste orsaken till att kunder får böter när de kör sin hyrbil i Italien är på grund av att de oavsiktligt kör i en ZTL-zon. Ibland är kunder inte medvetna om att ZTL finns och missar därför skyltarna som markerar det körförbjudna områdets gränser. Här är en lista på de vanligaste frågorna angående att hyra bil i Italien via Auto Europe.

Vad är ZTL?​

ZTL står för 'Zona a Traffico Limitato', vilket betyder Begränsat Trafikområde. Detta är områden i centrala delar av Italienska städer och byar där trafiken är begränsad. De finns inte överallt i Italien, men de är hyfsat vanliga och besöker du någon av de större städerna, till exempel Florens, Pisa eller Rom, är sannolikheten stor att det finns ZTL-zoner.

Hur vet jag om jag kör in i ZTL?​

Så läser du ZTL skyltar när du kör i Italien
Trots att många inte tror det, har varje enskild ingång till en ZTL-zon en tydlig skylt som indikerar att du är på väg in till ett begränsat trafikområde. Skylten som du ska hålla utkik efter består av en vit cirkel med en röd linje på en vit bakgrund. Ovanför cirkeln kommer du se texten 'Zona a Traffico Limitato' och nedanför cirkeln finns ytterligare information om ZTL-zonen. Till exempel kan det stå '7,30 - 19,30', vilket betyder att restriktionerna på trafiken bara gäller mellan klockan 7.30 och 19.30. Ett annat tecken på att du kör in i en ZTL-zon är om du ser trafikkameror på stolpar vid vägen. Det är viktigt att hålla utkik efter dessa tecknen eftersom du antagligen inte kommer se några tecken på att du kör i ett förbjudet område efter att du kört in.

Jag ser andra som kör i ZTL-zoner. Varför får de och inte jag?​

Detta varierar från stad till stad, men ofta är de som är bosatta i området och kollektivtrafiken tillåtna att köra i ZTL-zoner. Anta inte att det är okej för dig att köra i de begränsade områdena bara för att andra gör det. Kolla alltid efter de existerande skyltarna.

Vad gör jag om mitt hotell är innuti en ZTL-zon?​

Du kan be hotellet registrera ditt registreringsnummer på bilen hos de lokala myndigheterna under din vistelse. Detta är vanligtvis gratis, men dubbelkolla med ditt hotell innan din resa. Kör inte in i en ZTL-zon innan detta har gjorts. Uppmärksamma också att bara för att du kan köra i ZTL-zonen där ditt hotell ligger betyder inte det att du kan köra i alla ZTL-zoner i hela staden. Det är alltså viktigt att du fortfarande är uppmärksam på andra körförbjudna områden i staden så att du inte kör in i dem.

Vad händer om jag råkar köra in en ZTL-zon?​

Du kommer få böter. Det finns trafikkameror längst gränserna av ZTL-zonerna som registrerar alla förbi körande bilars registreringssyltar. De fotograferar registreringsskylten varje gång du passerar en gräns vilket innebär att du kan få mer än en böter under ett körförlopp.

Hur mycket får jag i böter om jag kör i en ZTL-zon?​

Vanligtvis kommer du behöva betala en böter på 80-300 EURO för att du kört i en ZTL-zon; priserna varierar beroende på vilken stad eller by du kört i. Utöver det kommer du också behöva betala en “Trafiköverträdelseavgift” hos den lokala leverantören. Denna avgift varierar från leverantör till leverantör, men kommer att debiteras på kreditkortet som du använde i samband med upphämtningen av hyrbilen.
 

jkbpower

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Gnesta
HBK-Nr
39866
Medlemskap
2024
Jo, men den skylten jag pratar om står det "Zona trafico limitato bus turistico" vilket enligt en annan källa bara gäller förbud mot turistbussar.
Jag har även frågat ortsbor i både Pisa och Venedig och fått till svar att det inte gällde vanliga personbilar.
 

johbac001

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
40444
Medlemskap
2024
Jo, men den skylten jag pratar om står det "Zona trafico limitato bus turistico" vilket enligt en annan källa bara gäller förbud mot turistbussar.
Jag har även frågat ortsbor i både Pisa och Venedig och fått till svar att det inte gällde vanliga personbilar.

