• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Mercedes vs Iveco

Cia och Magnus

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20217
Medlemskap
2025
En fråga till innan vi tittar på husbil i morgon.
Det är en Iveco -09 miljöklass 4.
Har nu hittat en mycket snyggare ett år yngre likadan bil i Tyskland för lite drygt 100000 till (men den vet jag har solceller, hydraliska stödben mm)
Den är byggd på en Mercedes -10 miljöklass 5.
Drar dom olika mycket soppa?
Dom har samma totalvikt 5300 kg.
Är något chassi tyngre än det andra?
Har förstått att Mercan är mer gungig än Iveco men den här har luftfjädring bak.
Väldigt tacksam för svar innan vi bestämmer oss i morgon. Tänker utnyttja proffs för importen så det blir bra så Mercan blir ca 130000 dyrare än Ivecon

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Mercedes vs Iveco

Minste Iveco Daily og største MB Sprinter chassi. AdBlue på MB motoren for å klare klassen, mulig det er partikkelfilter på Iveco selv om den klarer Euro4 uten dette og Euro5 med DPF uten AdBlue.

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Hej
Jag har haft båda dessa chassi och de är ganska olika att köra.
Ivecon är byggd på ett tyngre lastbilschassi som finns upp till 7500kg totalvikt
M-B är byggd på ett chassi som max har 5300kg som totalvikt.
Ivecos motor är en lastbilsmotor och M-B's V6a en personbilsdito.
Synd att du inte kan provköra innan köp för de är olika.
Personligen tror jag att det kraftigare Ivecobygget kommer att hålla längre men det är nog mest byggt på känslan.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Om jeg husker rett så er MB Sprinter 5 tonn chassiet noen hundre kilo tyngre enn Iveco Daily 5 tonn når en snakker om nakent chassi til helintegrert. Prisen inn til påbygger er MB endel dyrere enn Iveco.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Hej
Jag har haft båda dessa chassi och de är ganska olika att köra.
Ivecon är byggd på ett tyngre lastbilschassi som finns upp till 7500kg totalvikt
M-B är byggd på ett chassi som max har 5300kg som totalvikt.
Ivecos motor är en lastbilsmotor och M-B's V6a en personbilsdito.
Synd att du inte kan provköra innan köp för de är olika.
Personligen tror jag att det kraftigare Ivecobygget kommer att hålla längre men det är nog mest byggt på känslan.

Ifall man med lastbilsmotor menar bullrig så stämmer det nog.
MB's 3liters V6 cdi är helt enkelt en fantastisk motor, som lovordats i press.

+Tystast i klassen
+Högre effekt och vridmoment
+God bränsleekonomi även med deras fina automatlåda
+Rejält smörjsystem på 9liter
-Dyr, eller rättare kostar mer att köpa för 1:a ägaren

äger själv en MB 3L V6 som jag mappat i Tyskland= 640Nm,300hk :cool:
Det är min åsikt :cool:

Senast ändrad:

Topaz

HBK Medlem
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027

Håller nog på MB oxå i detta fallet, Eu5 o mer utr är väl det som lockar mest.

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Om man nu inte drar sig för att handskas med urealösning (AdBlue) vintertid här hemma?

aake

smålänningen

HBK Medlem
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2025

Jag har haft Adblue på mina 2 senaste personbilar och lite beroende på hur mycket släp jag dragit på så har jag tankat Adblue med 1200-2400 mils intervall. När varningen kommer upp kör jag in på Preem macken, stoppar i tankkortet, stoppar i pumpmunstycket i adblue tankens hål och fyller upp tanken för 6,95 SEK/ liter . Skulle aldrig få för mig att köpa dunkar och slabba med. Första bilen hade lite inkörningsproblem med tekniken, men därefter har det flutit på bra.

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Men om jag förstått rätt så kan det bli problem med tunga fordon som står avställda vecko- eller månadsvis i vinterkyla. Fryser inte urealösningen till?

aake

smålänningen

HBK Medlem
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2025

Ad blue fryser vid -11gr, men tanken och utrustningen är uppvärmd. Jag har haft bilen parkerad över helgen i minus 25-30grader och det har inte kommit några varningar när jag startat därefter. Men kan som sagt var inte garantera vad som händer om det bottenfryser.

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Ad blue fryser vid -11gr, men tanken och utrustningen är uppvärmd. Jag har haft bilen parkerad över helgen i minus 25-30grader och det har inte kommit några varningar när jag startat därefter. Men kan som sagt var inte garantera vad som händer om det bottenfryser.

