• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Mercedes och Iveco

Lundsholm

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2027
Många trådar finns om vad man ska titta efter när det gäller Fiat chassi på husbilar, vilka årsmodeller som man ska nå för att få bättre motor, växellåda och så vidare. När det gäller Mercedes och Iveco hittar jag inte alls så mycket, men jag är säker på att kunskapen finns i HBK. När vi ska byta bil nästa gång så lutar det åt att vi vill ha en bakhjulsdriven och därför ställer jag frågan. Jag gissar att vi kommer att köpa en bil runt 4-5 tons totalvikt och den kommer att vara begagnad, säg 07-08 och framåt. Så vad ska vi välja? Mercedes? Iveco? Vilka modeller har eventuellt problem? Har båda märkena bra automatlådor? Ja kort sagt, vad rekommenderar ni och varför?

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Mercedes och Iveco

Jag har haft två bakhjulsdrivna och två fyrhjuldrivna husbilar med MB-chassier genom åren. Men att jag inte haft några större problem med dessa kan ju bero på slumpen.

Men att den fyrhjulsdrivna husbil på Peugeot-chassie som jag ägde på 90-talet drabbades av två haverier på drivlinan på ca 6.000 mil från fabriksny (först rasade drivknuten bak och vid ett senare tillfälle en av hjulaxlarna bak) är i alla fall mer än vad jag väntade mig.

aake

Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

I 4 - 5 tonns klassen er utbudet av begagnade størst på MB. Iveco benyttes mest på 6 - 7,5 tonn, der er det nesten ingen andre chassi i bruk i dag.

F

F.d. 1470

Guest

Och mb:s riktiga automatlåda känns fin på nuvarande bil. Innan denna mb 516 hade jag Iveco 50c18 5,2 ton med 3L motorn och måste nog säga att kvalitetsintrycket är bättre på mb. Efter en hel del motorstrul (konstiga varningar och nerdragen effekt på både ivecon och tidigare samma motor i fiat) känns det skönt med en stjärna i ratten.

Anders

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

I det alldeles färska numret (nr 4) av Promobil så presenteras den nya och större Ford Transit, går att beställa med både bakhjulsdift och fyrhjulsdrift och chassierna har ungefär samma mått som motsvarande från Fiat.
Kanske kommer att ytterligare försvåra ditt val när det väl kommer ut begagnade bilar på marknaden?

aake

Lundsholm

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2027

Finns det några årsmodeller man ska kika extra på? Jag tänker på omnågot av fabrikaten kommit med en helt ny motor, växellåda etc?

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Mb´s dieselmotorer av de senare generationerna torde alla vara pålitliga, men själv skulle jag nog än så länge tveka inför att skaffa en med den senaste teknologin som kräver tillsats av "AdBlue" i en ssk extratank. Jag har läst om att det inte är helt lätt att komma över denna tillsats på sina håll i södra Europa.

Vad gäller växellådorna så har jag hört rykten om att den gamla 5-stegade robotautomaten (om det nu är rätt benämning?) krånglar mycket mer än den riktiga automatlådan (Wandlerautomat), även om jag själv inte haft problem med någondera.

aake

anytec

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2025

Har haft Mb 316 cdi 4cyl 2,2 på 163hk och aut
Och nuvarande Mb 319 cdi v6 3,0 på 190hk aut
Och det är ganska stor skilnad mellan motorerna
Mb 319cdi v6 är vridmomentet jämnare över varvtalet skönare att köra värd merkostnaden

Toppen