• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Mer ställplats….

goldfinger

HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Jag har av nyfikenhet nyligen utökat mitt resebibliotek med boken ”All the Aries in Benelux and Scandinavia”.
Från introduktionen till denna bok finns tre enkla och generella klargörande om ställplatser vilka jag tycker ger en bra bild av vad en ställplats är, vem som kan utnyttja ställplatser, samt viktiga saker att respektera när man utnyttjar en ställplats.
Utan att äventyra copyright och annat kring boken så tror jag att följande av mig fritt översatta referat från delar av bokens introduktion kan presenteras här utan att bryta några regler.
Början referat:
Vad är en ställplats (Aries): Aries är det Franska ordet för ”område”, som i brist på en Engelsk översättning är det etablerade namnet för ställplats; husbilsparkering med varierande service som finns i Europa. Aries, ställplatser symboliserar friheten i husbilsresande. Man är välkommen till städer och byar där man kan övernatta på unika platser som inte är tillgängliga för andra.
Vem kan utnyttja ställplatser: Ställplatser kan utnyttjas endast av husbilar. I de flesta av Europas länder förbjuder lokala föreskrifter att husvagnar och tält utnyttjas på ställplatser. Föreskrifterna tillåter husbilar som parkeras med omdöme och att husbilsturister tillåts laga mat och sova då husbilen är parkerad på ställplatsen. De lokala föreskrifterna tillåter dock inte CAMPING vilket det blir när man sätter ut bord och stolar eller fäller ut markisen. Om man skall campa finns det otaliga andra ställen tillgängliga avsedda för sådant förfarande.
Att utnyttja en ställplats (Aries): Att utnyttja en ställplats är en LYX, ingen rättighet, varför man skall parkera med omdöme och ta hänsyn till andra. Man skall utnyttja ställplatsen med ansvar och omdöme och inte missbruka befintlig service eller uppvisa ett oacceptabelt uppförande som kan leda till att ställplatser stängs. Ett ansvarsfullt användande av ställplatser är av yttersta vikt för att kommuner/städer/byar skall hålla ställplatser öppna. Man skall använda ställplatser men inte missbruka dem.
Ofta är ställplatser organiserade av den lokala kommunen/staden/ byn, varför man bör göra genomtänkta försök att ge något tillbaka för sådan generositet genom att utnyttja lokala affärer och restauranger m.m. Som tumregel skall man spendera åtminstone vad man har sparat jämfört med en campingavgift. Ansvarsfulla Husbilsturister som uppfattas som en bra inkomst genererar fler intressanta och unika ställplatser. Det är bra!
Slut referat
Denna översättning är kanske inte 100% riktig, men ger en i mitt tycke en god uppfattning hur man ser på ställplatser ute i Europa. Trevlig midsommar!
:):):)

Maja

HBK Medlem
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2025
Sv: Mer ställplats….

Tack Goldfinger! Klockrent enligt min mening. Kanske vi kunde enas om någon liknande gemensam skrivning som en "kodex" inom HBK?

Toppen