Uppvärmt hur? Så varmt som -11 har vi inte haft på några veckor, men nu lär en värmebölja vara på gång.
I vilket fall så ser jag på Blocket erbjudanden om manipulationer av lastbilsmotorer för att kunna komma bort från beroendet av urealösningen.

aake

Häggen

FD HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
5265
Medlemskap
2022

Tycker att du skall välja MB. Sen går det ju bra att starta en egen AdBlue tråd.
Häggen i Umeå

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Och jag tycker att du gott kan köpa MB eller Iveco, men eftersom du avser att köra norrut på vintern så glöm inte bort diffspärrar på bakaxeln. Och nog bör vi kunna få besked av någon med erfarenhet av AdBlue i norrländsk vinterkyla utan att behöva starta en ny tråd?

aake

Topaz

HBK Medlem
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027

Ingen av dessa har adblue, finns bara från Eu6 motorer. Dessutom ska man inte vara rädd för ny teknik. Den gör bara motorerna bättre, snålare, starkare, renare. Köp så ny bil som möjligt... Hellre låg ålder o mer mil än tvärtom.

Cia och Magnus

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20217
Medlemskap
2025

Har nu sett på ett par husbilar och är nu jätteförtjusta i Carthago s-plus 51. Den var så lagom stor, snyggt byggt med dragningar mm.
Tyvärr gillade vi inte -09an vilket hade varit bra för ekonomin.
Den från 2013 var jättefin men lite dyr trots första prutningen. De kanske får in flera, skulle få veta det nästa vecka så då ringer jag dom.
Mersan var tyvärr såld, annars hade dom fått sälja den till mig för den var verkligen optimal med stor ugn vid pentryt istället för i Tectowern och med hydraliska stödben.
Jakten fortsätter!

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028

Vi har ingen erfarenhet av andra märken än MB som vi är så nöjd med att vi inte ens är intresserade av att testa något annat. "Gungigt" JA, tyst och komfortabelt JA, dyrt JA, beroendeframkallande JA, så nu är det upp till dig själv att bestämma hur du vill ha det!
PS.
Den nya fordonsskatten är orättvis och betydligt högre än förbrukningen, men vi får ändå lägre förbrukning än vad skatten går ut på och är nöjda med det : )
DS.

F

F.d. 50069

Guest

Jag vet inte om jag törs skriva detta:confused:
Jag älskar MB produkter, har två st MB bilar...en kombi plus en cupe, men som husbil ...nix!
Svajig på vägen med sitt lastbilschassie och faktiskt så går en Fiatbaserad Carthago tystare! Ett par vänner till mig hade en bra ny Rapido med MB V6an, visst en grymmt vacker sång i maskin, men sen då? Svajig och pissig lastvikt samt sämre lastytrymme pga av chassiet!

Ägaren till Rapidon har nu köpt en framhjulsdriven Concorde och är stormförtjust över stadigheten i ALCO chassit samt det stora och framförallt låglastade garaget som blir då!

Sen erfarenhetsmässigt så går Fiaten billigare på soppa......vi har testat! Vi åkte kompis med våra vänner, vi i våran Cartago i51 med treliters motorn och snittade runt litern i normal körning och där tog deras MB med också trelitersmotorn runt 1,3 på samma körsträcka...visst inte vetenskapligt men ändå! Men MB motorn låter grymt fint är är silkeslen i sin framtoning!

Men för MIN del så hjälper det inte.....FIAT vinner och då med ALCO chassie!

Sen kommer nästa fråga...SERVICE? Vem servar MB....jo Hedins bil om man inte hittar nåt vettigare alternativ, svindyra och i mina ögon ingen höjdare i kunnighet heller. Fast detta sagt enl. egna erfareheter och det kan variera!
Fiat Servicen har man iaf här i Östergötland fler att välja på och priserna på service på Fiatbilarna är riktigt humana i jämnförelse!

Senast redigerad av en moderator:

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Kan hålla med om att de lätta husbilarna på MB är svajiga, även om det blir bättre med tillsatsluftfjädring på bakaxeln, men varken min nuvarande 5 tons bil (med luftfjädring och förstärkt stabilisator) eller den MB 508 som jag hade på 80-talet var svajiga. Egentligen inte heller min näst senaste bil, en fyrhjulsdriven plåtis Sprinter 316, men däremot blev det tendens till sjögång i terräng pga de extremt fjädrande stolarna i förarhuset. Jag är inne på den femte MB-baserade husbilen av totalt tio sedan slutet av 70-talet och borde veta vad jag talar om.

I min nuvarande bil märker jag inte ens av när jag blir omkörd av turistbussar på motorväg trots att bilen både är hög och har rejält tilltagen markfrigång.

aake

Toppen