• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Michelin Cross Climate Camping 225/75 16 CP, erfarenheter?

Ulla & Claes

HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
8024
Medlemskap
2025
I mitten av juni fick vi vår nya husbil, en Rapido på 3500 kg. Den levererades från fabrik med Michelin Cross Climate Camping, alltså CP däck. Jag känner en viss skepsis mot flersäsongsdäck men eftersom vi direkt skulle vidare mot norra Dalarna och Norge fick däcken sitta på.
Vi har nu kört ca 500 mil på dessa däck i framför allt regnigt väder och temperaturer mellan 10-20 grader plus. Som regndäck tycker jag att däcken fungerar utmätkt. Det har varit skyfall på skyfall och jag har inte noterat några tendenser till vattenplaning i de farter man håller i Norge, alltså oftast max 80 km/h. Styrrespons och stabilitet är också helt ok. Ganska komfortabel gång, lite mjukare än de Agilis CP som satt på vår gamla bil. Ljudnivån är kanske något mer brummande men då jag har lätt nedsatt hörsel ( i alla fall enligt hustrun...) så är det inget som stör.
Eftersom vi var i Frankrike med gamla husbilen i maj och juni har jag inget erfarenhet av hur Cross Climate däcken beter sig på autobahn och i temperaturer på 30-40 grader. Nästa tur ner i Europa blir inte förrän nästa år. Är det någon som har erfarenhet av dessa däck under varma sommardagar? Kan man lita på däcken när det är riktigt varmt? Cross Climate däck syns ju på ganska många personbilar nere i Europa så det kanske är ett ok däck men hur funkar det på husbil? Är det läge att byta till ett renodlat sommardäck till nästa säsong?
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
2.002
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Vi satsade på dessa däck, dyra som f..n så vill man spara pengar ska man nog köpa andra däck.
Så himla nöjda, åkte 3 dagar i spöregn med sjöar på vägbanan, fanns inga tendenser till vattenplaning.

Jag gillar verkligen mönstret och skulle köpa likadana igen, däcket är ett 3 säsongsdäck och inget vinterdäck.
Vår, sommar och höstdäck och det passar oss perfekt då vi inte BARA kör på sommaren..:)


Saxat.
Är Michelin CrossClimate ett vinterdäck?
Dessa däck är vanligtvis för regioner som upplever fyra säsonger men som inte kräver särskilda vinterdäck.



Saxat från Michelins hemsida.

Kör tryggt överallt i alla väder.

Njut av äventyr från tidig vår till sen höst med de exklusiva MICHELIN CrossClimate Camping-däcken. Däcket har hög prestanda och är konstruerat för säkerhet[1-2-3] i alla terränger.
  • Exklusiva husbilsdäck med hög prestanda från Michelin, konstruerade för användning från tidig vår till sen höst
  • Säkerheten först vid körning, utmärkt grepp på vått underlag
  • Förstärkt däckstomme som klarar långstidsparkering: CP märkning
  • Väggrepp, bromsning och fäste på snö garanteras tack vare 3PMSF-märkning
  • Optimerad bromsning på torrt underlag
  • Optimerad MICHELIN hållbarhet och livslängd


Byter man bort detta däck så gör man förmodligen ett misstag..
 
Senast ändrad:

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
935
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Satte på dessa i våras
Tycker bilen går tystare och mjukare
Brukar känna på däcken efter långa etapper på motorväg, de går svalare än Agilis
Är nu inToskana och de funkar i utomhustemp på 33 grd
Det enta negativa är priset - men det kostar alltid att ligga på topp
 

Ulla & Claes

HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
8024
Medlemskap
2025
Satte på dessa i våras
Tycker bilen går tystare och mjukare
Brukar känna på däcken efter långa etapper på motorväg, de går svalare än Agilis
Är nu inToskana och de funkar i utomhustemp på 33 grd
Det enta negativa är priset - men det kostar alltid att ligga på topp
Tack för input. Det känns som att jag låter mina Cross Climate CP sitta på tillsvidare/Claes
 
Toppen