• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Mercedes 316 CDI kontra Fiat 2,8 TDI

Snarken 2

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1271
Medlemskap
2025
Hej på er.
Jag har tänkt att byta HB.
Men vet inget om motorer och styrka m,m.
Jag har sett två som jag har fastnat för, båda är lika stora men har olika motorer.
Nu till frågan. Den ena har en Mercedes 316 cdi på 156 hk med automatlåda,Årsmodell 2005, har gått ca 4500 mil. Den andra är en Fiat 2,8 tdi 128 hk. Årsmodell 2004,har gått ca 6000 mil
Vad är skillnaden?
Vilken skall jag välja?:wideeyed:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Mercedes 316 CDI kontra Fiat 2,8 TDI

Motor er en sak, understell en annen. Noen klarer ikke å tilpasse seg bevegelsene i en MB 3xx, andre elsker den myke vaggende gangen.
Det andre ytterpunktet er Fiat-ALKO understellet som er mye stivere enn det normale fra Fiat - som også er fastere enn MB.

Prøv å gå inne i bilene uten støtteben og du kjenner forskjellen.

F

F.d. 29841

Guest

Hej
Äpplen och päron. är det skilnad?
Du slipper byte av kamrem i "MERSAN" du får ju en helt annan bil.
Köp "MERSAN"
/vidhem

F

F.d. 29824

Guest

Den största skillnaden på motorerna är om jag inte misstar mig, att Mercedesen har drev i transmisionen, Fiaten har rem, skillnad på underhållskostnad när man väljer begagnat. Fjädringen på bilarna går att åtgärda med luftfjädring och stötdämpare.
Ulf

jasno

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
5229
Medlemskap
2025

VI har en M316 bygd husbil idag och har tidigare haft Iveco , Citroen och Fiat.
Först. Bakhjulsdrift är klart bättre om det är halt och man skall komma igång. MB med diffspärr är BRA. Iveco med dubbelmontage är nästan lika bra framhjulsdrivet Fiat och Citroen står kvar.
Man måste tänka på att vilken drift man än har så hjaälper inte det om underlagets bärigheter inte räcker.

Andra, Hållbarhet är odiskutabel bättre för MB och Iveco. Fråga en Lastbilsverkstad som jobbar med alla tre så får ni höra. Vår Citroen började hppa jämnfota pga växellåds fel lite då och då. Verkstaden kunde inte hitta något fel efter ett antal kontroller. Fiaten hade vi i tremånader (säger det mesta)
Ivecon åkte vi över 10 000 mil med tungt släp på 4 år utan några som helst problem.
Vår MB är tystare än Ivecon men JA den gångar mer än Iveco då den inte har dubbelmontage.

När vi bytte husbil senast var det bara Iveco och MB som kom på fråga. Skulle vi byte idag så är det bara MB och Iveco som vi tittat på.

Dessa är våra högst personliga erfarenheter och synpunkter.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Jag har hört ganska många som är missnöjda med den vaggande gången på bilar med Mercedes Sprinterchassiet , även när luftfjädring är monterad. Vissa tycker t.o.m. att de är direkt obehagliga att köra på kurviga vägar. Sedan är väl nypriset med Mercedeschassie ca 100' upp.

Snarken 2

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1271
Medlemskap
2025

Jag har hört ganska många som är missnöjda med den vaggande gången på bilar med Mercedes Sprinterchassiet , även när luftfjädring är monterad. Vissa tycker t.o.m. att de är direkt obehagliga att köra på kurviga vägar. Sedan är väl nypriset med Mercedeschassie ca 100' upp.

Hur är det med automat kontra vanlig växellåda?
Är det någon skillnad vad det gäller bränsleåtgång?

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Det med automat kontra manuell är nog väldigt individuellt, själv tycker jag att det är kul att köra alla fordon själv, så här blir det ingen automat! :D

F

F.d. 50080

Guest

Vi är väldigt nöjda med vår Mercedes 316. Med två barn åkandes i bodelen är det inga problem med gungigheten på kurviga vägar, man måste ändå köra lugnt för att inte duka av bordet! :twitcy:
Vad gäller vxl lådan; är det en riktig automat eller sprintschift? Riktig automat fanns väl inte 2005 på 316 motorn? En sprintschift bör väl inte dra mer bränsle då det är en automatisk manuell låda.

F

F.d. 3077

Guest

Ja Du Snarken,bra fråga brukar det heta.
Som Knut skriver,understället ,(Alco på Fiaten)eller inte är en del i fråga om comfort,
automat på M-B,alkovbil??.
Vår erfarenhet av dessa 2 märken är,
Matkaja på Fiat 128 hkr,2,8 l, 6m, bil orginalchassi luftfjädrad med alkov,driftsäker billig i drift ca,20 000 m.mycket lättåkt och trivsam.
Nordic på M-B Sprinter samma hrk, automatlåda 6 m,samma axelavstånd,båda med alkov.var tvungen att utrusta M-B,n med luftfjädring för den var väldigt vinglig,den gick inte en meter utan full kontroll,blev något bättre men skillnad som natt o dag till M-B,ns nackdel,automaten vägde upp för en automat är underbar att köra,M-B,en var betydligt slöare och törstigare,vidare var M-Ben,ett sorgebarn de första 11 000 milen med otaliga bergnigar och verkstadsbesök,( M-B och bakgjulsdrift är vid överreklamerd),de sista 9 000 milen var dock helt bekymmerslösa.
Att vi kört så mycke mil med husbil är att dom nyttjades yrkesmässigt,ca,55 000 mil sammanlagt.
Så rådet till Dej är "magkänslan" på dina 2 objekt.
Lycka till Mvh Bernt

Toppen