• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

mhutalo / Masa skyddstäcke

Battling

HBK Medlem
Kommun
Nykvarn
HBK-Nr
805
Medlemskap
2025
Någon som vet om företaget existerar överhuvudtaget?

Svår att få kontakt med, ringer i början av juni, mejlar, mejlar igen den 7/6 med frågor samt om han kan leverera innan den 19/6. Översätter med hjälp av Google till finska också. Den 9/6 får jag svar att täcket kan levereras i slutet av samma vecka. Jag lägger då en "skarp" order till honom inom en timme. Vi åker på semester till Italien UTAN att ha fått någon leverans (som utlovades veckan innan) eller fått något annat besked. När vi nu har kommit hem och konstaterar att vi ännu inte fått någon leverans, så har jag nu ANNULERAT ordern.

FRÅGA:

Är det någon av er som råkat ut för samma sak = Svår att kommunicera med, oklara leveransbesked och långa leveranstider?

/Battling

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: mhutalo / Masa skyddstäcke

Synd om det inte det skulle finnas kvar längre, vi har ett sånt vintertäcke, och det är verkligen helt suveränt!

Hoppas det löser sig på något sätt för er!

/Annette

F

F.d. 52986

Guest

Hej eller terve kanske!
Något mer underligt företag har jag aldrig träffat på.Men nu har jag mitt vintertäcke(även för sommarbruk).Riktigt bra grejor.
E-mail svar dröjer veckor kanske månader.Jag har en finsktalande vän som har hjälpt mig
annars hade jag nog aldrig fått vad jag önskar.

Hälsningar Arnold

Bengt62

HBK Medlem
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
1395
Medlemskap
2025

När jag beställde ett täcke i höstas så fick man ingen bekräftelse att ordern var mottagen, efter ca två veckor så kom det med posten. Mycket bra täcke men väldigt dålig kommunikation/information. Kan väl beror på språksvårigheter, tror jag.

Väldigt nöjd med mitt täcke.

F

F.d. 52986

Guest

Hej igen!
Efter att ha använt "täcket" skulle jag stoppa tillbaks det i för ändamålet medsänd påse.
Det var inte lätt.Det var näst intill omöjligt.
Någon med samma upplevelse?Hur gör man?
Arnold

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Har aldrig haft problem med att få in det i påsen. Snarare att påsen kunde varit mindre så det inte tar sån plats när man ska förvara det. Men dom kanske skickar med en mindre på numera?
Jag rullar ihop täcket och pressar ut luft. Jag rullar en rulle som är lika lång som påsen, sen är det bara att trycka ner rullen i påsen.
/Annette

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Ja men Annette det er ikke alle som har stor trening i å pakke soveposer :D:D
Prinsippet er det samme, rulle stramt så mest mulig av luften slipper ut og vips har en halve størrelsen. Teknikken til nymotens soveposer med kompresjonstrekk funker ikke for skyddstäcke, gammeldags teknikk må til.

petterssonbj

HBK Medlem
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2025

Hade samma problem med luft i täcket, till slut tröttnade jag och klippte upp 4 små hål
nu funkar det bättre men kan naturligtvis komma in vatten i hålen, klippte på den färgade sidan
som ej används på sommaren.

mvh p-zon

V-backen

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021

Hej igen!
Efter att ha använt "täcket" skulle jag stoppa tillbaks det i för ändamålet medsänd påse.
Det var inte lätt.Det var näst intill omöjligt.
Någon med samma upplevelse?Hur gör man?
Arnold

Jag tror inte att man ska ge sig på att göra hål i täcket för att det ska bli lättare att knöla ner täcket i påsen. Luften i täcket är en viktig del av täckets isolerande egenskaper.
När jag lägger på sommartäcket så är det skrynkligt och efter en stund när solen har fått verka så är det hur slätt som helst.
Vid packningen så börjar jag med att vika ihop täcker i fyra delar och rullar ihop täcket med början från den nedre delen med remmarna.
Efter några varv så lägger jag kroppen på och pressar ut luften mot motorhuven. Till slut får jag ut den mesta luften (tar bara några minuter) och kan lätt peta ner täcket i påsen.
V-backen :wink:

F

F.d. 52986

Guest

Tack alla!
En ventil som det är på sjävuppblåsande liggunderlag hade m.a.o. varit bra!
Som det är nu så är det ett väldigt pressande för att få ut luften,man tror nästan att sömmarna skall spricka.
Kitos som vi säger i Tornio.

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Kanonbra täcke.
Men plastkrokarna håller inte måttet. 30-35gr och dom går av.

V-backen

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021

Jag tycker också att det finska sommartäcket är mycket bra. Det har verkligen kommit till nytta och användning under den senaste tidens extrema värme med solsken från en klarblå himmel.
Det är många som har kommit fram och frågat var man kan köpa sommartäcket som kan beställas här Välkommen! M.Huhtalo Ab - Internet Service
Det är en viss skillnad med att avskärma solen och isolera rutorna på utsidan mot att ha någon form av persienner eller annat på insidan.
Bra kvalitet och väl värt sitt pris.
V-backen :wink:

F

F.d. 16416

Guest

Kanonbra täcke.
Men plastkrokarna håller inte måttet. 30-35gr och dom går av.

Har samma erfarenhet av plastkrokarna. Sex av krokarna har gått av under semestern i år. Har sökt på nätet för att hitta några hållbarare, men ej lyckats. Har du något tips på detta?

Roadglider

Senast redigerad av en moderator:

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Nej inga tips än, men jag har mailat om dom defekta krokarna två ggr men inget svar. Kan nog bero på semestertider.
Helt klart är att krokarna inte håller för värme. Fyra har gått sönder för oss under sommaren.
Synd med tanke på hur nöjda vi är med vårat sommartäcke.

