• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Mer vägavgifter

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Mer vägavgifter

Spennede lesning: Tous les véhicules de transport de marchandises skulle tilsi at husbiler med regkode M1 ikke er omfattet av denne nye transportbil avgiften, det er i alle fall lov å håpe.

T

Teddi

Guest

ja själv trodde att tyskarna skulle komma först,,där har ju tradartrafiken betalt en del år på autobahn,,ock ja vet att bilar över 3500kg kommer att få betala där också,,så,,enligt känning på trafikverket,,
trafiken skall ner i omfattning,,ni vet?? miljön,,de samarbetas ju inom eu över gränserna i detta spörsmål,,
finns de nån som tror att ja bluffar om vi har detta (över3.5 ton) i sverige senast 2014? nä,,ja trodde väl de:p

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

I Tyskland gjelder avgiften kun lastebiler, biler med kode M1 er unntatt - i alle fall under 12 tonn. Reglene er litt uklare for biler over 12 tonn. Om Frankrike setter grensen ved 3500 kg, men endast for lastbiler så er det bedre enn dagens motorveiavgifter hvor en 3-akslet husbil på 5 tonn må betale samme avgift som et fullt vogntog.

claes/mia

HBK Medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
178
Medlemskap
2025

Det gäller alla fordon över 3,5 ton sen är avgiften baserad på miljöklass ,vikt och antal axlar.

Claes

T

Teddi

Guest

kanske att man får se på detta mer realistiskt i framtiden,,de jobbas ju för att minska trafiken,,ock oavsett hur de går så kommer ju pengarna in ändå,,
ock då tror varje fall ja att nöjeskörning (husbil-husvagn) kommer att ligga dåligt till,
varje fall prioritetsmässigt,, ock då får gemene man prioritera själv,,,

F

F.d. 50069

Guest

Undrar hur mycket skatt alla fd.öststats åkare betalar i Sverige?
Det bara dräller av dem...med svenskregade släp!!!
Har även hört att de tankar högsvavel diesel direkt från östreggade
Tankbilar.
Man får hoppas att det bara är en skröna!

Stackars Svenska åkare som försöker göra rätt!!

claes/mia

HBK Medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
178
Medlemskap
2025

Ja Anders enl Svensk Åkeri tidning stals 7 miljoner liter diesel i fjol i Sverige.

Men ang vägavgifterna är det inte yrkestrafiken det gäller dom kan alltid ta ut en högre transport kostnad , det gäller oss privat bilister med en bil på över 3,5 ton som egentligen i alla fall enl vensk lag är en personbil och som ska betala vägavgift som för en tung lastbil.

/ Claes

F

F.d. 25023

Guest

Ja Anders enl Svensk Åkeri tidning stals 7 miljoner liter diesel i fjol i Sverige.

Men ang vägavgifterna är det inte yrkestrafiken det gäller dom kan alltid ta ut en högre transport kostnad , det gäller oss privat bilister med en bil på över 3,5 ton som egentligen i alla fall enl vensk lag är en personbil och som ska betala vägavgift som för en tung lastbil.

/ Claes

Det är ju vi här som är undantaget! Och Sverige är nog ganska litet i detta sammanhang. Världen är stor och i världen är inte de svenska omständigheterna som gäller.

Vägavgiften är inte som en tung lastbils, utan precis för en bil/husbil enligt vikten....

Jag har nog hela tiden undrat detta med accelerande uppvägning av blilar här hemma, jag tror att det är inte många som vet alla regler i trafiken som blir olika för en bil över 3,5 ton i de flesta länderna i Europa. Jag tror att den dagen är inte långt borta här hemma heller....

jyrki

claes/mia

HBK Medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
178
Medlemskap
2025

Det är inte bara Sverige som har undantag Norge har sina M1 och jag undrar om inte Tyskland höjde sin gräns för B behörighet till en högre vikt än 3,5 ton .

/ Claes

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Tyskland har benyttet M1 registrering i over 10 år - like lenge som Norge, Begge land hadde før omleggingen til EU standard kjørkort 7500 kg grense på personbil kjørkort og innførte C1 så snart dette ble mulig med mulighet til konvertering av gamle kjørkort til C1 - for de fleste i Norge som benyttet seg av dette ble det da automatisk BE og C1E på det nye. C1 har krav om legekontroll - først var det hvert 10 år, nå hvert 5 år.

marber

FD HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
9763
Medlemskap
2022

Denna skatt gäller endast fordon över 3,5 ton genom 15.000 km riksvägar och som transporterar varor . Målet är att minska trafiken med 25% i vissa regioner.

Pelle&Lena

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026

Har en undran lite sådär, går det att väga ned bilen från 3850 kg om man fått godkänt att väga upp den åt andra hållet om det skulle behövas?

Mvh
Pelle

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025

Hej Pelle!
Ursäkta kunde inte låta bli, fråga nyligen skilld?
Jo jag läste vad du skrev Frågan blev lite "krystat" Men kan damen åka med utan överlast om i fall att!?
Mvh.

Pelle&Lena

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026

Hänger inte riktigt med nu tappat tråden, jag undrade bara för att vår bil vägde 3500 kg förut och vi vägde upp den till 3850 efter att fått intyg från Dethleffs pga av alldeles för låg lastvikt det räckte inte med att avstå frugan, vatten och annat den vägde för mycket helt enkelt.
Nu läser jag om nya vägavgifter för bilar över 3500kg och undrade därför om det går att väga ned den tbx och plocka bort all lull lull som finns på den och köra med halv tank och hälften med vatten får fylla lite oftare bara. (Frugan ska vara kvar ;))

Går det att få ned den tbx till 3500 kg och slippa extra vägavgifter eller är det kört sedan jag vägde upp den till 3850.

HEJA BRYNÄS!!!!! Nytt Guld i år igen, ser tomma Gevaliapåsar över hela landet, kanske kommer på oväntat besök :D:D

Mvh
Pelle

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Jag tror inte att det handlar om att minska trafiken, för det har man hittills inte lyckats med. Möjligtvis att stryka vissa miljönissar medhårs.
Det handlar förstås om att få in mer pengar till statskassan, i vanlig ordning.

Toppen