• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Microlån via Kiva, ett lysande sätt att hjälpa till!!

F

F.d. 4220

Guest
Jag har läst om detta förr, men som vanligt blev det inte av.
Men idag fick jag en länk av en bekant och registrerade mig hos dem.

Man hjälper en person någonstans i världen med hjälp av ett microlån som hjälper personen/familjen med något som gör att de kan skapa ett bättre liv för sig själva och andra i sin närhet.

Man väljer själv vem man skall hjälpa och med hur mycket. Efter en tid betalas lånet tillbaka och man kan antingen låna ut dem till någon annan eller sätta in dem igen på sitt eget konto.

Om ni går med via nedanstående länk så kan ni, förutom att läsa mer om vad det handlar om, även få 25 dollar att ge bort till valfritt projekt.

//Stefan

Kiva - You're invited to Join Kiva

Martin Svensson

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
9100
Medlemskap
2025
Sv: Microlån via Kiva, ett lysande sätt att hjälpa till!!

Hej
Vet man vad låntagaren betalar i ränta och andra avgifter för lånet?
Tyvärr är det otroligt hög ränta för vissa sådana lån.
Med vänlig hälsning,
Martin

F

F.d. 4220

Guest

Kiva tar ingen ränta för lånen. Däremot vet jag iofs inte om de lokala låneförmedlarna tar någon ränta. Men i dessa fall fungerar det inte med ockerräntor...

Så i detta fallet är det säkerligen liten risk att de missbrukar förtroendet.

Wikipedia kan man också läsa om dem

//Stefan

Senast redigerad av en moderator:

SEPTPLMC

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
4849
Medlemskap
2022

Kiva tar ingen ränta för lånen. Däremot vet jag iofs inte om de lokala låneförmedlarna tar någon ränta. Men i dessa fall fungerar det inte med ockerräntor...

//Stefan

Förstår inte sista meningen, kan du utveckla vad du menar med att det "inte fungerar med ockerräntor"?

F

F.d. 4220

Guest

Eftersom det är en hjälporganisation och dem som blir hjälpta inte har några resurser att tala om och inte har råd att gå till en "vanlig" bank,
så är jag övertygad om att höga räntor på dessa lån motverkar syftet. Dvs om de tar ut för höga räntor, kommer ingen att söka hjälp. Mende betalar ränta till de lokala partners som förmedlar pengarna. En ränta för att täcka sina kostnader.

Men jag har ingen fakta att stödja mitt resonemang på. Bara att organisationen i sig är utan vinstintresse och de tar inte ut några avgifter.
Och ser man till siffrorna enligt denna länk, så är det väldigt få som inte betalar tillbaka.

Sen kan man ju prata om vad som kan betecknas som "ockerränta" och snöa in sig på det, men förhoppningsvis var det inte det du var ute efter...

//Stefan

Senast redigerad av en moderator:

SEPTPLMC

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
4849
Medlemskap
2022

Tack för svaret.

Anledningen till frågan var att som Martin varit inne på så utnyttjas fattiga av en hel del skojare som vill sko sig på s.k. mikrolån. T.o.m. nobelpristagaren Muhammed Yunus och hans Grameen Bank har fått mycket kritik för att fattiga hamnar i skuldfällan där de tvingas ta nya lån för att klara räntan på sina gamla.

Utan att veta något om just ditt exempel bör man närma sig alla dessa företag med sund skepsis och försiktighet.

Toppen