• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Midvinter är en mörk tid

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Midvinter är en mörk tid

Det är något man måste tro på om man kör året

Det hjälper litet på vissa plåtdelar om det görs riktigt och underhålls med nya behandlingar då det behövs. Det finns dock många ställen där det inte behandlas. Undergolv av trä måste oljebehandlas men mår ändå illa av salt och stensprut. Minsta skada du har på aliminium plåten blir till ett hål om salten får jobba en tid. Så länge lacken skyddar är allt ok men stenskott kan snabbt ge svårlagade skador. Många bilar har också kabeldragningar mm under bilen och de mår dåligt av saltsörjan. Kryp under bilen och titta igenom allt som bör skyddas med någon typ av skyddande hölje. Det går säkert att rostskydda och i övrigt saltskydda en husbil men det är inga bilat som har detta från fabrik. Jag har roat mig med att titta under premiumbilar som concorde och morelo och även dessa behöver åtgärder.
Min egen Knaus sunliner byggd på Fiat Alko amc chassi skulle behöva mycket jobb för att saltsäkras. Min bil är nog mycket typisk då samma chassi finns på Brustner, Detleffs, Hymer, Kabe Carthago mfl. Det är ännu mera jobb på rena Fiat , Ford eller Mercedes chassin.
Utan detta jobb tror jag att man halverar bilens livslängd med saltsörja körning.

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025

Eftersom jag inte åker på vintern och har bytt till mig en gammal bil så ser jag även ett stort intresse av att hålla på och fixa och bygga om bilen till min egna önskemål så ser jag ett stort intresse med detta under vintern. Detta hinner jag inte med på sommaren.

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Skulle gissa på att minst 95% av de husbilister som är kvar i sverige vintertid har ställt av sina husbilar!? De enstaka husbilar man kan möter på E6'an (def inte många på E6) verkar undantagslöst vara på G söderöver och kan näppeligen betraktas som "vinterhusbilister i Sverige med allt vad det innebär"!

Om vi nu antar att det finns totalt 60.000 husbilar i Sverige, så är det med min gissning högst 5% av dem dvs 3.000 som "verkligen rullar på våra vintervägar". Jag tror att även min gissning om 5% är en klar överdrift av verkligheten, vad innebär mängden verkliga vinterhusbilister.
Husbilar är minst sagt ovanliga i trafiken på E6, mfl vägar i nuet och man blir därmed frågande inför husbilars "användning vintertid"! 15% som Pilot gissar är vinteranvändare skulle t.ex innebära att 9.000 skulle vara på rull på vägarna??

Jag räknar inte dem som ev "torrsimmar" i avställda bilar vid elstolpar/campingar som verkliga vinteranvändare av husbilar inkl rull. De blir mer att betrakta som fast boende men inte som vinteranvändare inkl vinterväglagskörning (i likhet med normal sommaranvändning)!

Senast ändrad:
F

F.d. 52945

Guest

Jag säger inte emot dig Relax, det kan mycket väl vara så men mina siffror tog jag från någon husbilstidning.
//Pilot

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Hej igen
Jag tror allt det rullar endel bilar ute trots att det är vinter. Varje dag kör jag ett par timmar på E6an och vist ser jag dagligen husbilar. Att ägarna sedan väljer att förbruka sina bilar litet fortare än oss som bara kör sommartid är ju bara bra för husbilbranchen
Om tre tusen bilar minskar livslängden till hälften dvs från ca 20 till 10 år innebär ju det en merförsäljning av husbilar med 300 per år. Handlarna gillar säkert detta:)

brogu

HBK Medlem
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2026

Det kanske är fler än vi som sålt personbilen och har husbilen som enda bil. Personbilen stod ju bara och tickade pengar.

I vinter håller vi oss på hemmaplan så då får det väl bli lite salt ibland. Inte så roligt men saltet drabbar även personbilarna.

/Gunnar

Maja

HBK Medlem
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2025

Vi kör också "vid behov" = året runt. Det betyder att vi underredsbahandlat vår bil noggrannt. Kanske är detta lite lättare för oss med plåtisar. Inga trädetaljer och kanske också gjorda för året runt körning. Tänk på alla färdtjänster, distributionsbilar och skolbussar som rullar oavsett väder och väglag.

