F
F.d. 4879
Guest
Jag var i lördags på Motor Historiska Riks Förbundets årsstämma som var mycket bra och man hade efter tre års arbete lyckats få dit en frågepanel som kunde svara på alla frågor.
Panelen bestod av: Bengt Dieden, moderator. Horts Brüning, Ordf MHRF. Helen Elmgren, MHRF försäkringen. Fredrik Westerlind, Folksam. Lars Carlhäll, Vägverket. Mats Hjälm, Vägverket. Peter Ekman, Bilprovningen. Anders Karlsson, ordförande i trafikutskottet, riksdagen. Anders är numera i försvarsutskottet sedan några veckor hos Socialdemokraterna. Alliansregeringens trafikutskott var inbjudna men avböjde..
Stig Sjöberg, förlaget Albinsson&Sjöberg.
Det framkom en hel del intressanta uppgifter, bland annat att MHRF har mer än 150 klubbar med ca 100.000 medlemmar som i snitt tillbringar 125 nätter om året på annan plats än hemmet. Det har gjorts en mycket bra folder om det hela som jag kommer att överlämna till Carina6 framöver.
Det intressanta vad gäller husbilar och PB2 i synnerhet är att däcken bland annat togs upp.
PB2 ska anses som personbil vilket PB betyder. PB2 har samma bestämmelser vad gäller vinterhjul, körkort, parkeringsbestämmelser som en vanlig person bil.
I dagsläget ska en PB2 ha vinterdäck under den säsongen det krävs. Detta gäller fram tills att annat bestäms.
Hastighetsbegränsning kommer att införas, inget datum eller beslut ännu.
Körkortsbehörighet har ej diskuterats utan där kommer i dagsläget ingen ändring att ske.
Att eftermontera säkerhetsbälten är sedan några år i princip omöjligt att kunna få godkänt då de ska hållfasthetstestas för att kunna bli godkänt med fler passagerare. (antar att det är en krocktest som gäller..).
Jag tog upp frågan om Trafikförsäkringsskatten del2 och där stog man frågande. Anders Karlsson som visserligen tillhör oppositionen hade inte hört något, inte heller en kvinna från Chevrolet 59-61 klubben som sitter med i riksdagen. Slutsumman av det hela kan man väl se som att antingen har dom inte blivit upplysta om det hela eller så har SMC fått fel upplysning eller kanks har lobbat fram det hela.
Anders Karlsson upplyste dock om att vi kan räkna med en 500-600% höjning av trafikförsäkringsskatten innan mandatperioden är slut då trafikskadorna ska ut ur socialförsäkringen och betalas via den nya skatten.
Skäll nu inte på mej utan tala med myndigheterna istället!
Göran Kölborn
Panelen bestod av: Bengt Dieden, moderator. Horts Brüning, Ordf MHRF. Helen Elmgren, MHRF försäkringen. Fredrik Westerlind, Folksam. Lars Carlhäll, Vägverket. Mats Hjälm, Vägverket. Peter Ekman, Bilprovningen. Anders Karlsson, ordförande i trafikutskottet, riksdagen. Anders är numera i försvarsutskottet sedan några veckor hos Socialdemokraterna. Alliansregeringens trafikutskott var inbjudna men avböjde..
Stig Sjöberg, förlaget Albinsson&Sjöberg.
Det framkom en hel del intressanta uppgifter, bland annat att MHRF har mer än 150 klubbar med ca 100.000 medlemmar som i snitt tillbringar 125 nätter om året på annan plats än hemmet. Det har gjorts en mycket bra folder om det hela som jag kommer att överlämna till Carina6 framöver.
Det intressanta vad gäller husbilar och PB2 i synnerhet är att däcken bland annat togs upp.
PB2 ska anses som personbil vilket PB betyder. PB2 har samma bestämmelser vad gäller vinterhjul, körkort, parkeringsbestämmelser som en vanlig person bil.
I dagsläget ska en PB2 ha vinterdäck under den säsongen det krävs. Detta gäller fram tills att annat bestäms.
Hastighetsbegränsning kommer att införas, inget datum eller beslut ännu.
Körkortsbehörighet har ej diskuterats utan där kommer i dagsläget ingen ändring att ske.
Att eftermontera säkerhetsbälten är sedan några år i princip omöjligt att kunna få godkänt då de ska hållfasthetstestas för att kunna bli godkänt med fler passagerare. (antar att det är en krocktest som gäller..).
Jag tog upp frågan om Trafikförsäkringsskatten del2 och där stog man frågande. Anders Karlsson som visserligen tillhör oppositionen hade inte hört något, inte heller en kvinna från Chevrolet 59-61 klubben som sitter med i riksdagen. Slutsumman av det hela kan man väl se som att antingen har dom inte blivit upplysta om det hela eller så har SMC fått fel upplysning eller kanks har lobbat fram det hela.
Anders Karlsson upplyste dock om att vi kan räkna med en 500-600% höjning av trafikförsäkringsskatten innan mandatperioden är slut då trafikskadorna ska ut ur socialförsäkringen och betalas via den nya skatten.
Skäll nu inte på mej utan tala med myndigheterna istället!
Göran Kölborn