• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Migsvetsgas

Rotax

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
976
Medlemskap
2026
Vet inte om denna fråga hör hemma i detta forum? Dom får väl lyfta ut det isf.
Jag hobbysvetsar med en antik ESAB A9 och använder gasblandning argon/co tror den heter mission 25. Min son lånade en tigsvets för att göra ett avgasrör till en V8. Bytte ut gasen till en ren argon. Efter det jobbet blev det kvar 100 kg atö. Nu känner jag inte igen svetsen som den var tidigare, helt annan färg på ljusbågen och värmen på svetsgodset. Jag har även satt i ny 0,8 mm Elgas svetstråd. Tror inte att det är den som spökar.
Är det någon som har erfarenhet om det går att migsvetsa med ren argon?

Kjell

HBK Medlem
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2025
Sv: Migsvetsgas

Med ren Argon kan alla material - stål, Al, rostfritt mm - svetsas med MIG även om olegerat stål med fördel kan svetsas med någon av Misongaserna:
MISON® skyddsgaser - Verkstadsindustri > Produkter > Industrigaser |

En liten hobbyverkstad utrustad med en TIG-svets kan svetsa alla vanligen förekommande material med Argon och behöver då bara ha en enda sorts gas hemma.
Detta uppväger mer än väl det något högre priset på ren Argon jämfört med Mison.

Toppen