Mona & Kjell

HBK Medlem
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2025

Hej!
Åker över till Torneå och tar upp samtliga Era synpunkter med Matti Huhtalo i morgon måndag. Söker honom per telefon i fall han inte finns på plats.
Jag hjälper gärna till, likt tidigare, med beställningar för att undvika eventuella strul eller fördröjningar p.g.a. språkförbistring.
I samtliga fall där jag varit behjälplig har Matti både tillverkat och levererat täcken inom 2-3 dagar, trots att han haft massor av beställningar på gång och lagret av färdiga täcken vid samtliga dessa tillfällen varit tomt. Min uppskattning är att vi svenskar står för ca 10 % av den totala orderstocken.
Matti tillverkar ju varje täcke personligen och strävar efter att, under husbilsägarnas "lågsäsonger", tillverka och lägga upp rejäla lager av täcken till de mest frekvent förekommande husbils- och årsmodellerna. Trots det kan hela lagret på ibland hundratals täcken gå åt på ett par dagar, då samtliga husbilsägare, oavsett varifrån de kommer, uppenbarligen beställer och vill ha sina täcken levererade samma vecka de börjar använda sina bilar igen.
Ett stalltips är att beställa sitt täcke under lågsäsong för att säkert ha det till hands då behovet finns.
Vi själv använder oss av både sommar- och vintertäcket vid både korta och längre stopp och är som alla andra, mycket nöjda med dessa.
Vår sista natt i Lido de Jesolo i Italien nu i juli överraskades vi och hela övriga lägret av ett hastigt åskväder som drog in med stormstyrka, fällde träd och blåste iväg allt som var löst eller inte stormförankrat.
Dock satt vårt sommartäcke, p.g.a. sin helt perfekta passform, stadigt kvar över vind- och sidorutor som en formsydd handske.
Det kändes skönt att slippa ansluta sig till övriga campare som irrade omkring på området och letade efter sina bortblåsta tillhörigheter.
:) -hälsningar Kjell

Senast ändrad:
G

Göran & Carola

Guest

Hej!
Åker över till Torneå och tar upp samtliga Era synpunkter med Matti Huhtalo i morgon måndag. Söker honom per telefon i fall han inte finns på plats.
Jag hjälper gärna till, likt tidigare, med beställningar för att undvika eventuella strul eller fördröjningar p.g.a. språkförbistring.
I samtliga fall där jag varit behjälplig har Matti både tillverkat och levererat täcken inom 2-3 dagar, trots att han haft massor av beställningar på gång och lagret av färdiga täcken vid samtliga dessa tillfällen varit tomt. Min uppskattning är att vi svenskar står för ca 10 % av den totala orderstocken.
Matti tillverkar ju varje täcke personligen och strävar efter att, under husbilsägarnas "lågsäsonger", tillverka och lägga upp rejäla lager av täcken till de mest frekvent förekommande husbils- och årsmodellerna. Trots det kan hela lagret på ibland hundratals täcken gå åt på ett par dagar, då samtliga husbilsägare, oavsett varifrån de kommer, uppenbarligen beställer och vill ha sina täcken levererade samma vecka de börjar använda sina bilar igen.
Ett stalltips är att beställa sitt täcke under lågsäsong för att säkert ha det till hands då behovet finns.
Vi själv använder oss av både sommar- och vintertäcket vid både korta och längre stopp och är som alla andra, mycket nöjda med dessa.
Vår sista natt i Lido de Jesolo i Italien nu i juli överraskades vi och hela övriga lägret av ett hastigt åskväder som drog in med stormstyrka, fällde träd och blåste iväg allt som var löst eller inte stormförankrat.
Dock satt vårt sommartäcke, p.g.a. sin helt perfekta passform, stadigt kvar över vind- och sidorutor som en formsydd handske.
Det kändes skönt att slippa ansluta sig till övriga campare som irrade omkring på området och letade efter sina bortblåsta tillhörigheter.
:) -hälsningar Kjell

Kan du kolla med Matti då också om det finns något alternativ till plastkrokarna, som många klagat på att de ej håller.
Jag har samma erfarenhet när det gäller krokar på mitt täcke.

Mona & Kjell

HBK Medlem
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2025

Fick nu tag på Matti per telefon. Han har varit bortrest på semestern, men är nu åter på plats och tillverkar skyddstäcken igen.
Bästa sättet att nå honom och lägga in beställningar är via e-post.
OBS! Glöm dock inte att ange Er leveransadress! Märkligt nog missar många det. Om han måste efterlysa adressen eller försöka hitta den på något annat sätt fördröjs eller uteblir självfallet hela leveransproceduren.
Matti är en mycket ödmjuk och hjälpsam man och vill att allt skall fungera till allas fulla belåtenhet.
- Skriv, säger han till mig, att alla förstår att jag ensam sköter beställningar, tillverkning och leverans och tiden från beställning till det att kunden har fått sitt täcke levererat av posten i gynnsammaste fall tar en vecka.
Han har provat en mängd krokar och deras hållfasthet och funnit de han nu använder vara de mest hållbara. Uppenbarligen har dock vissa leveranspartier innehållit krokar som varit svagare än normalt.
Dock vill han avråda användning av metallkrokar då de kan förorsaka lack- och rostskador på bilarna.

Ni som har behov av att komplettera med krokar kan mejla honom om detta. Han sänder dem kostnadsfritt till Er. Glöm dock inte att ange Er leveransadress!
Om kommunikationen med Matti strular på något vis kan Ni gärna höra av Er till mig, via detta forum eller per e-post så fixar jag kontakterna!
Hälsningar Kjell

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Gick fort tycker jag eftersom det är semestertider.

Nya krokar kom med posten idag. Tack Matti.:)

Toppen