• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Miljöförstöring?????

F

F.d. 2752

Guest
Har under min korta tid i HBK läst många inlägg , i trådar som kan hänföras, till ovanstående ämne!
Har även någon gång frågat om husbilen ger mindre utsläpp om man köper sig en utsläppsrätt? Har ej fått något svar (men troligtvis inte)!
Om priset på bränsle höjs till skyhög nivå lär inte utsläppen per körd mil minska heller.
Vad kan man då göra utan att förstöra glädjen med vår gemensamma HOBBY
d.v.s. husbilsliv?
Två saker som man kan påverka som husbilsåkare, och som sparar både miljön och den egna plånboken är följande.........................

1/ Kör ej bilen onödigt länge på tomgång
2/Ute på vägen LÄTTA PÅ GASEN ex.vis brukar du köra 110 km ,kör 90 km i stället och du sparar säkerligen 1,5 dl--3 dl bränsle per mil, samt motsvarande miljöbesparing, och även lika mycket i plånboken!
När du lättar på gasen får du även andra vinster.
Du hinner att se mycket mera av din omgivning.
Du sparar din motor och växellåda och kan glädjas av många extramil innan det blir dags för renovering.
Ni som har ytterligare förslag hur man själv kan påverka miljön utan att ställa av fordonet för gott, forsätt och spinn vidare på den här tråden!
:holly-3-icon: Gott nytt HUSBILSÅR alla HBK-are önskar Fri-herren m.Familj:holly-2-icon: :holly-1-icon:
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Miljöförstöring?????

Tack för detta inlägg det var mycket läsvärt.

För egen del så kommer jag inte att köra fortare än cirka 80 - 90 på "stora" vägar för jag känner att då går bilen som bäst.

Hemma på våran gata har det blivit inflation på att göra "gupp" för att bilarna skall köra sakta på vägen.
Emellertid finns det en del bilister som använder sträckorna emellan guppen som Formel 1 banor. När jag kör med hbilen på dessa vägar så kör jag inte fortare än cirka 30 och den får då gå på tvåans växel.

Detta retar många bilister som tycker att man skall köra fortare men numera så bryr jag mig inte. Då får dom ligga bakom och läsa min nummerskylt.

Detta gör jag naturligtvis inte för att jävlas med dom , men jag kan inte köra fortare för då rasar all inredning.
Och det är mycket soppa man sparar med att köra som om man har ett ägg på gaspedaln.
Hls Kurt.

:holly-3-icon::holly-3-icon::singing-icon::singing-icon:
 
F

F.d. 9153

Guest
Sv: Miljöförstöring?????

Hej husbilsåkare!

Ja det är viktigt med miljötänkande , men också med trafiksäkerhet!!

Om jag väljer att åka i 70-80 på en 90 väg för att ev.spara 1 dec/mil är det ok?
Har ni tänkt på att många omkörningar , farliga sådana orsakas av fordon som inte håller gällande påbjuden fart?
Kom nu inte med "ingen ska säga vilken fart jag ska hålla" osv. (har hör det tidigare)
Det är mycket möjligt att man kan göra en viss besparing genom att åka 80 istället för 90 på en 90-väg , men jag vill inte bli en broms och riskera "tokiga" omkörningar!
Är man ute i trafiken gäller hänsyn till övriga trafikanter inte bara till sin egen plånbok!:spinny:
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.384
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Miljöförstöring?????

Finns det verkligen något som heter påbjuden hastighet annat än på motorväg där mopeder, traktorer och andra långsamtkörande fordon inte är tillåtna.

Är det inte mer åt att anpassa hastigheten efter väglag och omständigheter men inte överskrida högsta tillåtna hastighet?
Att anpassa sig till trafikrytmen är underordnad anpassningen till väglag, omständigheter och högsta tillåtna hastighet.

Jag förstår ändå vad du menar och det ligger någonting i det men det är en balansgång.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 9153

Guest
Sv: Miljöförstöring?????

Eva&Hasse9
Menade inte er personligen ,absolut inte.
Har man ett fordon så ska det inte framföras på ett olagligt sätt , självklart inte!
Det jag reagerade över är att man ofta har fastnat i bilköer och längst fram ligger en husbil och kör(kanske för att spara på miljön) under gällande hastighetsgräns.
Problemet är inte hastigheten men att man inte kör åt sidan för att släppa fram andra som vill fram.
Kör gärna i "er egen takt" men kolla i backspegeln då och då !
:spinny:
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 2752

Guest
Sv: Miljöförstöring?????

Att man tittar i backspegeln och släpper förbi bakomvarande trafik,trodde jag var en självklarhet ute i trafiken.
Det jag efterlyste med den här tråden var ideer om hur vi kunde spara miljön, samt bränsle och kunde slippa att stå helt stilla med våra husbilar i framtiden.
Ni som tycker om att köra 110-130 km på 110 väg med era överlastade husbilar, har ni någonsin funderat över om bromsystem och chassin är konstuerade för det? Hur trafiksäkert är det?
:holly-1-icon::holly-2-icon:Gott nytt HUSBILSÅR år alla HBK-are önskar Fri-herren:holly-3-icon::holly-1-icon:
 
F

F.d. 58573

Guest
Sv: Miljöförstöring?????

