• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Mercedes Sprinter fjädern gnissla -04

Näsum-EB

HBK Medlem
Kommun
Bromölla
HBK-Nr
3726
Medlemskap
2025
Chassiefabrikat: Mercedes-Benz
Chassiemodell: MB 316
Chassietyp: Standard
Motortyp: 316
Årsmodell Chassie: 2004
Husbilsfabrikat: Burstner
Husbilsmodell: 680
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2004
Ämnesområde: Fram o bakvagn
Hej.
Vad är fel, Mercedes Sprinter fram fjädern gnissla? :confused:
Tack för tips.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, jättesvårt att svara på utan att höra ljudet. Det som man först tänker på är om en spindelbult har börjat kärva så den gnisslar, det kan även låta lite mer som att det "knarrar". Det är så att säga kulleden som framhjulet ledar sig i både när fjädern jobbar men även när man styr hjulet åt sidorna. Men ljudet brukar först börja höras vid fjädringsrörelse.

M.v.h. JANKRO.

zammyx

HBK Medlem
Kommun
Åland
HBK-Nr
4098
Medlemskap
2025
Hej. Ja spindelleder kan ju göra sådana ljud. Men jag tror också att det finns ett servicemeddelande från Mercedes om detta fenomen. Där ändarna på dom kortare bladen i främre bladfjädern ligger emot den längsta bladfjädern kan detta ljud uppstå, tror det ligger någon plastbit/distans där emellan. Kommer inte ihåg om dessa skulle bytas, men i alla fall skulle anliggningsytorna fettas in och då försvann ljudet direkt. Kan kolla upp om service meddelandet finns kvar om du vill, jag jobbar på MB verkstan i MARiEHAMN på Åland.
mvh Sune Sundström

Näsum-EB

HBK Medlem
Kommun
Bromölla
HBK-Nr
3726
Medlemskap
2025
zammyx skrev:
Hej. Ja spindelleder kan ju göra sådana ljud. Men jag tror också att det finns ett servicemeddelande från Mercedes om detta fenomen. Där ändarna på dom kortare bladen i främre bladfjädern ligger emot den längsta bladfjädern kan detta ljud uppstå, tror det ligger någon plastbit/distans där emellan. Kommer inte ihåg om dessa skulle bytas, men i alla fall skulle anliggningsytorna fettas in och då försvann ljudet direkt. Kan kolla upp om service meddelandet finns kvar om du vill, jag jobbar på MB verkstan i MARiEHAMN på Åland.
mvh Sune Sundström

Hej,
Jag är tacksam din svar, det var bra om du kan kolla upp om service meddelandet. Att jag skulle hitta denna fel.
myh Erkki Bäckman

Toppen