• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Miljöbilar

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.852
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025
Hej!"
Hörde ni vad dom sa Folk som bestämmer i "Pyttelandet Sverige" i miljö hänseende.
Jo dom som styr kör dom mest "miljöovänliga" bilarna som finns på marknaden,
Jo dom propagerar för ökat miljö tänkande, för dom vet hur Svensson tänker "tänk" på miljön!
Dom bidar sin tid, & väntar på att Svensson skall betala läropengarna, så "dom" kan köpa billigt, & "Glida" fram!!!!
Mvh.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Miljöbilar

Vad kör du själv, el eller gas?
Jag känner en miljöpartist som kör Volvo 98!
 
Senast ändrad:

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.852
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025
Sv: Miljöbilar

Jo men Karrevik.
Tycker du inte det är märkligt när ledade personer uppmanar "Svensson" att
bete`sej på ett visst sätt & sen dom personligen "skita" i allt det dom "propagerat" för?
mvh. "Ps" vad jag Svensson" kör i dag "skiter" politikerna " i, men skall jag vara en föregångare så dom "politiker" kan dra nytta av det? "Ds"
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Miljöbilar

Eftersom du startade tråden vore det intressant att veta vilken personbil du själv använder.
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.852
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025
Sv: Miljöbilar

Jo Knarrevik!
Min fru sa precis Knarrevik "ett" & Knarrevik "två" vad hon menade vad vet jag!
Jag har just "skrutit om min personbil i annan tråd 450000 km m. automat tror 2 mille ner växlingar utan problem m. Automaten! . Fiaten "pallar den för samma "tryck"?
Nä ärligt talat så efter alla dessa mil på V70 ;an så är det mesta slut MEN den Franska motorn " Spinner " som en "Katt" Karossen helt intakt!!!!!
Mvh. "Ps Heja heja alla ovetande politiker som har agerat på Lunda festivalen för den tar "sin tid " av skolgången!"Ds!
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Miljöbilar

Lite underligt att du startar en tråd om miljöbilar och kör en gammal V70 som gått 45000 mil. Värre bil ur miljösynpunkt kan det knappast bli! Värre än miljöpartisten med Volvon från 98!
 
F

F.d. 25026

Guest
Sv: Miljöbilar

Jag är också en av dem som anser att de som valts att representera en grupp om möjligt bör föregå med gott exempel, särskilt i de frågor som gruppen förespråkar. Utan att jag själv för den skull måste leva efter just den gruppens föresatser.

Jag kan till exempel tycka att en folkvald miljöpartist bör försöka värna om miljön, även om jag själv inte skulle ha för vana att källsortera, krama träd, eller vad det nu kan röra sig om.


Lite underligt att du startar en tråd om miljöbilar och kör en gammal V70 som gått 45000 mil. Värre bil ur miljösynpunkt kan det knappast bli! Värre än miljöpartisten med Volvon från 98!
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Miljöbilar

Svammel, det är konsumtionen av nya bilar som är farligt för vår planet.
Vi som värnar om miljö och klimat kör äldre bilar som inte belastar vår planet med nyproduktion av fordon.
En äkta "miljöbil" är alltså den som håller i +50 år och därmed minskar behovet av nyproduktion, dagens skräpbilar med livslängder på 3-10 år är alltid extrema miljö/klimatbovar.
Elbilen den största miljöboven av de alla........
En bil koster numera betydligt mer i energi att bygga än vad den sedan konsumerar under sin livslängd (elbilen 10-100ggr) så var klimatsmart, köp ingen ny bil!
 

hobsen

HBK Intresserad
Inlägg
42
Kommun
Norge
Sv: Miljöbilar

Det å diskutere miljø i et bobilforum virker merkelig.
Vi kjører alle rundt med hver vår miljøbombe.
Vi flytter på oss i miljøbomber som veier fra 3 tonn og mer.
Vi krever at myndigheter legger til rette for vår miljøfiendlige livsstil.

Men det er utrolig hvor godt vi trives med det vi gjør...
 

framsidan

FD HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3691
Medlemskap
2023
Sv: Miljöbilar

Jag är också en av dem som anser att de som valts att representera en grupp om möjligt bör föregå med gott exempel, särskilt i de frågor som gruppen förespråkar. Utan att jag själv för den skull måste leva efter just den gruppens föresatser.

Jag kan till exempel tycka att en folkvald miljöpartist bör försöka värna om miljön, även om jag själv inte skulle ha för vana att källsortera, krama träd, eller vad det nu kan röra sig om.

Men miljöpartister talar bara om för oss vad vi får/skall göra eller inte men själva gör dom det inte.