Som väl alla med GPS har noterat: De flesta bilar har en uselt kalibrerad hastighetsmätare. Min nuvarande MB sprinter 316 visar 5 Km/h för mycket vid alla hastgheter och det tycker jag är OK, men jag har haft en Fiat med 2,8 l motorn som visade 10 - 15% högre hastighet än den verkliga. På rak väg och med konstant hastighet så är en GPS exakt!

På 70- och 90 vägar försöker jag hålla laglig hastighet om jag har trafik efter mig (annars kör jag ofta saktare) och gör naturligtvis mitt bästa för att släppa förbi den som har bråttom.

Åke
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Miljöförstöring?????

"Ni som har ytterligare förslag hur man själv kan påverka miljön utan att ställa av fordonet för gott, forsätt och spinn vidare på den här tråden!"

Tråden startade som en miljöfråga kan vi inte fortsätta med tankar om detta?
 

claes/mia

HBK Medlem
Inlägg
406
Kommun
Skurup
HBK-Nr
178
Medlemskap
2025
Sv: Miljöförstöring?????

Det finns en kurs på alla Åkeriföreningar i Sverige som heter Heavy Eco Driving där chaufförer får lära sig köra ekonomiskt.Vi kör nog inte alltid så ekonomiskt som vi tror det har att göra med bl a segdragning och att växla i rätt tid.På våra lastbilar ser vi en minskning i bränsleförbrukningen med ca 0,3 l/mil i snitt och för oss på bara våra bilar har det gjort en besparing på 180000 liter diesel om året i mindre i utsläpp.Detta går kanske att spinna vidare på och ev ordna en kurs vid något möte för de som är intereserade.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025
Sv: Miljöförstöring?????

Hej Friherren,
vill härmed bidra med några konkreta synpunkter/råd som samtliga bidrar till att minska belastningen på miljön och plånboken, för dom som orkar (?).

Vad gäller körning, motor och bränsle etc;
1) Håll hastighetsgränser, de anger max inte min farter. De som kör om en husbil etc gör det i alla fall oavsett fart
2) Lägre fart spar förutom bränsle/utsläpp även däck som också förorenar i naturen
3) Håll jämn fart ”kör mjukt”, planera/förutse din framfart, undvik därigenom onödiga inbromsningar med påföljande gaspådrag (husbilar är tunga
4) Kör inte motorn i onödan, spec inte för att ladda batterier (om extern el saknas använd då 4-t elverk av välkänt fabrikat
5) Undvik upprepade omstarter, korta körsträckor vid t.ex uppställning och då spec vid kall väderlek
6) Ta lite ”sats” före uppförsbackar och släpp succ efter lite på gaspedalen i backen
7) Använd inte ”farthållare i onödan”, är du en ”bra och följsam” förare bör du tjäna upp till 3% minskad förbrukning på att avstå från farthållaren.
8) Man kan ”streema” efter t.ex långtradare etc - men det är ju inget att rekommendera!
9) Gör normal service på bilen så att den är i bästa trim
10) Om vindrutespolar vätska (utöver vatten) används, tänk på att detta tom kan förorena naturen mer än själva motorn
11) I motvind minska om möjligt farten, vid t.ex 90 km/t (= vind/ ca 24 m/sek normalt så svarar detta i en motvind på säg 13 m/sek, mot en fart på ca 137 km/t (vad gäller vindmotstånd/cd). Genom att ta hänsyn till detta kan bränsle/utsläpp sparas, åk alltså långa trp sträckor i medvind (?)!
12) Inga utskjutande föremål i onödan (takräcken, taklast, större antenner och annat), försämrar husbilens cd-värde/luftmotstånd och kan öka bränsleförbrukningen med 5-10%. Använd om möjligt Ac om sådan finns i stället för att öppna fönster och ventilationsluckor.
Vad gäller själva bilen;
13) Undvik onödig last, töm alla avlopp etc före färd, fyll på vatten vid framkomst. Ta bort sådant som bara ”åker med” i bilen i onödan.
14) Se till att ha korrekt lufttryck i alla hjul

Med hjälp av ovanstående kan man säkert minska sin "normala" bränsleförbrukning rejält (10-30%, kanske mer), beroende på bla förarens normala körstil och bilens skötsel och förutsättningar.
/ Med hälsningar, Bengt 333
 
F

F.d. 2752

Guest
Sv: Miljöförstöring?????