Ahh okej. Vi får hoppas du klarar dig. Gjorde en snabb googling och översatte.
 

jkbpower

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Gnesta
HBK-Nr
39866
Medlemskap
2024
Ja, det är ju bara o vänta o se om det dimper ner nåt i brevlådan nån dag .
Men man kan ju tycka att man kunde få till bättre koll i navigerings apparna.
Nu testade jag waze och den ska undvika ztl zoner men ville ha in oss på sånna vägar flera ggr.
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
519
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Utgå ifrån att det betyder... trafikzon begränsad..( för... till... ) turistbussar.

Men det saknas... för till .... men behövs inte alltid på italienska.

Man skulle kunna lägga in..... per i eller ai.
Då hade det blivit tydligare...

Obs ingen google-översättning.

Så det är nog inte meningen att bilar ska köra där..... sen hur det blir med böter.. det är ju en annan fråga.
 

Beda & Botvid

HBK Medlem
Inlägg
42
Kommun
Östersund
HBK-Nr
22260
Medlemskap
2024
Eller också kan man tolka..”alla utom turisbussar får köra här”… troligen trångt nog ändå i Pisa…
Vi borde ha ett ” språkråd” i klubben med gedigna kunskaper i de vanligaste språken som man kunde rådfråga i dylika ärenden.
Men tills dess så gissar jag också..
 

Bilagor

  • IMG_9458.png
    IMG_9458.png
    1,5 MB · Visningar: 7

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
519
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Fast jag gissar inte... att det blir lite oklart beror på att det saknas en preposition.
 

jkbpower

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Gnesta
HBK-Nr
39866
Medlemskap
2024
Ja, vore inte dumt .
Hittade den bilden med en förklaring på italienska.
Översatt stod det att man infört ett test att förhindra att turistbussar med fler än 8 platser får köra in och cirkulera för de tar mycket plats.
 

jkbpower

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Gnesta
HBK-Nr
39866
Medlemskap
2024
Nu vet jag säkert hur det ligger till.
Jag har mailat polismyndigheten i Pisa eftersom det var där vi körde förbi skylten.
Står det "Zona traffico limitato bus turistici" betyder det att turistbussar som inte har ansökt om undantagstillstånd inte får köra in i zonen
Men personbilar får passera.
Står det däremot bara "Zona traffico limitato" så får inte personbilar passera.Bara de som bor i zonen får köra där.
Mopeder får vad jag förstår köra i zonerna.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.350
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Nu vet jag säkert hur det ligger till.
Jag har mailat polismyndigheten i Pisa eftersom det var där vi körde förbi skylten.
Står det "Zona traffico limitato bus turistici" betyder det att turistbussar som inte har ansökt om undantagstillstånd inte får köra in i zonen
Men personbilar får passera.
Står det däremot bara "Zona traffico limitato" så får inte personbilar passera.Bara de som bor i zonen får köra där.
Mopeder får vad jag förstår köra i zonerna.
Bra återkoppling! :)
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.350
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Nu vet jag säkert hur det ligger till.
Jag har mailat polismyndigheten i Pisa eftersom det var där vi körde förbi skylten.
Står det "Zona traffico limitato bus turistici" betyder det att turistbussar som inte har ansökt om undantagstillstånd inte får köra in i zonen
Men personbilar får passera.
Står det däremot bara "Zona traffico limitato" så får inte personbilar passera.Bara de som bor i zonen får köra där.
Mopeder får vad jag förstår köra i zonerna.
Förutom turistbussar gäller givetvis förbudet också Morelo, Concorde, Carthago och andra bussliknande liners! :cool::D:applaus:
 
Toppen