Som t ex förra språkröret i MP som kör en stor suv och tycker att han behöver den. Den från riksdagen som meste åkte runt med taxi var en kvinnlig miljöpartist. Maria Wetterstrand flög fram och tillbaka mellan Stockholm och Finland osv

Men att göra det svårt och dyrt för oss vanliga det kan dom........

framsidan
 
F

F.d. 51386

Guest
Sv: Miljöbilar

Svammel, det är konsumtionen av nya bilar som är farligt för vår planet.
Vi som värnar om miljö och klimat kör äldre bilar som inte belastar vår planet med nyproduktion av fordon.
En äkta "miljöbil" är alltså den som håller i +50 år och därmed minskar behovet av nyproduktion, dagens skräpbilar med livslängder på 3-10 år är alltid extrema miljö/klimatbovar.
Elbilen den största miljöboven av de alla........
En bil koster numera betydligt mer i energi att bygga än vad den sedan konsumerar under sin livslängd (elbilen 10-100ggr) så var klimatsmart, köp ingen ny bil!

Här är jag nog inte riktigt med.....Nu kommer siffrorna från bilbranschen själv men enligt dom så är energiåtgången följande i en bils livstid. Inte helt säker på siffrornas exakthet eftersom jag inte minns var jag hittade siffrorna. Men det är i dom trakterna iaf.

5% Nyproduktion
90% Fordonets brukande
5% Skrotning

Det här betyder att moderna bilar med en betydligt lägre bränslekonsumtion är det bästa alternativet för miljön (om nu bilar kan bli bra för miljön någonsin) kontra äldre mindre effektiva fordon. Även för den lokala miljön är det betydligt bättre med nya moderna bilar som har bättre reningssystem och effektivare förbränning.

Min egen personliga och förvånade upptäckt är att bilarna bara blir större och större, trodde vi skulle gå till mindre och bränslesnålare bilar, men icke!
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.218
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2025
Sv: Miljöbilar

Svammel, det är konsumtionen av nya bilar som är farligt för vår planet.
Vi som värnar om miljö och klimat kör äldre bilar som inte belastar vår planet med nyproduktion av fordon.
En äkta "miljöbil" är alltså den som håller i +50 år och därmed minskar behovet av nyproduktion, dagens skräpbilar med livslängder på 3-10 år är alltid extrema miljö/klimatbovar.
Elbilen den största miljöboven av de alla........
En bil koster numera betydligt mer i energi att bygga än vad den sedan konsumerar under sin livslängd (elbilen 10-100ggr) så var klimatsmart, köp ingen ny bil!

Nu är du nog ute och cyklar(miljöanpassat), det har jag aldrig tidigare hört annat än i skrönor, precis samma sak kommer miljömotståndarna med vad gäller vindkraften. Kom med källfakta först, då kan du bli trovärd. 5-90-5 har bilbranschen tidigare hävdat, vilket nog är överdrivet men ändå ganska nära sanningen.
Jag är inte Guds bästa barn när det gäller bilar, men jag anstränger mig för att kompensera det.
Bertil
 
B

Boxer

Guest
Sv: Miljöbilar

Hej!"
Hörde ni vad dom sa Folk som bestämmer i "Pyttelandet Sverige" i miljö hänseende.
Jo dom som styr kör dom mest "miljöovänliga" bilarna som finns på marknaden,

Mvh.

Gör dom inte alls, dom kör inte dom modernaste miljöbilarna men dom har någorlunda moderna katalysatorbilar t.ex. Det är en himla skilnad mot dom mest miljöovänliga.
 

christinathomas

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Växjö
HBK-Nr
15067
Medlemskap
2025
Sv: Miljöbilar

Hej. Finns det någon som vet om husbilar som har Fiat motorer som är skattebefriad som vissa andra personbilar med partikelfilter? ?
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.767
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025
Sv: Miljöbilar

Miljöbilar osv....Det beror väl på hur mycket man kör?
Vintertid är de flesta husbilar exemplariskt miljöriktiga.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.734
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2025
Sv: Miljöbilar

En seglivad skröna!

Hej
Nja, skröna vill jag nog inte hålla med om. Det finns ett antal olika sätt att beräkna energiåtgången vid fordonstillverkning.
De som nämner att bara 5% av energiåtgången sker vid tillverkningen utelämnar de flesta faktorerna, de nämner antagligen bara energiåtgången inne på fabriken.

CNW (CNW Marketing Research) skrev en vetenskaplig artikel med långt fler faktorer medräknade. De har beräknat mer än 3000 faktorer från konceptidé till skrotning. Beräkningen var verkligen omfattande och omfattade allt med gruvbrytning, materialframställning av komponeter, transporter, arbetarnas transporter till fabrikerna mm. mm. En viktig komponent var sedan fordonets totala livslängd.
Artikeln var på flera hundra sidor och de kom fram till att större delen av fordonets totala energiåtgång låg utanför själva användandet.

