• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Micro

kent480928

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Motala
HBK-Nr
12307
Medlemskap
2024
Hej vi har nyss köpt husbil en Burstner 664 och vi vill ha micro i den, vi var på mässan i Kista men såg inte någon micro någon stans är det inte vanligt att man har det? Vad krävs det i så fall vad det gäller det elektriska?Är det någon som vet?
 
S

StorDansk

Guest
Sv: Micro

Hej, det som krävs är väl indragit 230V eller en STOR batteribank och en konverter som räcker till för micron.

Annars anser väl många, om man inte har småbarn förståss, att man ska försöka klara sig utan micro, och även hårfön och kaffebryggare om man ska ägna sig åt fricamping.
Står man oftast på camping har man ju tillgång till eluttag!
 
G

Göran T625

Guest
Sv: Micro

Fast ansluten till 220 volt nät är naturligtvis det optimala. Emellertid finns det mikrougnar som är avsedda för både 220 och 12 volt! I 220-läget ger den 900W och i 12-läget nästan 700W vilket säkert räcker till det mesta.
Anslutningsledningarna till 12 volt måste dimensioneras rätt och ordentliga batterier krävs för bra funktion!

//Göran T625

OBS! Jag säljer inte ugnar eller har inga andra kopplingar till marknaden!!!
spacer.gif

Mikrovågsugn 12/230 V


Mikrovågsugn 12/230 V Väldigt mobil mikrovågsugn. Kan anslutas till vanligt 230-volts vägguttag, 12-volts fordons sockel eller 12-volt batteri. Perfekt till båten eller husvagnen. Effekt: 230V 660W, 12V sockel 175W, 12V direkt från batteri 660W. 12/230 V. Volym: 8 l. Vikt: 8,7 kg. L230xB195xH170 mm. Pris: 1995.00 kr


 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Micro

Vi har ett 230V uttag i skåpet ovanför kyl/frys. Nog är det smidigt med en micro/ugn fast det kräver 230V från stolpe/elverk.
Även om vi har barn så hägrar en ugn mer än en micro, ska testa först med en Omniaugn så slipper man vara beroende av stolpe/elverk.

Peter :)
 

kent480928

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Motala
HBK-Nr
12307
Medlemskap
2024
Sv: Micro

Hej Tack för svaret men jag har kört lastbil i hela mitt liv och legat ute hela veckorna, har mat med mig för hela veckan och då använder jag micro för att få varm mat och det funkar kanon så därför är man bortskämd med det och då tycker man att det borde funka även i en husbil :)
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Micro

Vi använder mikrovågsugnen för att värma mat och ibland för att tina fruset bröd. Oftast har vi ingen extern elanslutning när vi är ute med bilen och då får vi 220V från en inverter på 1,5 kW (som automatiskt tar över försörjningen av 220V-uttagen när nätström inte är anslutet).
Vi har klarat oss bra den gångna vintern trots att vi inte har mer än 2 x 95 Ah bobatterier och trots att solpanelerna inte ger mycket under vintern. Vid uppehåll upp till ett dygn har vi klarat oss utan att behöva ladda batterierna med de laddare vi har med (Honda 2 kW och en Efoy bränslecell). Honda-generatorn med som en försäkring vid nödsituationer i vildmarken, men nödsituationerna har hitintills vägrat infinna sig.

aake
 

kent480928

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Motala
HBK-Nr
12307
Medlemskap
2024
Sv: Micro

Tack för det svaret det låter ju som att det går att ha micro i bilen med hjälp av en omvandlare bara, enkelt att koppla in :)
 
Toppen