• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Microvågsugn i husbil

nilhen

HBK Medlem
Kommun
Billeberga
HBK-Nr
3266
Medlemskap
2025
Vi har ibland behov av att ha en microvågsugn i husbilen. Vi har en stor batteri bank på 345Ah vilket borde räcka. Kan man köra en microvågsugn på en 12->220V inverter med fyrkantsvåg eller måste man ha den dyrare med ren sinusvåg?
Ungefär hur stor behöver den vara?
//nilhen

Jörgen

HBK Medlem
Kommun
Beziers
HBK-Nr
222
Medlemskap
2025
Sv: Microvågsugn i husbil

Hej!
Jag har köpt Biltemas 1000watts konverter som omvandlar från 12-230volt. Jag har en 700watts micro. När jag kopplade konverten på bodelsbatteriet så gick den en stund innan den slog ifrån på den inbyggda lågströmsvakten. Jag har därför monterat konverten på bilbatteriet och då går det bra om jag har motorn igång så att generatorn laddar batteriet samtidigt. Viktigt att du har minst 25kvadrats kabel till konverten samt drar kablarna på ett säkert sätt med riktiga kabelgenomföringar genom torpedväggen som du måste borra hål i för att få fram pluskabeln. Jag har ställt konverten på golvet precis framför passagerar stolen. Där är den inte ivägen samt så ser jag om den är påslagen eller ej. Om du glömmer att stänga av den drar den ur batteriet på någon eller några dagar. Lycka till

Peterpan

FD HBK Medlem
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
2924
Medlemskap
2022
Sv: Microvågsugn i husbil

Jag har en vanlig 240 volts Micro med grill och varmluft samt ett Honda elverk. Fungerar utmärkt att värma upp maten eller baka upp frallorna på morgonen.

Toppen