Artikeln är naturligtvis kontroversiell, särskilt i länder där man i stort sett enbart ser till energiåtgången vid användandet.

Jag har inget emot att det utvecklas snålare och renare fordon men bilden är betydligt mer komplex än att stirra sig blind på användardelen av den totala energiåtgången.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.218
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2025
Sv: Miljöbilar

Stig,
Du har helt rätt i det du skriver, men det gäller om man använder jungfrueligt material. Numer återanvänds >85% av bilens material och om något år är kravet 95%. Det finns en massa LCA utförda på bilar och de har egentligen bara en sak gemensamt: man får det resultatet som gagnar uppdragsgivarens syfte. När det gäller bränslet så skall man ju också räkna med den energi som går åt för att producera bränslet, allt från första prospekteringen fram till bränslepumpen, förmodligen en faktor 2, kanske ännu mer.
När det gäller bilar så är det ju ingen slit o slängprodukt, jämför tex dagens telefoner som byts ut så fort det kommer en uppdaterad modell. I allmänhet använder vi bilen tills den blir alltför nedsliten för att reparera. Ett stort problem är dock alla försäkringsbilar som idag skrotas, även för relativt obetydliga skador. Där kan man nog i vissa fall nå de siffror som nämnts tidigare.
Bertil
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Miljöbilar

Man får också ta hänsyn till om bilen har katalysator och partikelfilter. En gammal Volvo som har gått 45000 mil och används dagligen är en veritabel miljöbomb. Det märker man på lukten när man kör bakom.
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Miljöbilar

Som så ofta blir man imponerad av deltagarna på detta forum.
Stig har till och med en referens till en vetenskaplig artikel som tydligen behövs när man presenterar ett allmänt känt faktum.
Nu så att alla förstår vad jag menar, det är inte frågan om att det är exakt 50% energi vid tillverkning och resten som bränsleförbrukning då det är en förenklad bild som används för att beräkna "hur mycket EN bil kostar för vår planet".
Troligvis är det mer än 50% som åtgår vid tillverkning men vi kan nu lämna den biten.
Att kalla detta fakta för en skröna är alltså fel, att "5-5-90%" handlar om något annat förstår nog alla som är lite lätt insatt i hur material utvinns från naturen.
Bilar byggs huvudsak av nyvunnet material och efter brukande kan stora delar av bilen återvinnas vilket är med i beräkningen "50/50"

Stora delar av världen håller på att lyfta sig ur extrem fattigdom och en tid efter det vill även de ha bilar.
Det är i ljuset av detta en totaltokig idé att se nybilskonsomtion som något bra för miljön.
Elbilen gör det snart möjligt för miljontals kineser att köra på kolkraft, ett av skälen till att jag ser elbilens roll som frälsare som en förvirrad tanke.
3/4 av all el produceras med hjälp av fossila bränslen och den delen kommer i bästa fall att öka bara lite i takt med att ökning av energiförbrukning per person nu galopperar.
Elbilen är alltså en kolbil........

Sedan detta att mobba oss som äger gamla bilar, vad grundar man det på?
Reklamfilmer från bilindustrin?
Min far har en bensindriven Volvo från -00 i perfekt skick, den har givetvis fungerande 3W-kat (som alla bensinbilar i Sverige sedan 1989) och därmed LÄGRE NOx utsläpp än medel-ny-sålda-bilar som till 60% är dieseldrivna.
Diesel har nämligen fortfarande "NOX rabatt" i EU märkligt nog.
Min fars bil är alltså en "tvättäkta miljöbil" sett ur min synvinkel då jag (för debattens skull) prioriterar NOx när jag ser på emissioner.

Jag är motorhistoriskt intresserad och ser det som min rätt att försvara mitt intresse mot felaktiga påståenden.
Att katalytisk avgasrening gjort underverk för (framförallt) stadasmiljön är naturligvis helt korrekt men att mina veteranfordon skulle hota den globala miljön jämfört med en ny bil är en tanke baserad på liten insikt.
Jag är givetvis för att alla fordon som nyproduceras ska vara så avgasrenad som tekniken klarar men jag vänder mig mot tanken att nybilsköparna räddar vår planet.
Tanken att jag med mina veteranfordon räddar planeten är faktiskt inte mer felaktig så därför tar jag mig rätt att driva den tesen.
Jag har nämligen så låg konsumtion av kapitalvaror att jag är en äkta miljökämpe och kan därmed tanka mina fordon lite oftare än andra!
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen