• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Miljö

F

F.d. 53064

Guest
Jag tycker det är ok med miljöpolcy men då krävs det att man löper hela linan ut och inte bara go bitarna kolla bilarna det är det tyngsta bitarna annars var tysta om det miljö är kännsligt

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Miljö

Jag tolkar ditt uttalande som att det är nyare bil som gäller & inget annat. Ett otroligt naivt uttalande. Priset på en nyare bil ligger från 300000:- & uppåt vilket inte alla anser sig ha råd att betala & dessa skall alltså ingen husbil ha? Om du följt med i debatten så kan du inte undgått att se att det finns många sätt att värna om miljön som att hantera sopor,svart- & gråvatten på ett acceptabelt sätt. Montera solceller etc.

:mad:Bennie:mad:

F

F.d. 53064

Guest

Husbilsklubben skriver om miljöpolicy och då anser jag att våran största miljöbov är bilen sedan kommer resten. Du vet bilen smutsar ner miljön

F

F.d. 53064

Guest

Vad har avgaserna för effekt på oss och miljön ?

Jo avgaserna ger upphov till många olika skador, både på vår natur och på oss själva . Kväveoxider har en gödande effekt på mark och vatten.

Överskottet på kväve i marken läcker ut till våra kustområden och bidrar till övergödningen i havet.

Kväveoxider i luften kan t.o.m i låga halter irretera andningsorganen och orsaka astma. Svaveloxider och kväveoxider orsakar försurning av vatten och marker.

Koldioxid leder till att klimatet på jorden blir varmare genom att utstrålningen av värme från jorden bromsas upp (växthuseffekten) .

Koloxid ger andningsbesvär och kan ge upphov till störningar i nervsystemet.

Kolväten kan påverka arvsanlagen och orsaka cancer. Sot och partiklar leder till besvär med luftväger och andning.

Detta är vad som kan hända med våran miljö och då handlar det inte om priset på bilarna.

Lars o Annica

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024

Jo avgaserna ger upphov till många olika skador, både på vår natur och på oss själva . Kväveoxider har en gödande effekt på mark och vatten.

Överskottet på kväve i marken läcker ut till våra kustområden och bidrar till övergödningen i havet.

Kväveoxider i luften kan t.o.m i låga halter irretera andningsorganen och orsaka astma. Svaveloxider och kväveoxider orsakar försurning av vatten och marker.

Koldioxid leder till att klimatet på jorden blir varmare genom att utstrålningen av värme från jorden bromsas upp (växthuseffekten) .

Kolväten kan påverka arvsanlagen och orsaka cancer. Sot och partiklar leder till besvär med luftväger och andning.

Detta är vad som kan hända med våran miljö och då handlar det inte om priset på bilarna.

Det där låter inte bra, vill du löpa hela linan ut kan du sälja din bil.
Då vi snart får vår nya har jag för avsikt att köra minst ett par säsonger till.
Lars

D

Deleted member 11118

Guest

Varför har du husbil?

K

Kimobo

Guest
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 9667

Guest

Mycket märkligt inlägg av trågskaparen!Självklart skall vi värna om vår gemensamma miljö och dra vårt strå till stacken.Kanske trådskaparen skall fundera på att köpa en Prärievagn och två hästar istället.
Lasse

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Vad menar trådskaparen med sitt inlägg. Ja vi vet alla att bilar släpper ut avgaser vilket ju inte är bra, Varför skriver en som uppenbarligen har en husbil ett inlägg som ju ifrågasätter något han själv valt att göra. För mig hade alternativet troligen varit charter med flyg och boende på hotel. Det hade inte varit mera miljövänligt. Kanske man vill väcka debbaten om att miljökompensera vår hobby? Gör trådskaparen det? Jag har inget problem med hur jag lever och jag försöker att göra så mycket jag har råd till för att belasta miljön så litet jag kan. Skall man vara ärlig hade det säkert varit möjligt att leva ännu mera miljövänligt men det skall ju också vara "gött att leva" också.:)

marunga

FD HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022

Vad gäller bilar o utsläpp har jag lite svårt för att ta det på allvar.
Ser man till bilindustrin är vi verkligen inne i en hype där det gäller att överträffa varandra vad gäller motoreffekt.
400 hkr var ju mkt för några år sedan, nu överträffar de tyska premiumbilar varandra och släpper gladeligen iväg monster på upp mot 800 hkr och mer.

Inget för vanligt folk utan man sneglar mot dom superrika i USA, Ryssland, Kina och Arbländerna. Länder där bränslet kostar en bråkdel mot vad vi betalar.

Vore ju fint om dom kunde ta lite av miljöansvaret så att inte allt hamnar på medlemmarna i HBK..:)

/M

F

F.d. 24414

Guest

Vill man vara "miljöaktivist" i den mening att man vill minska den globala användningen av fossilt bränsle så ska man givetvis enbart köpa/äga ett gammalt fordon!

Det är produktionen samt överkonsumtionen av nya fordon som är mer än 50% av problemet!
Det krävs lika stor energimängd att producera en ny personbil som den sedan använder sig av under hela sin livslängd i form av bränsleförbrukning.
Produktionen av fordon (från malm/mineral o.s.v. till färdig produkt) sker i huvudsak med energiformen el som till ca 75% är framställd av fossilt bränsle, El produceras i huvudsak av olja, naturgas samt kol så att minska sin elkonsumtion är naturligvis nummer ett på miljöaktivistens lista.
50% av energimängden för produktion och 50% i förbrukning tills bilen destrueras gäller de massproducerade personbilarna, ser man till de nästan handbyggda husbilarna bör man ligga på flerfalt högre energibehov för produktion än vad de sedan konsumerar i form av bränsle under dess livslängd.
Så vill man minska sin förbrukning av fossilt framställd energi så ska man enbart köpa ett fordon som redan finns (om man måste äga ett fordon), man ska faktiskt konsekvent avstå från att köpa samtliga produkter som nyproduceras.

Men visst är en modern bil något renare än en riktigt gammal sett till NOx, HC samt partiklar, CO2 per körd kilometer är det lite sämre med då de äldre ofta är minst lika bra......

F

F.d. 50069

Guest

Ska man köpa en riktig "miljöbil"' så är visst en gammal Morgan optimal.
Mycket i bilen är ju desutom trä också:rolleyes:.
Sen skrotas visst aldrig en Morgan heller! Ökar mer i värde än guld.

Sen är väl i ärlighetens namn inte utsläppen optimala heller, fast en Morgan eller liknande bil körs ju oftast inte så mycket. Sen är det ju så att säkerheten i en äldre bil knappast är up to date heller:oops:

Fast då kör man ju försiktigt i andras närhet, såklart;)

Toppen