• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mil kontra ålder husbil!

Argos 747

HBK Medlem
Inlägg
495
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2025
Hej lite nyfiken hur ni andra tänker kring mil och ålder på husbil säg exempelvis en nyare bil som gått 7000 mil fullservad och i bra skick kontra samma bil och skiljer inget i utseende, utrustning men ett par år äldre med exempelvis 3000 mil på mätaren, vilken bil bör prissattas högst och är mest intressant på marknaden? Funderat en del på det och har själv svårt att veta hur jag ska tänka här.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.690
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
På en begagnad bil är skicket allt.

Ålder och mil spelar väldigt liten roll.
Husbilschassin har en teknisk livslängd långt över 30 000 mil. (om dom sköts = skicket)

Det finns ingen mätbar skillnad på ett chassi som gått 3000 eller 7000 mil, utom att den på 7000 mil nu är inkörd och går som bäst.
(om bägge är lika välskötta, där har vi skicket igen.)

Det viktigast är att bodelen fyller den noga genomtänkta kravlistan.
 

Jari.T

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Tierp
HBK-Nr
34904
Medlemskap
2024
Skicket är det avgörande och inte milen. Jag har kollat på bilar som gått 1000/2000 mil som ser ut som vrak invändigt och även bilar som gått 20 000 mil helt utan märken utvändigt och invändigt. Dom som haft hund och eller småbarn är bilar jag undviker.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.659
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Om det handlar om lite äldre begagnade bilar skulle jag förutom ålder och mil ta med vilken miljöklass bilen har om man vill köra utan för mycket planering. Kraven på miljöklass lär inte minska med tiden och redan nu är det stopp lite varstans för bilar äldre än 2012 dvs inte Euro 5.
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
762
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Det kan dock vara en fördel med en nyare bil om det tillkommit förändringar som är värdefulla.
Det är inte helt lätt att svara kategoriskt på frågan och ska man göra svar är omöjligt man får ta varje sak för sej. Ofta landar det i att man börjar matcha olika alternativ mot varandra och till slut känner man sej mera osäker än när man började.
Ibland kan det vara bättre att göra ett omtag och vidga sina vyer.
 

CampingLady

HBK Medlem
Inlägg
536
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
38214
Medlemskap
2025
Jag tycker det är viktigare att kolla milen än ålder, samma som när man köper personbil.. min husbil, en Fiat -99, pedanskött av tidigare ägare och 3700mil på mätaren, superbra köp och jag är mer än nöjd de fyra åren jag haft den..
Men som med det medta är det väl en kombination av titt på ålder, miltal samt titt i plånboken..
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Om det handlar om olika modeller, som det väl iofs inte gjorde i ursprungsfrågan, kan det vara så att det fortare blir svårt att hitta reservdelar till den äldre bilen.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.571
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Skick, service, pris och mil. I den ordningen kollar jag på bil. Miltalet är egentligen ganska oväsentligt om bilen i övrigt är i gott skick. Bilarna är ju i regel byggda på transportbilar som är gjorda för att gå iaf 50 000 mil. Ofta kan en bil som rullat må bättre än en bil som mestadels stått stilla, bussningar och tätningar mår ofta bra av att få röra sig så att de inte torkar ihop.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.338
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Skick, service, pris och mil. I den ordningen kollar jag på bil. Miltalet är egentligen ganska oväsentligt om bilen i övrigt är i gott skick. Bilarna är ju i regel byggda på transportbilar som är gjorda för att gå iaf 50 000 mil. Ofta kan en bil som rullat må bättre än en bil som mestadels stått stilla, bussningar och tätningar mår ofta bra av att få röra sig så att de inte torkar ihop.

Definitivt bättre med en bil som har använts och servats regelbundet än en som har stått stilla tills hjulen blir fyrkantiga!
 

Flurken

HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Umeå
HBK-Nr
35965
Medlemskap
2024
Tyvärr slits grejer som inte används också. En bekant fick tag i en riktig lågmilare. Hjullagren var slut då de rostat ihop pga att bilen mest stått. Var ett elände att byta då Ford menade att lagren var gjorda för bilens livslängd och skulle hålla minst 120 000 mil.
 

Jost68

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
29346
Medlemskap
2024
Vid lite nyare bilar skulle jag även lägga till frågan om garantier och att kontroller har utförts enligt garantikraven. Exempelvis LMC kom ganska tidigt med 12 års täthetsgaranti men kräver årliga kontroller.
 
Toppen