• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Mera Vikt..

Häggen

FD HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
5265
Medlemskap
2022
Kollade på en fin husbil som finns i annons..
Slog på fordonsdata och fann följande.
Tjänstevikt. 3760 kg
Totalvikt. 3880 kg
Max lastvikt 120 kg

Blir man tipsad av handlaren om detta tro vid affär???
Häggen i Umeå

F

F.d. 16416

Guest
Sv: Mera Vikt..

Ja där är marginalen till ordningsbot på 2000:- kronor hela 1.2 kg!!!
Roadglider

F

F.d. 25203

Guest

Den bilen är värdelös, vi har 1060 kg lastvikt och senast jag kollade hade vi 150 kg till godo.

F

F.d. 58573

Guest

I min sedan ett par år bedrivna jakt på en bra fyrhjulsdriven husbil så fann jag på Blocket en Nordic på MB 316 med tjänstevikt 3.400 kg och totalvikt 3.500 kg. Det är tänkbart att det skulle gå väga upp bilen till 3.800 kg (vilket jag till stor kostnad lät göra på min dåvarande Kabe på samma chassie), men bilen saknade tillsatsväxellåda och var därför trots 4WD ändå ingen lämplig bil att hantera båtsläp med.
Bilen blev ändå såld och är fortfarande i drift med totalvikten 3.500 kg.

aake

Bestliner

FD HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Ett nytt exempel på vad som tyvärr inte är ovanligt. Det skall nog till en lagändring för att få slut på detta ofog att bygga bilar med helt orealistiska lastvikter. Att bygga för stora och tunga bilar på underdimetionerade chassi är tyvärr snarare regel än undantag.
Det behövs något som minimum 50 kg lastvikt per meter total längd samt minst 100 kg per passagerare inkl förare. Detta skulle ge ett krav för en normal bil på 7m och 4 åkande en minsta lastvikt på 750 kg. En i mitt tycke realistik lastvikt.
Vad som skall göras med alla de i princip okörbara bilar som inte når detta vet jag inte men det skulle inte bli flera med en sådan lag. Jag har själv gjort misstaget med en 8,4 meters bil som fick lasta 380 kg. Det fungerade inte utan gav ständig överlast och till slut ett byte. Har nu 8 m och 1200 kg lastvikt så där finns t.o.m vissa marginaler för shopingresor söderut:)

LasseG

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026

Det är väl troligen bara att demontera all onödig utrustning för att komma ner i vettig vikt. Många bäckar små som man säger...

F

F.d. 53086

Guest

Ser ut som att det är en bil som importerats begagnad från ex. vis Tyskland och då vägs ju bilen när den registreras i Sverige som den ser ut då. Det vill säga inklusive alla de tillbehör som "Svensk-levererade" husbilar montert efteråt som markis, drag, mediautrustning, A/C etc....
Om man tar en begagnad Svensklevererad husbil och väger den så är skillnaden troligen inte särskilt stor./Janne

Toppen