Reste Arvika-Sthlm t.o.r. för några veckor sedan. Ingen trängsel av husbilar men säkert en dryg handfull på vardera sträckan. Dieselvärmaren höll oss med mys!:)

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Vi kör också "vid behov" = året runt. Det betyder att vi underredsbahandlat vår bil noggrannt. Kanske är detta lite lättare för oss med plåtisar. Inga trädetaljer och kanske också gjorda för året runt körning. Tänk på alla färdtjänster, distributionsbilar och skolbussar som rullar oavsett väder och väglag.

Reste Arvika-Sthlm t.o.r. för några veckor sedan. Ingen trängsel av husbilar men säkert en dryg handfull på vardera sträckan. Dieselvärmaren höll oss med mys!:)

Här har vi nog ett område där plåtisarna överglänser övriga bilar. En väl underedsbehandlad plåtis som tvättas väl samt där rostskyddet förnyas regelbundet kan nog tåla vintern ganska väl också i vår saltsörja. En plåtis är ju också pga sin storlek lättare att tvätta.:)

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Jag för min del tror att det är precis tvärtom, livslängden på en plåtis är ungefär som på en personbil, d.v.s. den går att hålla i bra skick ca 10 år, sedan kommer rosten krypande på allvar.

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Den största hållbarheten på en husbil måste väl vara en traditionellt byggd bil. Givetvis byggd med plastunderdel på bodelen och galvat chassie.
Då återstår ju bara en liten del under hytten som måste skyddas.

surtecruisers

FD HBK Medlem
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022

hej ! du är nog inte ensam eller unik i det avseendet finns nog många ! däribland vi ! tycker att var sak har sin tid o tjusning !

surtecruisers

FD HBK Medlem
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022

jo vi har rostskyddsbehandlat men kör inte på vintern ändå ! bilar rostar i sommarväglag med särskilt de som inte har nåt rostskydd o tala om !

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Den största hållbarheten på en husbil måste väl vara en traditionellt byggd bil. Givetvis byggd med plastunderdel på bodelen och galvat chassie.
Då återstår ju bara en liten del under hytten som måste skyddas.

Allra bäst är ju en helintegrerad, den har heller ingen hytt som rostar.:)

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Jodå, men inga dörrar, inga plåtskärmar, ingen övergång mellan hytt, tak och sidor? ;)

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Hej igen
Nu är det mitten av januari och vintern börjar även att nå mina breddgrader i västsverige. Jag kör några timmar bil varje dag och tycker mig se färre och färre husbilar. Fram till jul mötte man nästan alltid någon men nu är husbilarna så få att man hajar till när man ser en husbil på vägen. Man börjar nästan misstänka att det är ganska lungt i de flesta vinteriden. Hemma på tomten står bilen och fryser men det har blivit något besök för kontroll av att allt fungerar som det skall. Det är ganska mysigt att starta upp webaston och titta litet på vintersport på tv medan wärmaren brummar. En liten bitburger brukar också sitta fint. Jag förstår dem som vintercampar men saltet här i söder håller fortfarande mig från vägarna. Snart är det dock vår och ljusare tider. Det är mindre än halva vintern kvar så håll ut:)

Stefan51

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
13501
Medlemskap
2025

Hej !
Jag håller med dig det går åt rätt håll
för varje dag som går kommer vi närmare våren .
Min husbil har också semester nu ,
men den längtar till våren för den vill ut och åka .

Ni alla får ha det så bra
Med vänlig hälsning
Stefan

F

F.d. 52945

Guest

Hej igen!
Finlandsresan är nu över och man är tillbaka i Svedala.
Det var rent ut sagt ett skitväder från början till slut både i Sverige och Finland, plusgrader det mesta av tiden samt regn.

Jag kan dock konstatera att det körs (åtminstånde upplevde vi det så) mer husbil i Finland än Sverige om vintern iaf den sträcka som vi körde och som det skrivs om i tråden det var inte mycket husbilar vi såg denna gång på våra vägar.
Nu är husbilen tvättad och fin igen bara att hoppas att vi får fint väder till helgen för då åker vi ut igen!

//Pilot

Toppen