Hjärtligt tack Bengt för ett mycket bra sammanställt och sakligt inlägg!'
Hoppas att flera inspereras av erat inlägg och spånar vidare på denna tråd, ty det är ju för allas bästa, och för att vi skall kunna använda våra fordon om än i begränsad omfattning i framtiden som jag fick idéen till denna tråd! Hoppas att alla ni som har förslag i det här ämnet vågar framföra det.
Gott nytt husbilsår önskar Fri-herren m.familj:holly-1-icon::holly-2-icon::holly-3-icon:
 
Senast redigerad av en moderator:

Frank Ekman

FD HBK Medlem
Inlägg
702
Kommun
Horn
HBK-Nr
111
Medlemskap
2024
Sv: Miljöförstöring?????

:santa-3-icon:
Måste få fråga om detta med miljö o.s.v.
Om jag kör motorn för att ladda ström med en bil som är ny (07) med katalysator, partikelfilter och miljö diesel.
Är detta då så skadligt mot miljön i förhållande till ett elverk?

/ Frank
 
F

F.d. 9153

Guest
Sv: Miljöförstöring?????

Hejsan
Jag ska inte säga att det börjar spåra ut , men nu ska man tänka efter lite oxså.
Gäller detta bara husbilsåkare?
Vad är det för skillnad att köra husbil eller bil med husvagn osv.
Alla tipps kör 80 istället för 90..osv klart att man släpper ut mindre då , kanske.
Sedan tuffar man runt utan att veta vart man ska , hur mycket släpper man ut då, då??
Eller när man kommer hem till huset och ser att gräset har växt..(se länk.
Miljöpartiet de Gröna - Fossilbränsledrivna gräsklippare)
Vad menar jag då med detta?
Jo följande:
De som har möjlighet , köp då nya bränslesnåla bilar ni som kan, och kör dessa så ekonomiskt ni kan , utan att bli livsfarliga bromsar i trafiken!
(Klipp inte gräset mer en en gång om året, om ni inte klipper för hand, så kan ni köra många mil, med samma utsläpp!)

:twitcy:
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025
Sv: Miljöförstöring?????

JA, Yvonne & Frank, jag tycker det är det!
Befintliga partikelfilter rensar bort större sotpartiklar (de små pratar man inte om) från förbränningen, inget mer. Denna typ av sotpartiklar uppstår inte vid förbränning av bensin!

Vid förbränning av (fossila bränslen) dieselolja eller bensin 95 oktan bildas "i princip samma typ och mängd av avgaser per förbrukad liter bränsle". Akrylatbensin kan användas till elverket, den anses som renare än vanlig 95 oktanig bensin (kostar dock några kr mer per liter).

Att ladda bodelsbatterierna klarar både bilens motor och ett litet elverk av på tomgång. Båda spec elverket har dessutom betydligt större kapacitet än vad som behövs. Elverket har möjlighet att fulladda batterierna vilket bilens generator i praktiken inte klarar mer än till ca 80-85%, samt flera andra användningsområden (obs jag säljer inte elverk!).

Fördelen med elverket är att det endast drar ca 0,25 liter bensin per timme medan bilmotorn drar betydligt mer än 1 liter diesel per timme. Bilmotorn på tomgång går dessutom under mycket ogynnsamma förutsättningar både ur förbruknings- och miljösynpunkt. Bilmotorn är varken konstruerad, byggd eller optimerad för att på tomgång stå och ladda batterier, utan för helt vanliga körcykler (som certifierats).

Min slutsats; Elverket som går på optimerade varvtal kan ladda batterier i mer än 4 tim och bilmotorn i mindre än en tim, på 1 liter drivmedel. Dessutom är den verkliga laddningseffekten till förbrukningsbatterier bättre med 230 volt.
Med det lilla elverket kan man dessutom utan problem ladda 3-4 husbilar samtidigt. Då kan elverket köras betydligt längre med samma miljöstörning)..... etc - etc!

Elverket är mot bakgrund av detta resonemang MYCKET miljövänligt mot naturen per utfört arbete, man får dessutom alltid ström när den verkligen behövs (och bullrar i varje fall inte mer än bilen)!

Utifrån de möjligheter var och en (av oss) har är det inte fel att ta hänsyn till vår gemensamma natur, det handlar inte bara om pengar utan också om sunt förnuft och hänsyn till naturen.

Jag uppfattar att Fri-herrens syfte och vilja är att diskutera miljödimensionen för oss med husbilar i den här länken och det tycker jag inte har spårat ur, DETTA ÄR EN HUSBILS SAJT.
/ Med hälsningar, Bengt 333
 
F

F.d. 2752

Guest
Sv: Miljöförstöring?????

Solceller för att ladda batterierna, är heller inte att förakta! Sådana fungerar hyffsat bra om de får sin skötsel, d.v.s.Torka av ytan på solcellen regelbundet med en trasa och diskmedel, för att förhindra sotbildning som minskar effektiviteten.
Miljöutsläpp från solceller????????
:holly-1-icon:Gott nytt husbilsår önskar Fri-herren m. familj:holly-2-icon:
 
Toppen