• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Miljön

F

F.d. 22252

Guest
Alla pratar om miljö och ofta är det underförstått klimatmål och liknande. Just nu är det koldioxid det handlar om och det är klart att det blir mycket koldioxid om vi tar bort alla växter som lever av det.
Så fort solen börjar skina hör man gräsklipparna gå och trimmerna köra.
Trots det är naturen mycket grönare än tidigare blir ju mindre att dela koldioxiden med. Värmen stiger helt normalt finns inte mycket koldioxid i öknen men varmt blir det.
Man talar mycket om vädret men ingen gör något åt det brukar man säja.
Kan en myra säja åt en människa vad han ska göra? kan en människa tala om vad en gud ska göra?
Det som är totalt dumt är ju att inte se på historien bakåt och dra slutsatser framåt.
Såklart det blir miljökatastrofer men flytta därifrån då istället för att ha sjöutsikt, man vet väl hur vatten ser ut och badvänligt i sverige knappast.
Att från det perspektivet försöka öka skatter hit och dit för att påverka klimatet är enbart löjligt och vittnar om en okunskap på gränsen till imbecill.
Att överhuvudtaget tro att det vi gör i sverige på något sätt kan påverka klimatet på något sätt annat än helt lokalt vittnar om att man tittat för mycket på världskartan och fått för sej att sverige är ett stort land vilket det inte är varken till storlek eller folkmängd eller beboliga platser.
De som driver dessa horribla åsikter bor förmodligen inne i en storstad och det dom ser av vårt land är från ett flygplans fönster.
Husbilsklubben har absolut ingen del av svensk miljöförstöring, vi ska inte stå på de skyldigas sida vi måste kräva bevis av de som påstår det. Vi står på säker grund eftersom sådana bevis inte existerar.
Hittade ett säger ett namn i Husbilsklubbens marknadsgrupp som borde kämpa för vår sak.
 

landetRunt

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Söderköping
HBK-Nr
32411
Medlemskap
2024
Bra skrivet, det är ett svårt ämne att ha en uttalad åsikt om då man alltid kommer att betraktas som fanatiker eller skeptiker beroende på vilken ståndpunkt man ger uttryck för. Samtidigt är det naturligtvis viktigt att regeringar och individet gör insatser för att minska sin påverkan, mycket handlar om sunt förnuft - både för sin egen men också för framtida generationers miljö.

Tyvärr präglas de åtgärder som vidtas av hastighet snarare än att vara genomtänkta. Många åtgärder tar sikte på enkla lösningar som påverkar medborgarna snarare än de som står för de riktiga problemen. Det måste hända nu, så får problemen som uppstår lösas sen. Vi ska sluta sälja fossila bränslen nu, men vi saknar riktiga alternativ. Vi ska stänga av det energislag som ger el till befolkningen i södra landsändan, men vi saknar riktiga alternativ. Vi ska strypa utsläppen från personbilar, men de som släpper ut koldioxid ”på riktigt” som SSAB, Cementa och Preem får fortsätta. Vi ska känna kollektiv skam för att vi släpper ut koldioxid i andra länder genom att svenska företag tillverkar sina produkter utomlands, men vi får inte tillgodoräkna oss hur den svenska skogen på ett positivt sätt begränsar effekten av våra utsläpp jämfört med länder som i stort sett saknar skogar som Belgien och Nederländerna. Vi jämför oss med länderna i Europa, trots att vårt klimat inte är jämförbart - och vi har en geografi som gör det omöjligt att undvika vägtransporter, av såväl gods som personer. Att man dessutom övergår i en självfinansierande modell för kollektivtrafiken gör det bara ännu värre, när vi som inte bor längs de mest trafikerade vägarna bara kan drömma om svunna tider, när man faktiskt kunde ta sig någonstans i en buss.

Listan över entusiastiska men tämligen verklighetsfrånvända exempel kan göras hur lång som helst. Problemet är att vi inte ska göra tillräckligt, utan att vi ska göra allt som går. Vi ska inte vara bland de bästa, vi ska vara bäst. Samtidigt som, precis som du skriver, resultaten av att vi faktiskt är bäst knappt kommer att kunna mätas på global basis - inte minst när länder i vår omgivning antingen struntar i att erkänna sitt eget ansvar, ännu mindre vidta åtgärder eller överger sin egen försörjning till förmån för beroende till rysk gas.
 
Toppen