• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Miljödekal Tyskland

Bumse

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
359
Medlemskap
2025
Hur får man enklast tag i en miljödekal ? Kan man köpa redan från Sverige eller kan man fixa det vid gränsövergången på nåt sätt ?

F

F.d. 4220

Guest
Sv: Miljödekal Tyskland

Svar ja på båda frågorna.

Här är väl enklast, men man kan tjäna några tior att ta det i Tyskland:

Miljödekaler - DEKRA

//Stefan

J

Jarn

Guest

Du kan köpa det på alla TÜV och DEKRA stationer, vilket är motsvarigheten till våra Bilprovningar.
Du kan också köpa dekalen hos alla bilverkstäder som har behörighet att göra avgareparationer med prov. Brukar kosta runt 5€.
Dvs i princip alla märkesverstäder och även denna kedja med tillbehör och verkstäder. ATU.
A.T.U-Filialfinder

D

Deleted member 11118

Guest

Köpt genom åren 3 dekaler och alltid använt Dekra, smidigt o bra men kanske lite dyrare än fixa det i Tyskland.

Per&Gudrun

FD HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
6690
Medlemskap
2023

Vi köpte vårt på TUV i Heligehafen ligger mittför Lidel.
Pris 5 euro.
Ha reg beviset med.
Per

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2025

Jag beställde via nätet av Dekra.se och fick den efter tre dagar. Kosatar 185 kr men tycker det var värt det, man slipper att leta rätt på lämplig plats i Tyskland. Normal leveranstid är enligt deras hemsida fem arbetsdagar.

Lasseboy

FD HBK Medlem
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024

Måste man ha en sådan för att köra i Tyskland? Har en Hb under 3500 kg under 6 m

F

F.d. 53528

Guest

I många tyska städer måste du ha en miljödekal om du kör i centrum. Brukar vara tydligt skyltat var zonen börjar.

Här kan du läsa om miljödekal samt beställa, kostar EUR 15. Jag har
beställt till tre bilar från denna hemsida, märket kommer inom en vecka.

GB: Emissions stickers | TÃœV SÃœD GRUPPE

Hälsningar
Stefan

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2025

Måste man ha en sådan för att köra i Tyskland? Har en Hb under 3500 kg under 6 m

Du behöver bara dekalen om du åker in i städerna. I de flesta krävs gul dekal men mer och mer ställs krav på grön dekal. Jag har för mig om att motorer tillverkade från 2006 (euro 4) klarar grön dekal, tidigare modeller (från 2000) gul och de allra tidigaste har (från 1997) röd dekal vill jag minnas. Äldre bilar än så får ingen miljödekal över huvud taget.

Men som sagt, vid genomresa, utan att besöka städernas stadskärnor klarar du dig utan. På Miljödekaler - DEKRA kan du få mer info.

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Köp miljödekalen hos Dekra i Tyskland, kostar € 5,- (SEK 45,-)

Fixas medan du väntar, ca 15 min.

Förslagsvis i Lübeck nära motorvägen.

GPS: N53 52 36 E10 40 00   

Toppen