• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Miljöklass för Fiat /kabe

Bengt & Lisa

HBK Medlem
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
21558
Medlemskap
2025
Hej min undran är vad som styr miljöklassning?
Jag har en Kabe TM 750 WG 2009 3,0 l med partikelfilter, när jag tittar i registreringsbeviset kan jag inte hitta någon Euro 4 eller 5 som jag trodde att det skulle vara.
det finns ett typgodkännandenummer e5*2001/116*0002*00
någon som vet?

Per&Monica

HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
18158
Medlemskap
2025
Sv: Miljöklass för Fiat /kabe

Hej,
Gå in på Transportyrelsens hemsida, fråga på fordon, sök ditt regnr.
Under fliken teknisk data/ motor o miljö så hittar du din euro klassning.

Mvh//Per

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Re: Sv: Miljöklass för Fiat /kabe

Hej,
Gå in på Transportyrelsens hemsida, fråga på fordon, sök ditt regnr.
Under fliken teknisk data/ motor o miljö så hittar du din euro klassning.

Mvh//Per

Hej
Det står inte i klartext för alla bilar där. På min står ex 2005/55*2005/78C
Inte lätt för någon utanför branschen att utläsa Euroklass ur det.
Det tycker uppenbarligen österikes vägskattmyndighet också som bara godkänner klartext vilket inte transportstyrelsen kan tillhandahålla.

Per&Monica

HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
18158
Medlemskap
2025

Master

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2025

Hej min undran är vad som styr miljöklassning?
Jag har en Kabe TM 750 WG 2009 3,0 l med partikelfilter, när jag tittar i registreringsbeviset kan jag inte hitta någon Euro 4 eller 5 som jag trodde att det skulle vara.
det finns ett typgodkännandenummer e5*2001/116*0002*00
någon som vet?

På äldre bilar så finns inte miljöklassningen i registreringsbeviset. Vill du ha det infört så får du vända dig till Fiat Sverige och få ett intyg på miljöklassningen. Intyget skicka du sedan till transportstyrelsen som för in det i registreringsbeviset. (så gjorde jag)

Kenneth

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Re: Sv: Miljöklass för Fiat /kabe

Hej Bestliner,

ja där ser man, lär sig något nytt varje dag.

Hittade detta på lilla internet
https://www.mercedes-benz.at/conten...ect-Single-MEDIA.tmp/EuronormAbgasklassen.pdf

sen vet jag inte om detta bara gäller merca motorer annars finns där översättningstabell från avgasdirektivklassningen på fordonsuppgifter till euroklass.

ha det // Per

Tack för hjälpen Per.
MB dokumentet innehöll infon
För min bil som har 2005/55* 2005/78C Visade första delen före * att bilen är ett tungt fordon som skall ha normen 2005/55. Nästa grupp 2005/78C visar att det är en Euro4 motor vilket stämmer. Undrar om det funkar i österike som förklaring?

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049

Jag lyckades inte få Transportstyrelsen att uppdatera registreringsbeviset med EURO 4 trots intyg från Fiat.
Se nedan mailväxling:

Fråga: Gällande fordon Reg XXX000 Chassienr ZFA2500000??????.
Jag har problem utanför Sverige eftersom miljöklass saknas på registreringsbeviset.
Fler och fler länder inför regler för fordon över 3,5 ton och kräver då miljöklass
och det är besvärligt att förklara för myndigheter och företag på främmande språk med hjälp av kopior på CoC och intyg från Fiat att det borde stå Euro 4 på
registreringsbeviset.
Jag har kontaktat återförsäljare och fabriken men de anser att uppgiften 2003/76B redan står på CoC och att detta betyder att Transportstyrelsen kan
uppdatera registreringsbeviset.
På det CoC som finns registrerat hos Transportstyrelsen finns under punkten 46.1
angivet 2003/76B vilket betyder Euro 4.
Kan Transportstyrelsen uppdatera Registreringsbevis del 1 under Miljöfakta (V.10)
med uppgift om miljöklass Euro 4 baserat på det intyg från Fiat som jag bifogat.

Hej Håkan!

Tack för ditt mejl,

Före 1 maj 2011 registrerades inte euroklass på fordon utan det var miljöklass
som fastställdes i vägtrafikregistret. Euroklassen för fordon redovisades inte på
registreringsbevis del 1 innan årsskiftet 2014.

Ta med dig intygen från tillverkaren när ni åker utomlands.

Med vänlig hälsning
Mattias Rekonius
Handläggare
Skatte-och avgiftsavdelningen

Master

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2025

Jag lyckades inte få Transportstyrelsen att uppdatera registreringsbeviset med EURO 4 trots intyg från Fiat.
Se nedan mailväxling:

Så här såg min konversation ut.

Hej Kenneth Claesson!

Tack för din fråga med ärendenummer TSMS 2016/7514.

Fråga: Hej
Jag har en Fiat husbil av 2008 års modell. Miljöklassningen finns inte med på registreringsbeviset. Jag har fått ett intyg om vilken miljöklass bilen har av Svenska Fiat. Finns det någon möjlighet att få in uppgiften på registreringsbeviset. Detta skulle underlätta då många länder kräver kopia/uppvisning av registreringsbevis för att bli rätt debiterad vid motorvägsavgifter.

Svar: För att uppgiften ska föras in i vägtrafikregistret på din bil ska du skicka intyget till:

Transportstyrelsen
701 81 Örebro

Med vänliga hälsningar
Cassepierre Hans 2

Sektion regelinformation
Transportstyrelsen

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049

Tydligen har varje handläggare sin egen tolkning på detta.
Beklämmande.....

Master

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2025

Man får nog skilja på Euroklass och miljöklass. På min nya personbil står det euroklassning 6 i klartext på registreringsbeviset.

På husbilen står det inte euroklass utan miljöklass 2005 som väl motsvarar euro 4.

Då stämmer det ju som transportstyrelsen säger att de inte registrerar Euroklass på registreringsbevis före 2014 utan istället miljöklassningen som väl är samma sak.

Kenneth

Toppen