• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Löst Microbrytare trasig?

CeGeT

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Örebro
HBK-Nr
14749
Medlemskap
2025
291B036C-1E97-4255-9C7F-C8402EC6EF7E.jpeg
Har idag småfixat med husbilen och allt fungerar utom kranen i köket. Övriga kranar (3 st) fungerar och jag hör hur vattenpumpen slår på och av, men från kranen i köket - total tystnad! Är det värt att skruva isär kranen eller ska hela kranen bytas? Har kollat alla säkringar och alla är hela och det verkar som om kökskranen efter vinterförvaringen har gett upp! Såhär ser kranen ut och vad är bäst att göra för vatten i köket vill jag ha.
 
Senast ändrad:

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.549
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Jag skulle plockat isär kranen och tittat. På baksidan av kranen sitter nog en liten plasthatt. Pilla bort den och du har en insexskruv innanför. Lossa den och du får loss själva kranarmen. Sen hittar du förmodligen en kabel som gått av.
Jag har fixat min kran med lödning av kabeln några gånger. En ganska dum konstruktion som inte håller så länge.
 

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.046
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
I de flesta fall är det en av 2 kablar som gått av och det sker när nan tillräckligt många gånger fört kranen fram och tillbaka mellan kallt och varmt vatten. Om du byter kran, så se till att mekanikern för in dessa båda tunna kablar i en ”krypslang” - då håller denna undermåliga konstruktion under många år. Vi har bytt både i köket och i badrummet !
 

CeGeT

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Örebro
HBK-Nr
14749
Medlemskap
2025
Skruvade isär kranen och det var en av kablarna som var av och den andra var på gång att gå av. Är det lödning och sedan krympslang som gäller? Jag har aldrig använt krympslang men köpte en ”blandpåse” på biltema med olika storlekar. Hur brukar ni krympa slangen? Värmepistol eller hårfön?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Selv bruker jeg en liten varmluftblåser med termostat satt på 130 grader - kun fordi jeg har en slik, før dette var det loddebolten som fikk gjøre jobben. Viktig å ikke komme i berøring med plasten, den krymper ved 100 til 130 grader og smelter før 200 grader. Biltema sine krymper omlag 20% - det finnes dyre som krymper opp til 50%, men de fleste fabrikater ligger på 20 til 30%.
 
Toppen